Andreas Baltzer fra Maribo er et af de unge mennesker, der gerne selv vil se sine egne kunder i øjnene - og opbygge sit personlige omdømme som tømrer. Så dan hans ven - 27-årige Emil Clausen fra Kettinge - spurgte, om de ikke skulle starte deres egne tømrerfirmaer, sagde han ja.
MARIBO Hvis man har et godt job med aktivitet fra 7 til 15 hver dag, så skal der en del iværksættertrang til, for at man kaster sig over et liv, hvor man typisk arbejder 6 til 17 - og sidder det meste af aftenen og skriver tilbud til kunderne. Men det er sådan et liv, som Andreas Baltzer fra Maribo valgte, da han i juleferien fik en snak med hans ven og kollega Emil Clausen fra Kettinge. De var sådan set glade nok for deres nuværende job, men tænkte, at livet måske kunne byde mere end det.
- Så vi aftalte simpelthen at købe hver vores bil og arbejdstøj med eget logo og det hele, fortæller Andreas Baltzer, som Ugeavisen møder en tilfældig arbejdsdag, hvor makkerparret er i gang med at bygge et cykelskur til en nyrenoveret skole. På byggepladsen møder de op med biler og arbejdstøj med ens logo - kun firmanavnet er forskelligt. For selv om de arbejder sammen, så kører de helt separat økonomi.
- Det er det nemmeste, for så behøver vi ikke at tage alle opgaver sammen, siger Andreas Baltzer, der nyder selv at aflevere et produkt, som han ved er helt i orden.
- Jeg må indrømme, at der er sjusk i branchen. Vi har for eksempel lige givet tilbud på udskiftning af et tag, der kun er ti år gammelt. Det er simpelthen bygget dårligt, siger tømrermesteren, der suppleres af hans makker Emil Clausen.
- Spænder man skruerne for hårdt, så vil pladerne flække på et tidspunkt. Og er der ikke brugt de helt rigtige dimensioner på træværket, så holder taget simpelthen bare ikke i særligt mange år.
Makkerskab vigtigt
Om de to makkere havde startet op uden trygheden ved en makker er nok tvivlsomt, fortæller Andreas Baltzer.
- Det er rigtigt meget værd at kunne køre en tur til Kettinge og drøfte tilbuddene sammen og sammen lægge en plan for ugens opgaver, siger han. Det er Emil Clausen enig i:
- Selv om det er arbejde, så er det jo anderledes, når man er sammen om et projekt, som vi begge er dybt engagerede i, så på den måde savner vi ikke friheden fra aftener uden noget i kalenderen, siger han og fortæller, at man dog godt kan være træt, hvis man har regnet tilbud til klokken 1 om natten - og skal køre igen klokken 5.
Billigt at starte
Prisen for at starte selvstændig virksomhed har ikke været så voldsom endda, fortæller Andreas Baltzer.
- Man køber jo værktøj privat hen ad vejen, så jeg manglede kun bilen, da jeg skulle i gang. Den er ti år gammel, så det er ikke så voldsom en investering, siger Andreas Baltzer, der økonomisk er relativt fri, da han - i modsætning til Emil ikke har familie endnu.
- Men der kommer en del regninger ind, så man skal ikke lade sig skræmme af det, siger han og peger på, at ansvarsforsikringer, sygeforsikringer og meget andet skal tegnes, når man er selvstændig håndværker. Og det vil de ikke spare på.
- Kunden skal vide, at vi er forsikret, hvis vi taber en hammer ned på kundens nye havebord eller sådan noget, men værre er det jo, hvis vi laver et tag, der kun holder i ti år og ikke 50, som det burde. Og det kan jeg garantere, at vi ikke gør, for vi er lige gået i gang med at bygge et omdømme, og så skal alt laves til yderste perfektion. Følger vi den vej, så skal vi nok få så mange kunder, at vi ikke behøver at skrive så mange tilbud, som vi gør nu, siger Andras Baltzer.