Mekaniker Henrik Lyneborg fra TS Biler i Nørreballe har arbejdet med biler i over 30 år, og han oplever, at nye teknologier både har fordele og ulemper. Især motorerne er udfordrede.
NØRREBALLE Da Henrik Lyneborg for mere end 30 år siden startede som mekaniker, så var han imponeret over så solide motorerne var.
- De kunne køre flere hundredetusind kilometer uden andet end en sjat olie. Dengang var det rusten, der tog livet af bilerne, men sådan er det altså ikke længere, siger mekanikeren, der næsten aldrig har rustarbejde. Til gengæld ser han oftere biler, der er sodet til og ikke trækker optimalt.
- Det skyldes især EGR-systemet, der sender luften rundt en ekstra gang i forbrændingen, men også katalysatoren og andre nye opfindelser er med til at udfordre motoren, siger mekanikeren, der ofte ser, at stempelringene går i stykker. Men heldigvis kan han dog hjælpe de fleste motorer videre, når de begynder at køre dårligt.
Brug additiver
For at undgå tilsodning af motoren anbefaler han at ofre lidt ekstra på at tanke benzin og diesel med additiver, der renser motoren.
- Det lyder måske som en unødvendig ekstra-udgift, men man kan meget hurtigt fornemme, at en motor begynder at køre mere jævnt, når de får de additiver, der hjælper til at brænde mere rent, siger mekanikeren, der også på det bestemteste fraråder at eksperimentere med at hælde forkert olie på bilen.
- Det kunne man måske i gamle dage, men i dag kan du meget hurtigt ødelægge en motor, der ikke har præcis den rigtige olie med de rigtige tilsætningsstoffer.
- Vil man spare lidt på additiverne, så er det billigere at købe dem hos mekanikeren end at få det færdigblandet i brændstoffet på tanken, så det sælger vi meget af, siger han.