I den lange coronatid er også hjemmearbejde blevet en rutine i familien Klaaby/ Gustavsen. Men for 11-årige Emma har hjemmeskolingen næsten ikke været til at bære.
NAKSKOV For næsten et år siden fortalte Stine Klaaby til Ugeavisen, hvordan hverdagen forløb i coronaens første tid med to forældre på hjemmearbejde og tre børn, hvoraf de to var hjemsendt fra skolen, mens lille Anton på dengang to år ikke måtte komme af sted i dagpleje.
Det var hårdt for den ellers yderst aktive familie, hvor fodbold, dans og udendørsliv fylder meget.
- Vi fik os indrettet, så hverdagen gled nogenlunde, husker Stine Klaaby.
Det samme kan hun ikke sige om anden nedlukning, hvor især familiens ældste barn, 11-årige Emma, har det hårdt med at leve så isoleret.
Mens hendes to brødre nu er af sted hver dag, 9-årige Emil til almindelig undervisning i 3. klasse på Byskolen og tre-årige Anton til sjov og ballade i børnehaven, sidder Emma stadig foran skærmen og får undervisning via Teams.
Isolerer sig på værelset
- Det er rigtig hårdt for Emma. Hun er normalt en meget social pige, men i perioder har hun buret sig inde på sit værelse. Det har været så hårdt, også for resten af familien, fortæller Stine bekymret om sin datter.
Men efter at Stine og hendes mand Robin Gustavsen fik ekstra samtaler med Emmas klasselærer, er det begyndt at gå bedre.
- Nogle dage lykkes det faktisk for os at få Emma ud af døren, når undervisningen er færdig, fortæller Stine, som også glæder sig over, at danseskolen er begyndt at tilbyde udendørs dans. Før corona var Emma nemlig vild med at danse og gik til dans flere gange om ugen.
Bedre struktur på hverdagen
I forhold til første nedlukning er der kommet bedre struktur på hjemmeundervisningen, vurderer Stine Klaaby.
Hvor børnene og familierne i første omgang stort set selv skulle tilrettelægge undervisningen og selv kunne bestemme, hvornår de var "i skole", er der nu fast skoletid på Teams hver dag fra klokken 8 til 13 med fast struktur på, hvornår der er matematik eller dansk på skemaet, og hvornår der er frikvarter.
- Det er også en stor støtte for børnene, at de nu altid har en lærer, de kan spørge til råds, hvis der er noget, de er usikre på,siger Stine Klaaby.
- Den mere strukturerede undervisning er en stor fordel for os familier, hvor også forældrene arbejder hjemme, siger Stine, som her i anden nedlukning også selv har fået bedre styr på sin hverdag. Hun har indrettet kontor i kælderen, og det har gjort en kæmpe forskel.
- Når jeg går ned på mit kontor, er jeg på arbejde. Og når jeg forlader kontoret igen, har jeg fri. Da jeg havde kontor i stuen, var det, som om jeg aldrig helt var på arbejde og aldrig helt havde fri. Det hele flød bare mere eller mindre sammen, konstaterer Stine Klaaby
Tal med andre
Hvis Stine skal give et godt råd til andre familier, der tilbringer hverdagen hjemme mellem husets fire vægge, så er det at tale med andre uden for husstanden, hvis der er noget, som bekymrer:
- Hvis familiens hjemsendte børn begynder at vise tegn på, at de er ensomme og isolerer sig, så tag hurtigt kontakt til lærerne og få dem med til at hjælpe og holde særligt øje med børnene på Teams. Få en snak med lærerne, for det kan være svært for familien selv at gøre noget ved problemerne. Man er jo ligesom i sin egen boble, og så pludselig er der gået en uge igen, hvor barnet nærmest kun har bevæget sig ud af sit værelse for at spise lidt og - måske - gå en lille tur.