Der er gang i hjulene i Danmark oven på corona-krisen og manglen på arbejdskraft tager til. Det mærker man også lokalt hos Lalandia og Scandlines, som begge hvert år har brug for et stort antal sæsonarbejdere.
I Lalandia i Rødby er der i omegnen af 50 ansatte. Det er dog langt fra de fleste, de er fuldtidsansatte. Mange af de ansatte arbejder på deltid og er unge, der har brug for at studiejob.
- Nu har jeg haft det daglige ansvar for destinationen i Rødby i 12 år, og jeg vil sige, at vi ikke tidligere har oplevet en situation som i år med hensyn til mangel på arbejdskraft. Her efter corona har vi haft problemer med at få ansatte nok, siger Karsten Juhl, direktør for Lalandia i Rødby.
Karsten Juhl, direktør, Lalandia i RødbyHer efter corona har vi haft problemer med at få ansatte nok.
Blandt årsagerne til, at det er så svært at skaffe arbejdskraft lige nu angiver han, at der er højkonjunktur i Danmark, og at Lalandia har været tvangslukket i flere perioder under Covid-19-pandemien.
- Det er sværere at finde medarbejdere, når vi har brug for dem, hvis folk er usikre på, om vi har åbent eller er lukket. Vi startede 2022 med at være lukket i januar. Da vi åbnede igen i februar, skal jeg da lige love for, at vi fik travlt, for der var mange gæster, der gerne ville ud at opleve noget, fortæller Karsten Juhl.
Jobdag gav pote
I februar manglede der næsten 200 ansatte, og derfor måtte Lalandia kigge på nye måder at tiltrække medarbejdere på.
- Derfor holdt vi en jobdag i februar, og det har vi ikke tidligere haft gjort, men det gjorde vi for at gøre opmærksom på os selv og fortælle, at vi var åbent igen og havde behov for medarbejdere. Det har givet god pote, siger centerdirektøren.
Han fortæller også, at det har hjulpet, at landets testcentre er lukket.
- Vi har faktisk fået flere ansat, som før var podere, siger Karsten Juhl.
I dag mangler der dog stadig 30-40 medarbejdere. I hvert fald, som han siger.
Kan man ikke tiltrække flere ved at give lidt mere i lønningsposen?
Jo, det gør vi også, men der er også en vis grænse, for alle omkostninger stiger i øjeblikket, også på fødevarer, som vi også leverer til vores gæster, så vi bliver nødt til hele tiden at være omkostningsbestemte og kan ikke bare lade lønnen eksplodere. Der var en høj lønning på testcentrene, og det var fornuftigt nok, for man skulle jo sikre, at der var personale nok til at håndtere en samfundskritisk sygdom, men den var også så høj, at ingen af os andre kunne følge med, siger Karsten Juhl.
Samarbejde med jobcentre
Lalandia samarbejder tæt med jobcentrene for at skaffe medarbejdere.
En af fordelene ved turistbranchen er, at vi kan sluse folk ind, der er lidt på kanten af arbejdsmarkedet. Det er ikke alle job i turistbranchen, hvor du behøver at have en længerevarende uddannelse eller nødvendigvis skal arbejde 37 timer om ugen. Derfor er vi meget i kontakt med jobcentrene, siger Karsten Juhl.
Derudover gør Lalandia også meget ud af, at de ansatte skal være ambassadører for arbejdspladsen.
- Hvis du er ansat i Lalandia, kan du om nogen fortælle dine venner og familie, hvor sjovt det er at være her. Det kan vi se virker, siger Karsten Juhl.
Hos Scandlines skriver kommunikationschef Anette Ustrup Svendsen i et svar til Folketidende, at Scandlines godt kan bruge 100 flere medarbejdere til sommersæsonen.
Det tal kommer oven i 125 nye medarbejdere, der allerede er ansat.
”Tidligere på året meldte vi ud, at vi skulle nå at ansætte 100 nye medarbejdere i Scandlines inden 1. maj. Og det mål har vi heldigvis nået. Faktisk har vi allerede ansat 126 kolleger, som er godt inde i deres forløb med oplæring, så de bliver klar til højsæsonen. At vi har fået så mange nye medarbejdere i det nuværende rekrutteringsmarked, skyldes ikke mindst, at vi har fået kæmpe hjælp og opbakning fra Jobcenter Lolland og Jobcenter Guldborgsund”, skriver Anette Ustrup Svendsen.