cookie-og-privatlivspolitik
Statsminister Lars Løkke Rasmussen (V) fik assisteret af David Jørgensen prøvet at styre "Lolland."
Statsminister Lars Løkke Rasmussen (V) fik assisteret af David Jørgensen prøvet at styre "Lolland."
Foto: Jens Astrup

Valg

V-velvilje for asfalt og en fremkommelig rute 9

Lars Løkke Rasmussen: - Danmark får mere infrastruktur, hvis regeringen bliver siddende.




22. maj 2019 kl. 20:00 Af Marianne Knudsen

Annonce
FAKTA

LOLLAND - Jeg giver ingen valgløfter. Luften er fuld af letfunderede løfter, sagde statsminister Lars Løkke Rasmussen (V), da han i aftes var med Tårs-Spodsbjergfærgen og havde tid til et mindre pressemøde med Folketidende og Fyns Amts Avis.

Aviserne spurgte til den mulige, fremskudte havn ved Tårs, som kan reducere overfartstiden til 22 minutter - men som transportminister Ole Birk Olesen fra Liberal Alliance har sendt til hjørnet, begrundet i knap så god samfundsøkonomisk forretning.

- En "bøf" til 1 milliard kan jeg ikke love, men der er nogle veje, der kan opgraderes, og det skal undersøges ordentligt, og det vil vi gerne give en prioritet - og vi har pengene, og et restbeløb, tilføjede Lars Løkke Rasmussen.

Regeringen og Dansk Folkeparti præsenterede da også i marts en investeringsplan i infrastruktur på 110 milliarder kroner. Der er afsat 125 millioner kroner til at lede trafik på rute 9 nord om Nørreballe og yderligere 5 millioner kroner til at undersøge tiltag, der kan øge fremkommeligheden på resten af strækningen mellem Svendborg og Maribo.

Lars Løkke Rasmussen: - Vi skal holde gang i erhvervslivet, og så er infrastruktur, der understøtter effektiv transport, vigtig. Vi står med en robust aftale, mens de andre klamrer sig krampagtigt til togfonden (red.: S-R-SF-regeringens politiske aftale, der reserverer 28,5 milliarder kroner til en række prioriterede jernbaneinfrastruktur-projekter).

- Danmark vil få mere infrastruktur, hvis regeringen bliver siddende, og jeg kan se visionen i det her projekt med en genvej til Tyskland. Vedrørende vejnettet har vi comittet os til en ordentlig forundersøgelse. Det fremskudte færgeleje er dyrt, men jeg kan se perspektivet i det, sagde statsministeren.

Erling Bonnesen, der sidder i Folketinget for Venstre i Svendborgkredsen, tilføjede, at han er meget glad for at have fået rute 9 på dagsordenen igen, og folketingskandidat i Lollandkredsen for Venstre, Rasmus Brandstrup Larsen, oplyste, at han på sigt forestiller sig motortrafikvej eller motorvej mellem Tårs og Maribo.

Rasmus Brandstrup Larsen opstiller også i Holbækkredsen, hvor han bor og også er medlem af byrådet.

Til spørgsmålet om en Kattegatbro ikke personligt er mere interessant for ham, siger han nej:

- Det her handler om at binde Danmark bedre sammen, og når Femernforbindelsen er færdig, kommer der mere trafik over Lolland til Rødbyhavn. Der sker en række trafikuheld, og i de små byer, man kører igennem, går nogle i forfald, fordi folk ikke vil bo ud til de trafikerede veje.

Erling Bonnesen: - Jeg er fynbo med stort F og bruger intet krudt på en Kattegatbro. Jeg kæmper for den her sag og er glad for meldingen fra statsministeren.

Lars Løkke Rasmussen: - Jeg er dansker med stort D. Vi skal sikre, at Danmark kan blive rigere og må investere i infrastruktur. De andre har ikke de samme penge til asfalt og veje. De er bundet af togfonden og af at smadre Vejle Fjord.

Hvis færgeturen kun havde taget 22 minutter, havde statsministeren ikke nået en tur på broen hos kaptajnen, hvor han også prøvede at styre "Lolland."

Adspurgt af Folketidende svarede kaptajn David Jørgensen som privatperson, at han foretrækker turen på tre kvarter:

- Jeg er bange for, at vores erhvervskunder vil vælge os fra. For de skal have pause i deres kørsel, og hvis de først skal holde pause bagefter, mister vi dem nok som kunder. For Storebæltsbroen er jo også billigere end os.

- Og hvorfor skal alting i øvrigt gå så stærkt? Men det er vigtigt at få løftet infrastrukturen på vejene, lød det fra kaptajnen, og en storsmilende David Jørgensen fik da også lige en selfie med "landets kaptajn."



KOMMENTARER

Her kan du skrive en kommentar og deltage i debatten. Den må gerne være livlig og skarp, men hold dig til emnet og skriv med respekt for andre og i en god tone. Redaktionen forholder sig retten til at slette indlæg, der ikke lever op til vores retningslinjer, som du kan læse her.

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Modtag nyheder hver dag kl. 12

Se eksempel på tidligere nyhedsbrev her

Læserbreve

AF: JOHN WENNERWALD

Ulovlighed efterfølges 16. juni 2019 kl. 21.49

AF: MARTIN WOUTERS

at lukke broen 15. juni 2019 kl. 15.15

AF: MARTIN WOUTERS

så bruge kommune igen… 11. juni 2019 kl. 12.05

AF: JOHN WENNERWALD

Nu skal der arbejdes 09. juni 2019 kl. 22.03

AF: MARTIN WOUTERS

18,5 mill. i minus KUN på… 05. juni 2019 kl. 13.49

AF: ERIK PFEIFFER DAMGAARD

Dansk Folkeparti og Radikale 03. juni 2019 kl. 20.21

Annonce