Nye el-lokomotiver til afløsning af gamle ME lokomotiver er klar flere år før Sydbanen bliver elektrificeret.
DSB har bestilling klar af 26-nye el-lokomotiver, som blandt andet skal erstatte de gamle ME-lokomotiver på Sydbanen. Men elektrificeringen af Sydbanen bliver ikke klar til de nye lokomotiver ankommer.
Hvis Folketingets finansudvalg siger ja, så har DSB nu en aftale klar om levering af 26 nye el-lokomotiver, som primært skal erstatte de gamle dieseldrevne ME lokomotiver, som blandt andet kører på Sydbanen mellem Rødbyhavn og København.
Det bliver Siemens, der skal levere minimum 26 el-lokomotiver, som skal sættes i drift fra 2021 og frem, oplyser DSB.
Ordren lyder på 26 el-lokomotiver, samt en mulighed for leverance af op til yderligere 18 ellokomotiver.
- Det er en god dag for DSB’s kunder. Vi har fundet en stærk leverandør af de kommende ellokomotiver. Vectron er en gennemprøvet lokomotivtype og lokomotiverne vil medføre et løft for såvel togtrafikken som for miljøet, når lokomotiverne efter planen erstatter de aldrende ME- og EA-lokomotiver, siger Flemming Jensen, administrerende direktør i DSB og fastslår.
- Indkøbet af nye el-lokomotiver er samtidig et vigtigt skridt mod at forny DSB’s aldrende togflåde. Udover at påvirke DSB’s punktlighed positiv kommer de også til at forbedre DSB’s driftsøkonomi i takt med, at de fases ind fra 2021 og frem.
Når el-lokomotiverne er klar til drift i 2021 er jernbanelinjen til Lolland-Falster dog ikke klar til el-lokomotiver.
Først i 2024 forventer Banedanmark, at elektrificeringen er færdig på Sydbanen helt til Nykøbing.
- Men vi kan bruge de nye lokomotiver på andre baner i landet. Det vil frigive nogle dieseldrevne IC4 og IC3, som kan køre på Sydbanen indtil elektrificeringen er gennemført, siger kommunikationschef hos DSB Tony Bispeskov.
DSB har stillet krav om at de nye lokomotiver skal være så fleksibelt designet, at de kan anvendes til både dansk, tysk og svensk kørestrøm. De skal kunne køre 200 kilometer i timen og trække DSB’s eksisterende dobbeltdækkervogne. Derudover skal de nye el-lokomotiver være udstyret til både det nuværende og det kommende signalsystem på fjernbanen. Lokomotiverne skal leveres godkendt til kørsel i Danmark og Tyskland.