GEDSER: På et borgermøde i Gedser Idræts- og Medborgerhus i går aftes gav de fremmødte knap 50 borgere bylauget mandat til undersøge, om der kan blive tale om en klima-ø ved Gedser Rev i fremtiden.
Mødet var indkaldt af bylauget, som igennem flere møder med arkitekt Phillip Rasmussen er nået frem til, at en grøn løsning kan være en vej ud af det dødvande byen står i med mangel på arbejdspladser og tilflyttere.
- Det går kun én vej og det er stejlt nedad, mente formand for bylauget, Ole Martinussen i hans velkomsttale.
Han understregede, at aftenens møde var af den slags, hvor man ville blive præsenteret for nogle visioner.
- Hvis man slet ikke drømmer, sker der ikke noget. Og hvis man drømmer stort, går en del af det måske i opfyldelse, indledte han.
Ole Martinussen, formand for Gedser Bylaug.Hvis man slet ikke drømmer, sker der ikke noget. Og hvis man drømmer stort, går en del af det måske i opfyldelse.
Overfart og energi
Phillip Rasmussen, arkitekt og direktør i By og Landskab, tog derefter ordet og fortalte om, hvordan kernefortællingen om byen handler om Gedser som overfartsby.
- Men I kan også allerede se vindmøllerne ved Rødsand. I servicerer dem faktisk, så Gedser er allerede en del af en grøn fortælling, sagde han og viste en film, som handlede om at bygge videre på den fortælling med en klima-ø ved Gedser Rev, der producerer nok strøm til, at arbejdspladser i større skala følger med.
Der tales om at fremstille grøn brændstof, så den danske handelsflåde kan blive grøn. Om at flytte havnen til energiøen, så overfarten mellem Danmark og Tyskland bliver forkortet med en time. Om den nuværende havn, som så kan bringes i spil til gavn for borgerne.
- Jeg synes, I skal komme med jeres kommentarer, så det bliver jeres dagsorden, lød det fra Phillip Rasmussen.
For tidligt ude?
Derpå tog borgerne hul på sagen. Der var betænkelighed. For hvis det er så nemt at anvende strømmen selv, hvorfor sender vi den så nærmest gratis til Norge, ville én vide. En anden fandt, at et sådant projekt ville tage flere år om at blive til virkelighed, da det først skal igennem høringer, undersøgelser og ikke mindst behandles politisk, måske både af stat og kommune. En tredje kaldte projektet for et luftkastel og efterlyste noget mere konkret. Tids- og finansieringsplaner.
- Det tager jeg skylden for. Jeg rådede bylauget til at inddrage borgerne tidligt. Alternativet er en klassisk proces med en høring og al erfaring viser, at så er det svært at rette i projektet. Afkastet til lokalområdet er som regel lig nul og der kommer ikke flere arbejdspladser, sagde Pillip Rasmussen.
Phillip Rasmussen, By og LandskabJeg rådede bylauget til at inddrage borgerne tidligt. Alternativet er en klassisk proces med en høring og al erfaring viser, at så er det svært at rette i projektet.
Fortid og ny tid
Historisk set har der, så sent som i 2013, været en helhedsplan for Gedser. Den holdt ikke. I øjeblikket er Guldborgsund Kommune ved at lægge sidste hånd på nogle planer for Destination Sydfalster og Gedser Havn.
- Vi har prøvet flere gange, at et projekt kom oppefra. Men så blev det ikke til noget, fordi man ikke havde pengene. Nu inddrager borgerne i stedet kommunen og staten, hvis I vil og vi kan få noget ud af det, mente Ole Martinussen
Og netop den rækkefølge passede borgmester, Simon Hansen (S) godt.
- Al snak om vindmøller giver debat og fylder rigtig meget. Jeg synes, det er godt tænkt, at man spørger borgerne først. Hvis ikke I mener, det er en god idé, vil vi heller ikke bruge tiden på det. Kan man derimod se fornuften i det, kan der arbejdes videre, sagde han og erklærede sig enig i, at der skulle være noget i det for borgerne.
Simon Hansen (S), borgmesterJeg synes, det er godt tænkt, at man spørger borgerne først.
Mødet sluttede med, at bylauget fik mandat til at undersøge sagen nærmere og tale med investorer og politikere. Ingen stemte imod.