LOLLAND: Etableringen af dobbeltspor på Sydbanen mellem Nykøbing og den kommende station mellem Holeby og Rødby kræver kolossale mængder af gravearbejde. Der skal flyttes ikke mindre end 2,5 millioner kubikmeter jord.
- Vi genbruger næsten den oprindelige linjeføring, men enkelte steder skal kurver rettes ud, fortæller områdechef for spor og broprejekter hos Banedanmark Lars Riemann.
Først blev de gamle skinner, sveller og underlag fjernet. Siden blev al bevoksning fældet og solgt til flis. Nu er arbejdet i fuld gang med at gøre korridorerne på banen bredere, så der bliver plads til to spor hele vejen.
- Foruden hele etableringen af spor bliver der også bygget godt 30 krydsningsbroer og faunapassager, foruden de mange broer, som for år tilbage blev forhøjet, så de nye eltog kan komme under, fortæller Lars Riemann, som oplyser, at den nuværende tidsplan holder.
Meget af den jord, som graves væk fra de gamle spor, bliver genanvendt. Ny jord og ler bliver hentet fra lokale udgravninger, således, at der spares transport til byggeriet.
Tidplan Sydbanen
Jordarbejdet, som er i gang nu, forventes afsluttet i 2023
I sommeren 2023 påbegyndes byggeriet af den ekstra jernbane klapbro på Frederik XI Bro ved Nykøbing.
I årene 2023 - 2025 lægges selve sporlægningen med 65 kilometer skinner, betonsveller og skærver.
i 2025 og 2026 Bliver elmaster og elektrificerings system opsat.
Nyt signalsystem instaleres i 2028.