Selv om butikkerne i Maribo er presset af nethandlen, så går handlen i Østergade i Maribo ikke så dårligt endda. Men der er brug for at tænke længere end sin egen pengepung - både for butikkerne og de handlende.
MARIBO En af de handlende, der har godt gang i forretningen er Guldsmedens Værksted med Tasja Vium Bruun i spidsen. Hun er ved at investere i større lokaler på torvet, og lægger samtidig mange timer i at udvikle fællesskabet blandt butikkerne.
Og hun får ikke altid selv direkte noget ud af det:
- Det kan da godt være, at kunderne ikke kommer til mig lige præcis den dag, der er jazz festival, men det betyder jo ikke, at vi ikke skal bakke op om at have en levende by. Er byen levende og spændende, så kommer de nok en anden dag, siger guldsmeden, der har et par ansatte, og derfor godt kan stille op, når der skal pyntes op og laves andet praktisk i byen.
Borgere skal med
- Jeg synes, at alle i byen bør bidrage til fællesskabet, og det gælder jo også kunderne, der heldigvis ved, at det er vigtigt at handle lokalt. Men der er også nogle, der straks fortæller det, hvis smykket koster 50 kroner mindre på nettet. Men så glemmer de, at de sparer 50 kroner, men samtidig får en by, der ikke kan leve, siger hun.
Opbakning savnes
Længere nede ad gaden møder vi Mariann Christensen fra Spar Stoffer, der er en af de forretningsdrivende, der har været længst i byen. Hun mener også, at lidt for mange mennesker tænker snævert.
- Det gælder ikke kun kunderne, men også flere af de forretningsdrivende, der synes, at det må være nok, hvis de er frivillige en enkelt lørdag formiddag årligt. Men det er bare ikke nok til at holde en hel by i gang, siger Mariann Christensen, der ligesom Tasja Bruun har godt gang i sin forretning.
Stort potentiale
Ugeavisen har også kigget ind i de forskellige tøjbutikker i Østergade, og her er meldingen lidt mere broget. Nogle har en smule fremgang, mens andre har tilbagegang. En enkelt virker næsten jublende, men vil ikke have sit butiksnavn i avisen.
Fælles for butikkerne gælder dog, at der skal kæmpes mere. Kunderne skal serviceres med modeshows, særlige events og tilbud, og man skal bruge meget mere tid på at udtænke sine sponsorater, annoncer og opslag på sociale medier. Og som Mariann Christensen siger:
- Det kan være årsagen til, at der er mindre overskud til fælles aktiviteter. Men det er aktiviteterne, der holder byen i gang, siger Mariann Christensen, der især har haft glæde af Maribo Craft Days, der blev etableret sidste år.
- Jeg havde helt fyldt op i butikken og er sikker på, at den slags er en medvirkende grund til, at folk kører hertil fra hele Sydsjælland for at handle, siger hun og bakkes op af Tasja Bruun, der siger:
- Men det er også nødvendigt at erkende, at butikkerne i stigende grad er afhængige af frivillige, for mange har slet ingen ansatte, og så er det jo svært at lukke butikken for at pynte op i bymidten, siger hun.
Butikker uenige
Til gengæld tror hun helt personligt ikke på, at butikkerne nogensinde bliver enige om udsalgsdatoer og åbningstider.
- Jeg tror simpelthen, at vi skal fokusere på aktiviteterne og rammerne, siger guldsmeden, der glæder sig over, at der trods alt sker en masse positivt i byen.
- Nu får vi ny belægning på Østergade, så der kommer mere miljø med færre biler og måske mulighed for udeservering. Det er den type miljø, som vi gerne vil udvikle, og jeg synes, at vi er godt i gang, siger guldsmeden.