Resultaterne fra den nye Kvalitetsrapport for skoler og dagtilbud i Lolland Kommune for skoleåret 2018/2019 viser overordnet en bevægelse i den rigtige retning.
Der er forsat udfordringer at arbejde med, men resultaterne er generelt positive. Sådan kan man ifølge Lolland Kommune opsummere den nyeste kvalitetsrapport for skoler og dagtilbud.
I forhold til skoleåret 2017-2018 ses en stigning i den faglige trivsel samt den trivsel, der handler om kategorierne 'Undervisning' og 'Ro og orden', mens de øvrige kategorier er uforandrede. Samlet er niveauet for trivsel fastholdt på niveau med skoleåret 2017-2018. Skolerne er nu tæt på landsgennemsnittet.
Folkeskolerne på Lolland arbejder målrettet med læsning. Det begynder nu at give resultater. Landsbyordningen Horslunde (tidl. Ravnsborg), Stormarksskolen, Landsbyordningen Holeby og Landsbyordningen Østofte - ligger over landsgennemsnittet i 1. kl. Ravnsborg har haft den største fremgang. For 3. og 5. klasserne er resultaterne mere svingende.
Flere af skolerne ligger fortsat under landsgennemsnittet, mens de to landsbyordninger Søllested og Østofte ligger flot over landsgennemsnittet tæt fulgt af Rødby Skole.
Lolland Kommune har desuden over de sidste tre år har haft et stigende karaktergennemsnit. I skoleåret 2018-2019 var kommunens karaktergennemsnit 6,0 i de obligatoriske prøver. Mest markant er fremgangen på Byskolen og Landsbyordningen Horslunde (tidl. Ravnsborg) med et gennemsnit på 6,4.
Andre interessante fakta fra rapporten er, at andelen af elever i folkeskolen, der søger erhvervsuddannelse direkte efter 9. klasse, er steget. Omkring hver tredje elev søger en gymnasial retning efter 9. klasse.
Til den negative siden er, at fraværet er steget de sidste tre år. Det bliver en af de mange indsatsområder, som der derfor skal arbejdes med i de kommende år.