cookie-og-privatlivspolitik
Jesper Vilhelmsen (th) får ofte hjælp af Niels Hansen - hans gamle chef og nu gode ven.
Jesper Vilhelmsen (th) får ofte hjælp af Niels Hansen - hans gamle chef og nu gode ven.
Foto: Daniel Brøns

Ugeavisen Lolland

Maribos nye webbutikker vokser

Jesper Vilhelmsen åbnede for tre år siden sin første webbutik. Nu omsætter han for op imod syv millioner kroner årligt - og har nye ambitioner.




20. oktober 2020 kl. 14:32 Af Daniel Brøns

Annonce

MARIBO I relativ ubemærkethed udspiller der sig lige nu et ægte erhvervseventyr lige midt i Maribo, hvor fem webbutikker blomstrer. Bag butikkerne står Jesper Vilhelmsen, der efter 20 år hos webbutikken Greenline besluttede at starte op for sig selv i sin fritid. Han er kun 38, så han har prøvet alt hos Greenline - fra arbejdsdreng til daglig leder - så han kender til alle led i processen i en webbutik.


Vildt hårdt

Men viden og støtte er ikke nok til at skabe en succes, så Jesper Vilhelmsen måtte hurtigt erkende, at man ikke kommer sovende til det. Først otte timer på job hos Greenline - så otte timer i hans egen web-butik - plus arbejde i weekenden.

- Sådan var det bare, men efter et par år spurgte Niels Hansen, om det ikke var tid for at tage springet fuldt ud - og det gjorde jeg så, og i dag har jeg en lidt mere almindelig hverdag, siger han.


Startede hjemme

Og de tre år har budt på rigtigt mange forandringer. Først havde han lager på førstesalen derhjemme. Siden blev der op til 200 kvadratmeter i lokaler på Slagterivej. Og da det heller ikke var nok, flyttede han ned i Museumsgade, hvor han har fået hele 1100 kvadratmeter.


Gødning størst

Den absolut største af de fem butikker er Planta.dk, som især har fokus på tilbehør til planter - herunder ikke mindst økologisk gødning, som har vist sig at være meget populært lige nu.

- Folk går meget op i økologi, så vi køber hele vognlæs fra især Spanien fra tiden, siger han.

Han har også fundet frem til et norsk tangprodukt, der er ekstremt næringsrigt, og som også sælger rigtigt godt efter at han har fundet den rigtige måde at sælge det på.

- Vi fandt på varemærket "Aegir", som fungerer godt. Men så havde vi en udfordring med at få det pakket om i mindre bøtter, da emballage og ompakning fuldstændig kan ødelægge økonomien i et produkt. Men så fandt vi et restparti kagedåser. De var røde, så nu er vores udfordring at finde nogle flere af dem, for alle kombinerer nu Aegir med rødt og forventer, at det sælges i røde, runde dåser, siger han med et grin.


Erkend begrænsningen

Når man er iværksætter som Jesper Vilhelmsen, så er det dog også vigtigt at kunne begrænse sig, da man ellers pludselig har for meget at lave.

- Jeg troede på et tidspunkt, at det var profitabelt selv at producere gødningen, men det spildte jeg alt, alt for meget tid på. Det er handel, der er mit speciale, så det holder jeg mig til, siger iværksætteren, der næsten dagligt får besøg af den gamle ejer af Greenline Niels Hansen, som synes, at det er givende at have i sit netværk som ven og rådgiver.

- Det er sjovt at udvikle nyt, og derfor kan jeg ikke lade være med at engagere mig mere og mere. Jeg tror hurtigt, at de 1100 kvadratmeter også kan blive for lidt, for omsætningen stiger jo hele tiden, og så længe man er en god købmand, vil den blive ved med det.

Jesper Vilhelmsen driver gennem selskabet JV Trading en lang række af webbutikker på nettet. Det gælder www.planta.dk; www.vejdet.dk; www.smokeshop.dk; www.aquakoi.dk; www.aquapool.dk



KOMMENTARER

Her kan du skrive en kommentar og deltage i debatten. Den må gerne være livlig og skarp, men hold dig til emnet og skriv med respekt for andre og i en god tone. Redaktionen forholder sig retten til at slette indlæg, der ikke lever op til vores retningslinjer, som du kan læse her.

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Modtag nyheder hver dag kl. 12

Se eksempel på tidligere nyhedsbrev her

Annonce i kategorien "Ugeavisen Lolland":
Annonce