Annonce
Lokal nyt

Brolukning kan ikke udskydes

Banedanmark fastholder sin plan for lukning for gennemsejling. Foto: Anders Knudsen/arkivfoto

Banedanmark siger nej til at skubbe lukning af bro - men tager dog hensyn til et arrangement.

I mange år har ukorrekte søkort fået sejlere til at holde sig væk fra sydrenden i Guldborgsund. Sidste år blev det rettet ind.

Dernæst kom kampen for, at klapbroen på Frederik IX’s Bro over Guldborgsund ikke skulle klappe i for evigt, så der var lukket for sejlere, som ikke kunne gå under broen. Den kamp blev også vundet sidste år.

Men en enkelt kamp er ikke lykkedes. Og det handler om et større igangværende anlægsarbejde med jernbaneanlæg på den danske side af Femern Bælt samt installering af et nyt signalsystem til togtrafikken. Det planlagte arbejde kommer til at betyde, at broen kun kan åbne for gennemsejlinger i weekenderne i august og lukkes totalt for gennemsejling fra 1. september til midten af december. Dog med undtagelse af nogle hverdage i august.

Tidspunktet falder både sammen med en del af højsæsonen for lystsejlere samt den planlagte kapsejlads Guldborgsund Baltic Race, som med udgangspunkt fra Nykøbing sejles fra torsdag 26. til lørdag 28. august.

Derfor protesterede først sejlklubberne og siden borgmester John Brædder (G) på Guldborgsund Kommunes vegne over timingen og ønskede arbejdet udskudt til senere på året. Sagen nåede helt til tops hos transportminister Benny Engelbrecht (S), som tidligere på måneden lovede at forsøge at få Banedanmark til at udskyde dette års brolukningen til efter sejlersæsonen.
Men det lykkedes ikke.

Mandag fik borgmester John Brædder svar fra ministeren, som har forespurgt hos Banedanmark.

- Jeg er helt opmærksom på de udfordringer, en lukning af klapbroen medfører for lystsejlerne. Der er imidlertid en lang række hensyn, der skal tages i forbindelse med planlægning og gennemførelse af anlægsarbejdet. Det gælder de mange delentrepriser, herunder Signalprogrammet og Elektrificeringsprogrammet, de togrejsende og lystsejlerne. Med den valgte model for midlertidig lukning af klapbroen er der netop forsøgt taget de mange hensyn, skriver ministeren.

Banedanmark er dog gået med til, at broen kan åbne i forbindelse med Guldborgsund Baltic Race i august, selvom sejladsen falder på hverdage, hvor planen ellers er, at det ikke vil være muligt med broåbninger. I alt er der planlagt fire daglige åbninger på de hverdage, hvor kapsejladsen finder sted.

Borgmester John Brædder mener, at det er meget kedeligt, at Banedanmark ikke kan udsætte byggeriet på broen.

- Det tyder på dårlig planlægning, når man ikke har taget bestik af sejlersæsonen, inden et sådant arbejde sendes i udbud. Det er dog positivt, at det er lykkedes at få lov at åbne for gennemsejling i forbindelse med Guldborgsund Baltic Race, siger borgmesteren.

Hos de lokale sejlklubber er begejstringen heller ikke stor.
SIG, Sejlklubberne i Guldborgsund Kommune, der repræsenterer cirka 1.600 fritidssejlere langs Guldborgsund og Nysted, tager man Banedanmarks melding til efterretning. Men undrer sig over manglende indflydelse.

- Sejlklubberne i Guldborgsund Kommune undrer sig dog over, at Banedanmark ikke har fulgt den gængse demokratiske procedure med at forhøre sig hos sejlklubberne og i kommunen, før man helt enerådende traf den afgørende beslutning om at spærre for både lokale og udenlandske sejleres mulighed for gennemsejling af Guldborg Sund i en ellers travl periode i sejlsæsonen, siger koordinator Per Thomsen, SIG.

- Banedanmark har åbenbart intet lært om fritidssejladsens omfang og betydning for de mange sejlklubber ved Guldborgsund og i Smålandsfarvandet, hvis økonomi er helt eller delvis afhængig af muligheden for at sejle gennem sundet - i hele sejlsæsonen, tilføjer talsmand Palle Tørnqvist, SIG.

Generelt er sejlklubberne bekymret over konsekvenserne for den manglende mulighed for gennemsejling fra syd til nord i Guldborgsund sidste på sommeren.

De seneste tilgængelige tal viser, at broen i 2019 åbnede for godt 1.750 skibe. Frederik IX’s Bro har en frihøjde under klappen på fire meter, som betyder, at mange mindre både og motorbåde uden mast kan sejle under broen, uden at klapbroen skal åbnes.

  • #373863
    Banedanmark fastholder sin plan for lukning for gennemsejling. Foto: Anders Knudsen/arkivfoto
Annonce
112

Kørte 135 km/t i 80-zone

112

Voldstrio smadrede løs på hinanden: Lidt efter ventede flere tæsk

Annonce
Annonce
112

Direktør efter dødsulykke: - Det er frygteligt

Guldborgsund

Knallertkører dræbt i ulykke: Nu har retten talt

Guldborgsund

- Det er en prøveballon, mener Dølle-formand

Indland

Dansk Erhverv: Vi genopbygger Børsen uanset hvad

112

Dødsulykke i Nakskov: 32-årig klemt mellem to gravemaskiner

Dølle

Snart går det løs: Hjælp os med dine vildeste Dølle-minder!

Lolland-Falster

Efter kæmpe-brand: Nu hænger den i en tynd tråd

Guldborgsund

Milliondyr havne-plan: Programlederen forlader sin stilling

Indland

Se videoen: Ikonisk bygning i København er i flammer

Indland

Kæmpe uro i Venstre på Langeland: Fire ud af fem medlemmer skrider

Guldborgsund

Rosa fra Lolland så Børsen-spiret falde: - Det er helt vanvittigt

Udland

Knivstikkeri i kirke i Sydney betragtes som terror

Lokal nyt

Over 100 fartdjævle blitzet: Særligt én kørte alt, alt for stærkt i Nakskov

Femern

Danmarkshistorie: Har udgravet 15 millioner kubikmeter jord, sten og sand

Lolland

Slog lokofører flere gange i ansigtet og ragede på kvinde

112

Kørte 135 km/t i 80-zone

Annoncørbetalt indhold

Suveræne SUV’er til skarpe priser

Annonce
Annonce
Guldborgsund

Casper kæmper for nedrivningstruet vandtårn

Renovation

Gem dem til genbrug: Kan hjælpe børn og unge

Politik

Polen vil samarbejde med Danmark om styrket forsvarsindustri

Indland

87 procent stemte ja til offentlig overenskomst

Guldborgsund

Dølle-beslutning vakte ramaskrig: - Føj for s....

Vejr

En uge med blandet vejr: Forårsvarmen holder sig væk

Lolland

Kurt standsede bilen og skyndte sig ud: - Hernede går vi meget op i storken