Mange partier, byrådsmedlemmer og skuffede byrådskandidater har brugt weekenden på at pille valgplakater ned. Og det tyder på, at de godt kan gemme pladerne til.
Digitale medier vil vinde mere og mere plads i de kommende valgkampagner, men valgplakater vil også fremover blive hængt op i lygtepælene.
- Det er klart, at dækningen af politik og valgkamp vil ændre sig i takt med, at medialandskabet ændrer sig. Jo bedre medierne bliver til at bruge internetplatformene, jo mere vil det ændre valgkampen og den hastighed, det går med, siger Jonas Hedegaard Hansen fra Center for Valg og Partier på Københavns Universitet.
- Selvom vi har set en stærk udvikling af Facebook og Twitter i Danmark, så tyr kandidaterne stadigvæk også til de traditionelle midler som valgplakater, gå fra dør til dør og møde folk på det lokale torv.
Det skyldes at for at nå nye vælgere på de sociale medier, kræver det for eksempel på Facebook, at vælgerne vælger at ”blive ven” med kandidaterne. Det vil sige, at kontakten ikke er der automatisk, siger Jonas Hedegaard Hansen
- De fleste Facebook-brugere har en tendens til at gå ind på de sider med de politikere, som de enten kender i forvejen eller godt kan lide.
En valgplakat ved en vejside og det direkte møde med mulige vælgere vil blive ved med at være den sikreste mulighed for at komme i kontakt med en bredere skare, end dem som lige søger på nettet.
Efterhånden som mediebilledet ændre sig, må politikerkandidaterne også ændre deres kampagnestrategi. Men de traditionelle valgplakater og flyers vil stadig være synlige i valgkampagnen, er meldingen fra Center for Valg og Partier på Københavns Universitet.