Mens DMI melder om en fremtid med langt flere stormfloder på især Vestlolland, er det lokale forsikringsselskab Storstrøms Forsikring ved at udvide. For man skal have en vis størrelse for at kunne håndtere voldsomme hændelser.
LOLLAND Det sker heldigvis sjældent, at et forsikringsselskab som Storstrøms Forsikring skal erstatte en hel ejendom - som det for nylig skete, da Østergade 7A i Maribo brændte. Men har man kun en lille organisation og en lille økonomi, så kan det være svært at håndtere større ulykker. Det er en af årsagerne til, at Storstrøms Forsikring nu er ved at flytte sit hovedsæde fra Stege til et nybyggeri på Farø, fortæller direktør Per Guldbrandsen, der på seks år har forøget selskabets omsætning fra 50 til 100 millioner kroner årligt. Allerede i 2023 ventes antallet af ansatte at nå i nærheden af 50.
Flere ansatte gør det lettere at håndtere en større variation af sager - også når klimaet ændrer sig. Direktøren har bemærket, at DMI har markeret alle kystområder syd og vest for Lolland som "rød zone" - hvilket vil sige, at vi i løbet af de næste 80 år kan komme helt op på over 50 alvorlige oversvømmelser årligt, mens man andre steder i landet er bedre stillet med udsigt til en enkelt eller to hændelser årligt. Men når den slags hændelser sker, så handler det ikke kun om at have en solid pengetank, men også om at have den rigtige ekspertise.
- Økonomisk klarer man typisk de større hændelser ved at forsikre sig gensidigt forsikringsselskaberne imellem, så man måske kun selv skal finansiere 10 eller 20 procent ved større ulykker. Vores mål om vækst handler derfor lige så meget om, at man skal have en vis størrelse for at have alle ekspertiser til rådighed, siger han og fortæller, at beliggenheden ved Farøbroen netop er valgt for at kunne tiltrække pendlende ekspertise langvejs fra.
Sjælland er målet
Lige nu står selskabet derfor foran lyse fremtidsudsigter. 120 millioner kroner er til rådighed i egenkapital, 37 oplagte ansatte møder hver morgen ind og servicerer kunderne. Og samtidig er der - efter ansættelsen af i alt ti kundeagenter på hele Sjælland - udsigt til at kunne få endnu flere kunder ind - meget gerne langt længere op på Sjælland.
- Vores målgruppe er ændret fra kun at handle om det gamle Storstrøms Amt til at omfatte hele Region Sjælland. Det gør det meget nemmere for os at vækste, for der ligger nogle meget store potentialer i eksempelvis byer som Køge og Roskilde, siger direktøren, der dog erkender, at for stor vækst også kan blive en udfordring i forhold til at bevare selskabets særkende.
- Jeg mødte engang en direktørkollega, der var bekymret, fordi han ikke kunne huske navnene på de ansatte længere. Så er man måske ved at blive for stor, siger den 61-årige direktør, der dog ikke regner med, at det bliver tilfældet i hans direktørtid.
- Mit mål er at nå 200 millioner i omsætning i min tid. Herefter må man tage stilling til, om man vil bremse lidt op, eller om man vil udvide yderligere, siger direktøren, der dog personligt mener, at man ikke må opgive sit lokale særkende.
Kundeservice er alt
- I vores bestyrelse sidder to fra Lolland, to fra Falster, to fra Sydsjælland og en fra Møn, og det giver jo en helt utrolig lokal forankring. Vi ved jo også, at får bare én kunde en dårlig oplevelse, så kan vedkommende bare møde op til næste generalforsamling og virkelig skabe uro. Det er jo til kundernes fordel, at vi har så nærværende en struktur, at vi ikke har råd til en eneste utilfreds kunde, siger han og fortæller, at han personligt svarer og typisk inden for ti minutter, hvis en kunde beklager sig på Trustpilot, og det uanset om det er klokken 7 om morgenen eller klokken 10 om aftenen.
- Vi skal altid være klar på telefonen uden alle mulige omstillinger - og vi skal svare på al kritik, for omdømmet og kundeoplevelsen er og bliver alfa og omega, når vi skal markedsføre os. Jeg ved jo godt, at vores agenter netop kan bruge Trustpilot som argument, når de er ude og at sælge forsikringer, siger han og viser, at karakteren på Trustpilot lige nu er 4,6 - på niveau med de fleste andre lokale forsikringsselskaber.
- Og så skal vi huske, at vi altså er ejet af kunderne, så det er deres behov, der skal i centrum, når vi tilpasser vores produkter. Det skal vi også gøre i fremtiden, når klimaforandringerne giver os helt nye udfordringer.