Annonce
Erhverv

Bæredygtigt plast erstatter stål

Plasttankene ligger halvvejs nedsænkede. Derfor kunne EMS ApS montere tankstyringen på de færdigproducerede tanke inden levering til byggepladsen.

Under opførelsen af Femerns tunnelby anvendes bæredygtige plastløsninger til drikke- og spildevand.

Arbejdet med at etablere den 18 kilometer lange sænketunnel, der skal forbinde Rødbyhavn og Lolland med Femern i Tyskland, er i fuld gang.

Gradvist bliver der også koblet flere og flere ansatte til projektet, og det kræver indkvarteringsmuligheder.

Transportminister Benny Engelbrecht (S) indviede i september tunnelbyen FLC-Village i Rødbyhavn, hvor mange af arbejderne på den kommende tunnelelementfabrik til byggeriet af Femern-forbindelsen skal bo.

De første arbejdere er flyttet ind i FLC-Village, som stadig er under opførelse. Når tunnelbyen står færdig i 2024 vil der være 1.344 værelser.

Under konstruktionen af tunnelbyen er der tænkt i bæredygtige plastløsninger til drikke- og spildevand frem for de traditionelle ståltanke. Det har indflydelse på klima, vedligeholdelse, økonomi og holdbarhed.

Det er Esbjerg Maritime Service - EMS Aps, med plastspecialisterne Uponor som underleverandør, som har indgået kontrakt med konsortiet Femern Link Contractors (FLC) om at sikre rent drikkevand og sanitære forhold for det arbejdende personale.

- Det er jo ikke bare en byggeplads. Det er en bopæl for omtrent 1.300 medarbejdere, der flytter deres liv til Rødbyhavn for at arbejde på danmarkshistoriens største anlægsprojekt. Derfor er det nødvendigt at sikre rent drikkevand og de sanitære forhold 24/7, siger Bent Rønfeldt, projektingeniør ved Uponor Infra, der producerer, leverer og installerer plasttanke til FLC Village.

- EMS har prioriteret den bæredygtige vinkel på projektets infrastruktur, som er så vigtig for Uponor, og vores projektafdeling har den nødvendige ekspertise, forslag til designløsninger og knowhow fra tidligere projekter til at løfte opgaven. Det er spændende at være en del af så omfattende et projekt, fortsætter Bent Rønfeldt.

Arbejdshavnen ved Rødbyhavn bliver Nordeuropas største af sin slags, og derfor skal spilde- og drikkevand transporteres over store afstande. Det kræver meget energi. Det er derfor Uponors opgave at levere en så kompakt løsning som muligt.

De rør, der er valgt til brug ved Femern-forbindelsen, er estimeret til 100 års holdbarhed og er vedligeholdsfri. Det er altså økonomisk forsvarligt både på den lange og den korte bane.

- Planen var oprindeligt at bruge ståltanke, men med plast kan vi både forkorte leverings- og installationstid og sikre en langtidsholdbar løsning for Femern-byggeriet, men også for fremtidige projekter. Derudover kræver det ingen betonfundamenter, fordi tankene skal ligge halvvejs nedsænkede. Vi kunne montere vores tankstyringer på de færdigproducerede tanke inden levering til byggepladsen, så plastløsningen var på alle måder det bedste, det mest bæredygtige og økonomisk rigtige valg, siger Tom Sørensen, projektleder ved EMS Aps.

At EMS Aps, der primært er leverandør til olie- og gassektoren, energisektoren, vindenergi og Power to X- procesanlæg, har tænkt plastløsninger til denne opgave understreger, at plast kan implementeres mange steder i industrien, hvor man traditionelt tænker stålløsninger.

Plast er ifølge Bent Rønfeldt med sin lange levetid, kemikalieresistens og minimale vedligehold ofte en oplagt erstatning for stålløsninger.

Når arbejdet med at etablere FLC Village er afsluttet, rykker Uponor og EMS Aps arbejdet videre til tunnelelementfabrikken, hvor Femern-forbindelsens 89 tunnelelementer skal produceres.

Om tunnelbyen FLC-Village:
Samlet areal: 30.000 kvadratmeter.
Pr. 1. december var 224 arbejdere flyttet ind. Der sker løbende indflytning.
Der er 32 værelser pr. bygning - 16 på hver etage.
Der bliver fire bygninger pr. zone med i alt cirka 10 zoner.
Pr. 1. december var 384 værelser klar.
Ultimo 2022 vil 768 værelse være klar til brug.
I løbet af 2024 vil 1.344 værelser være klar til brug

Annonce
Annonce
Femern

KÆMPESTEN PÅ OMKRING 60 TONS FUNDET VED UDGRAVNINGEN TIL FEMERNTUNNEL

Annonce
112

FULD SEJLER ANHOLDT - SEJLEDE IND FORAN ANDRE

Annonce
Forsiden netop nu
Lokal nyt

REFA MSK PÅ ANKLAGEBÆNKEN

112

HUND DØD EFTER OVERFALD

Nordlys

DET SMUKKESTE NORDLYS OVER SYDHAVSØERNE

Lolland

KOSTER 4,2 MILLIONER KRONER AT FLYTTE TO FORENINGER

Vejr

ENDELIG EN GOD OMGANG REGN

Guldborgsund

- DET HAR FAKTISK VÆRET OVERVÆLDENDE

Guldborgsund

BYLAUG FIK OPBAKNING TIL AT RÆKKE UD TIL GRØNNE INVESTORER

Guldborgsund

PIPHANSENS DYR SKAL HAVE NYE HJEM

Guldborgsund

LUKNING AF GÅGADE UDFORDRER TAXIER MED GANGBESVÆREDE KUNDER

112

BUSPASSAGER MED ULOVLIG KNIV

sport

EFTER VERBAL KRIG: MARK O. MADSEN HAR FÅET MODSTANDER OG DATO

Lolland

MARIBO DUFTER AF MIDDELHAVET: - DET GIVER LIGE BYEN ET PIFT

Politik

FORETRÆKKER VALG INDEN NYT FOLKETINGSÅR

Annonce
Erhverv

LOLLANDS BANK FORNUFTIGT GENNEM FØRSTE HALVÅR

Lolland

KOMMUNE IMPORTERER ARBEJDSKRAFT TIL ÆLDREPLEJEN

Politik

INGEN KANDIDATER SYD FOR NÆSTVED

Sport

UBESEJRET BOKSER OG DEBUTANT MELDES KLAR

Lolland

BEBOERE DROPPER KAMPEN FOR AT FÅ PRÆST TILBAGE

112

STJÅLET BIL STANDSET - TRE SIGTET FOR TYVERI

Guldborgsund

DEBAT OM 48 METER HØJ MAST: - FOR MEGET FOKUS PÅ DET NEGATIVE

Guldborgsund

HEDEBØLGE KAN SLUTTE MED TORDEN OG SKYBRUD

Annonce
Annonce