Alle deltagere i debat om E55's fremtid er utilfredse med løsningen fra Christiansborg, men de er uenige om det rigtige alternativ.
GULDBORGSUND Efter megen lobbyisme fra lokale politikere, der har haft besøg af en række transportordførere, blev de på Christiansborg tidligere i år enige om bare en lille opgradering af E55.
Den byder på ombygning af tre kryds, og det var ingen af byrådskandidaterne, der deltog i debatten om emnet på Folketidendes folkemøde, tilfredse med. Ole K. Larsen (V) mener, beslutningen bør anerkendes.
- Det er åbenlyst, at vi har nogle trængselsudfordringer, og på længere sigt tror jeg ikke, det er den rigtige løsning med de her rundkørsler, der skal noget helt andet til. Spørger man borgerne, er en helt ny linjeføring (parallelt med E55 mod øst, red.) den rigtige løsning, og det tror jeg også, at man vil være lydhør for i Folketinget på langt sigt, sagde han og mente, at en sådan vej nok er mere end 10 år ude i fremtiden, nu der netop er lavet et stort trafikforlig uden den.
Simon Hansen (S) er blandt fortalerne for en udvidelse, og han var enig i, at der både er en kort og en lang bane i arbejdet.
- På den korte bane skal vi sige, at der lå et rigtig godt forslag, om ikke vi kan se på det en gang til. Men spilles det helt af brættet, er jeg enig med Ole i, at vi skal gå efter en større og mere fremtidssikret model, sagde han.
Togdrift og erhvervsønsker
Det Radikale Venstre ønsker, at vejen ikke udvides, da Femern-forbindelsen, når den står klar, ifølge dem vil lede noget lastbiltrafik den vej og væk fra ruten mod Gedser og færgen til Rostock.
Den tanke luftede partiets Signe Skovgaard igen i debatten, hvor hun også bebrejdede de svære togpendlerforhold nordpå.
- Op imod to timer til København er helt horribelt, og jeg kender mange pendlere, der er stoppet med det og tager bilen, sagde hun, inden det lød:
- Der er ingen tvivl om, at når vi får elektrificeringen igennem og den timedrift, vi er blevet lovet, bliver det meget nemmere at køre med tog til København og i det hele taget opad på Sjælland. Vi ved, at der er nogle psykologiske grænser, når man pendler, og den ligger på omkring en time.
Ligeledes kan der være en psykologisk barriere ved at skulle køre sydpå og rundt for at tage motorvejen nordpå fra Guldborg og på den måde spare tid i den tætte trafik, mente hun.
I forhold til den vedtagne plan for E55 er partiet utilfreds med, at der ikke er fokus på sikkerhed på vejen, hvor der har været flere trafikuheld med dødsfald til følge.
- Vi havde peget på et midterautoværn, som skulle sikre, at man ikke kan køre over i den anden vejbane - fordi vejen er meget bred, så den lægger op til, at man overhaler - og man så kun kunne køre til højre, når man skulle ud på vejen.
Det var Simon Hansen enig i, og han foreslog, at vejen blev lavet smallere, så trafikken ville blive roligere, og der i øvrigt blev mere plads til cykelstien.
Debatten kom også ind på byplanlægning og det uhensigtsmæssige i, at det er en vej, der rummer to skoler og flere uddannelsesinstitutioner.
Og så er der stadig debatten om, hvor der skal ligge erhvervsområde, og hvor der skal ligge parcelhuse, indskød Ole K. Larsen med henvisning til det område, der er udlagt til erhverv mellem Nørre Alslev og motorvejen.
- Vi i Venstre så meget gerne, at vi holdt fast i, at erhverv skulle være oppe nordpå, men der er et flertal i byrådet, der har besluttet, at der skal udvikles mere på det område længere nede mod byen, sagde han om en mulig løsning på trafikale problemer, og den bold skød ordstyreren videre til Simon Hansen:
- Der er virksomheder, der efterspørger noget mere bynærhed.
Se hele debatten herunder i videoen.