Ferietip fra Folketidendes rejseskribent.
Mange passagerer må se rejsen blive forkortet eller i værste fald helt aflyst, når luftfartsselskaber rammes af strejker som for eksempel SAS i sidste uge. Har den rejsende selv sammensat sin rejse uden om et rejsebureau, kan man være rigtig dårligt stillet.
- Hvis flyrejsen bliver aflyst, er det som udgangspunkt flyselskabets ansvar at ombooke passagerens billet til en anden flyvning så hurtigt som muligt, oplyser Danmarks Rejsebureau Forening.
- Er flybilletten en del af en pakkerejse, skal rejsebureauet sørge for, at gæsten bliver kompenseret ud fra reglerne i pakkerejseloven. De kan også være behjælpelige med at ombooke til andre selskaber uden ekstraomkostninger for forbrugeren.
Med et rejsebureau i ryggen har man i nogle tilfælde også mulighed for at ophæve hele rejsen, hvis forsinkelser for eksempel hindrer en i at nå en fodboldkamp eller koncert, som var rejsens formål.
Den sikkerhed har man ikke, hvis man selv har arrangeret sin forlængede weekend i Paris gennem flyselskabets hjemmeside og en hotelbookingportal. Så må man selv kontakte flyselskab, hotel, biludlejer osv.