I dametøjsbutikken Lohse i Nakskov afspejler både udvalg og håndtering af varerne stor omtanke for miljø og bæredygtighed.
NAKSKOV Fra at være en branche, som er blevet forbundet med smukke fotomodeller, elegante parisiske catwalks og supersmarte klude til klædeskabet, har tøjbranchen gennem de sidste år bevæget sig i en noget mere suspekt retning, hvor miljøsvineri, "brug-og-smid-væk"-kultur og usle forhold hos tøjproducenter i den tredje verden er blevet uundgåelige brands.
Det er ikke uden grund, mener Karina Lohse, som i lang tid har tænkt over og arbejdet med, hvordan hun i sin forretning kan sætte mere fokus på bæredygtighed og større omtanke for miljøet. Det har allerede betydet forandringer i forretningen.
- Jeg tænker over, hvilke leverandører, jeg handler med, og vælger primært dem, som arbejder med miljø og økologi. Det er ganske vist små dråber; men vi er på vej, siger Karina Lohse og fortæller om, at bæredygtigheden skal afspejles i hele forretningen og ikke kun i vareudvalget på hylderne og bøjlerne.
- Hvis Lohse skal have en bæredygtig profil, er jeg fx også nødt til at tænke på, hvordan transporten af varerne foregår og på, hvordan vi arbejder i butikken, forklarer Karina.
Alt lys i butikken er for nylig udskiftet med LED-pærer, og i webbutikken genbruges emballagen så vidt muligt. De små ting, som lægges i pakkerne, er valgt ud fra deres bæredygtighed, fx veganske vingummier, og varerne svøbes i silkepapir og puttes i bionedbrydelige poser. Og op til jul blev alle juleindkøb pakket i miljøcertificeret gavepapir og pyntet med gavebånd fremstillet af gamle plastflasker.