Femern-projektet trækker tråde ud til erhvervslivet på Lolland-Falster, hvor det er med til at skabe ordrer hos lokale virksomheder på både materialer og serviceydelser.
Mange tænker måske, at det er bygge- og håndværksvirksomheder, som fungerer som underleverandører. Og det er det også, men der er også mange andre typer af virksomheder, som har glæde af byggeriet af verdens længste sænketunnel.
Larsson Cykler i Maribo er en af de erhvervsdrivende, som leverer til Femern-projektet. Der er nemlig også brug for, at de ansatte på byggeriet nemt og hurtigt kan transportere sig rundt på cykel i området i og omkring Rødbyhavn.
- Vi har leveret 10 shoppingcykler til FBC (Fehmarn Belt Contractors), som de ansatte bruger til at cykle fra deres kontorer og så ud i området og over på hotellet, hvor de bor, siger Erik Larsson, indehaver af Larsson Cykler.
- Derudover har vi udlejningscykler til at stå i hele området dernede både inde i tunnelbyen og udenfor, som folk lejer i døgndrift, siger cykelhandleren.
Erik Larsson, Larsson CyklerVi har udlejningscykler til at stå i hele området dernede både inde i tunnelbyen og udenfor, som folk lejer i døgndrift.
Cyklerne står ved tunnelbyen, havnen, Hotel Stop’n Sleep og ved Lalandia.
- Vi har vel 50-60 udlejningscykler i området. Der sidder en Donkey-lås på dem ligesom inde i København, hvor man kan leje cyklen med en app. Så kan man låse cyklen op med sin telefon, fortæller Erik Larsson.
Med i FB Suppliers
Larsson Cykler er blevet koblet på Femern-projektet gennem netværket FB Suppliers, der formidler kontakt mellem lokale virksomheder og de store Femern-konsortier.
- Vi har været med i FB Suppliers fra dag et. Så det er seks-syv år nu. Og det gjorde vi selvfølgelig, fordi vi gerne ville være med til at levere til den kæmpe byggeplads, siger Erik Larsson.
Han har forhåbninger om, at der bliver brug for endnu flere cykler længere fremme i byggefasen.
- Det håber vi på. Når de har fået bygget tunnel-elementfabrikken, så må de begynde at cykle inde på området. Lige nu må de ikke cykle derinde, siger Erik Larsson.
Larsson Cykler har eksisteret i ni år og har i dag fem medarbejdere.