NYKØBING: I de seneste par dage har Folketidende skrevet om lokalplanforslag 212, hvor man på den gamle bowlinggrund vil bygge H.P. Jensens Hus med plads til 76 lejligheder i op til fem etager.
Det har særlig handlet om, hvorvidt man kan inddrage Genforeningspladsen i lokalplanforslaget, som var i høring indtil 25.oktober.
Helt urealistisk
I høringssvarene peger naboer også på andre problemer. For eksempel parkeringspladser.
- Med to lægehuse, flere restauranter, kontorer, virksomheder, hjælpemiddelcentral og en børnehave er området i dag meget trafikeret og der mangler allerede i dag p-pladser til alle områdets beboere, ansatte og besøgende, skriver en nabo til bowlinggrunden.
Kravet i lokalplanen er en plads per bolig, men flere naboer mener ikke, at bygherrens projekt lever op til det, og nogle peger også på, at det ikke er nok.
- Det er helt urealistisk at tro, at hver husstand kun har en bil, skriver én og henviser til tal fra Danmarks Statistik, der peger på, at der trods fald i indbyggertallet siden 2008 er kommet 6.142 biler mere til kommunen.
Frygter forværring
En anden nabo skriver:
- Med skråparkering er der hverken plads til fortorv eller cykelsti. Skolebørn skal cykle på vejen bagom biler, som bakker ud. Det giver farlige situationer især på en mørk vintermorgen.
I området finder man også et lægehus. Herfra er der kommet følgende kommentar til p-plads-udfordringerne:
- Der bør sikres etablering af tilstrækkelig mange parkeringspladser. Området er i forvejen udfordret i forhold til parkering, og det kan frygtes, at den planlagte udbygning med boliger vil forværre situationen. Vi har noteret os, at der i forbindelse med byggeriet etableres parkeringskælder. Det er vigtigt, at denne dimensioneres, så den kan rumme de kommende beboeres biler. Der bør sideløbende nyetableres parkeringsforhold for gæster og anden afledt trafik.
Kommunen ved det
Nogle blandt naboerne har søgt aktindigt, og de har fundet ud af, at Guldborgsund Kommune også selv er faldet over problemerne med parkering.
Således skriver en af kommunens byplanlæggere til direktøren for teknik og miljø i udgangen af maj 2022, at:
- Vi har fået lokalplanudkast fra Henning Larsen til Bo-hus' projekt på kystvej. Vi kan se i lokalplanudkastet at de kun har mulighed for at opføre cirka 40 parkeringspladser. Det lever ikke op til parkeringsnormen, der er fastsat i kommuneplanen....Med de nuværende trafikforhold i området vurderer vi, at det vil være hensigtsmæssigt at fastholde kommuneplanens p-krav. Derfor vil vi inden længe orientere om, at der af lokalplanen vil fremgå en parkeringsnorm på 1 pr. bolig. Dette gør vi upåagtet af, at det kan være vanskeligt at etablere de ønskede 76 boliger på ejendommen. De kan derfor være nødt til at sikre parkeringspladser på anden måde, eller skære i antallet af boliger. Hvis du er uenig i tilbagemeldingen hører vi gerne fra dig hurtigst muligt.
Bygherre bliver orienteret om, at Guldborgsund Kommune ikke kan imødekomme færre p-pladser. Og bygherre har følgende reaktion:
- Vi ønsker at opretholde 1 p-plads pr. bolig der etableres i kælder samt i og omkring ejendommen. Dette har jeg tidligere ytret og ønsker at fastholde. Den mere specifikke løsning afklares, når projektet færdiggøres.
Krav gælder
Om bygherre kan få plads til p-pladserne, enten i kælderen eller i det omkringliggende område, tvivler naboerne på.
Ifølge Casper Henriksen, leder af myndighed i Teknik og Miljø i Guldborgsund Kommune, gælder kravet om etablering af p-pladser fortsat.
- Det er rigtigt, at lokalplanen ikke fastsætter så præcist, hvor p-pladserne skal være, men der bliver et krav om p-pladser nok, og det skal kunne dokumenteres, før en byggetilladelse kommer. Ellers kommer den ikke, siger han.
Casper Henriksen, leder af myndighed i teknik og miljø, Guldborgsund KommuneDer bliver et krav om p-pladser nok, og det skal kunne dokumenteres, før en byggetilladelse kommer. Ellers kommer den ikke.
Sælger vej
Udover parkeringsudfordringerne er naboerne forundrede over, at Guldborgsund Kommune vil nedlægge Neergaardsvej og sælge den til bygherre.
- De gør det ikke for at øge friarealet, men for at en bygherre får flere kvadratmeter. Det er helt uhørt, at man kan komme i tanke om det, og vi kan ikke engang få oplyst, hvad han skal betale for den, da man har besluttet, at den ikke skal i offentligt udbud. Vi har altså et problem med måden, man gør tingene på. Det kan virke, som om at nu skal den her plan bare igennem, siger Peter Dall, der sammen med sine naboer har tilbudt kommunen at købe vejen og etablere 14 parkeringspladser for 500.000 kroner.
Folketidende har spurgt Casper Henriksen, om Guldborgsund Kommune ikke skal sørge for at sælge bedst muligt?
- Det er ikke helt så enkelt. Er 500.000 et stort beløb i et projekt som det her? Vi kigger på, hvad der er godt for Nykøbing, hvad der kan tiltrække borgere til kommunen og dermed indtægter til kommunekassen. Så vi ser tallene i en anden sammenhæng, lyder det.
Casper Henriksen understreger i øvrigt, at intet endnu er vedtaget. Heller ikke omkring nedlæggelse eller salg af veje.
Ikke desto mindre har naboerne været i gang siden januar. Som Peter Dall fortæller:
- Vi synes, vi rammer en mur, når vi vil have kommunen i tale. Det er vel ikke kun bygherres ønsker, men også borgernes ve og vel, der er på spil?
Peter Dall, naboVi synes, vi rammer en mur, når vi vil have kommunen i tale. Det er vel ikke kun bygherres ønsker, men også borgernes ve og vel, der er på spil?