cookie-og-privatlivspolitik
De små samlinger ved bremserørs-ophænget er kritiske punkter - dem kan man ikke gøre ret meget for at beskytte.
De små samlinger ved bremserørs-ophænget er kritiske punkter - dem kan man ikke gøre ret meget for at beskytte.
Foto: Daniel Brøns

Ugeavisen Lolland

Første rustbeskyttelse er vigtigst

Vinter og salt er hårdt for bilen, men man tænke sig om, inden man hælder penge i rustbeskyttelse på en gammel bil.




08. januar 2022 kl. 09:34 Af Daniel Brøns

MARIBO Selv om man blandt andet lever af at tilbyde rustbeskyttelse, så skal man først og fremmest yde den rigtige rådgivning til den rigtige situation.

Det mener værkstedsejer Jørn Jørgensen fra Jørns Auto, der i mange år har leveret rustbeskyttelse til biler af mærket Pava, som han mener er helt i top kvalitetsmæssigt.

- Der er sket meget de senere år i forhold til bilernes pris og deres rustbeskyttelse, så de ruster altså ikke nær så voldsomt som tidligere, siger han og peger på, at biler i dag ofte er produceret af galvaniserede plader.

- Men samlingerne er stadig udsatte. Derfor anbefaler jeg altid at få en ny bil rustbeskyttet senest et år efter købet. Ellers når rusten måske at komme i gang, og så forsegler man jo bare skaden, siger bilforhandleren, der ikke nødvendigvis vil anbefale at efter-beskytte.

- Hvis du kører normalt, så er de fleste biler jo slidt op efter otte-ti år, og i det tilfælde er det jo slitage, der tager livet af dem. Kører du derimod kun meget lidt i en bil, der skal holde i 15 år, så er beskyttelsen vigtigere, tilføjer han.

Annonce

Umulige hjørner

Jørn Jørgensen mener naturligvis at særligt kostbare biler naturligvis er et kapitel for sig, da de typisk skal holde i flere år. Men man skal huske, at selv den allerbedste rustbeskyttelse ikke kan forhindre alle skader, siger han og peger på et af de steder, hvor bremserør er fastgjort under bilen.

- Under sådan en samling kan man ikke komme ind med ny Pava, så begynder det at tære herinde, kan vi ikke gøre så meget ved det, siger han for dog at tilføje, at beskyttelse af bremserør er en vigtig faktor ved rustbeskyttelse.

- Det kan være meget dyrt at skifte rørene, hvis de først begynder at tære, og man måske skal skille en masse ad under bilen for at få de gamle rør væk og nye på. Alligevel skal det siges, at de fleste bremserør nemt holder i ti år, så det er ikke noget vi ser så tit.

En vigtig grund til at rustbeskytte kan også være bilens gensalgsværdi.

- Det er især et vigtigt argument i bilens første leveår, hvor den har en høj værdi. Så sparer man den første undervognsbehandling, kan det måske være svært at sælge bilen til en god pris. Det skal man også have i baghovedet, når man tager sin beslutning, der er svær at gøre om, hvis man pludselig skal sælge på grund af nye behov.



KOMMENTARER

Her kan du skrive en kommentar og deltage i debatten. Den må gerne være livlig og skarp, men hold dig til emnet og skriv med respekt for andre og i en god tone. Redaktionen forholder sig retten til at slette indlæg, der ikke lever op til vores retningslinjer, som du kan læse her.

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Modtag nyheder hver dag kl. 12

Se eksempel på tidligere nyhedsbrev her

Annonce i kategorien "Ugeavisen Lolland":
Annonce
ANNONCE