Annonce
Lokal nyt

DEBAT OM BATTERITOGENE UDSKUDT

Sådan kan de batteritog, Lokaltog gerne vil købe, se ud. Billederne er fra producenten Consrucciones y Auxillar de Ferrocarrilles S.A. (CAF)
Den spanske togproducent CAF er fortsat det eneste bud på en leverandør af batteritog til Lokaltog.

LOLLAND-FALSTER: Sagen om Lokaltogs planlagte indkøb af 14 batteritog er fortsat uafklaret.

Mandag var sagen på dagsordenen i Region Sjællands forretningsudvalg, men her enedes politikerne om at udskyde debatten.

Den skal nu i stedet tages på et ekstraordinært møde i forretningsudvalget umiddelbart inden et møde i Regionsrådet 6. december. Forklaringen er, at politikerne vil afvente et møde i Lokaltogs bestyrelse, der skal drøfte den klage, Siemens Mobility har indgivet, over at selskabets bud på at levere togene er blevet vraget.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Som tidligere omtalt var politikerne i "Udvalget for regional udvikling, uddannelse, kollektiv trafik og internationalt samarbejde" uenige, da de for nyligt drøftede sagen, der har udviklet sig uheldigt. De 14 batteritog tegner nemlig til at blive væsentligt dyrere end ventet, og den ærgerlige besked kommer samtidig med, at regionens udgifter til busser og tog er skudt i vejret på grund af høje brændstofpriser og lave billetindtægter i coronaperioden.

Bemærk, at der står Tølløse i displayet - det er ikke helt tilfældigt. Illustration: CAF

Et flertal i udvalget valgte at indstille, at udbuddet skal gå om, selvom det er blevet frarådet. Af dagsordenen til mødet i Forretningsudvalget fremgår det, at Lokaltog skønner, at et genudbud i sig selv vil koste seks-otte millioner kroner. Dertil kommer, at et genudbud kan forsinke leverancen af togene. Hvor stor den forsinkelse bliver, kan Lokaltog dog ikke sige, da det blandt andet afhænger af producentens produktionskapacitet. Men ved en forsinkelse vil lejen af de tre Desiro-tog, der kører på Lollandsbanen, skulle forlænges.

Og det får altsammen Lokaltog til at advare politikerne. Som der står i dagsordenen:

"Lokaltog / Movias vurdering er fortsat, at det samlet set ikke er tilrådeligt at gå videre med genudbud".

Lokaltog / Movias vurdering er fortsat, at det samlet set ikke er tilrådeligt at gå videre med genudbud.

Dagsorden til møde i Forretningsudvalget

Ingen borde

Som tidligere omtalt er den spanske poducent CAF - Consrucciones y Auxillar de Ferrocarrilles S.A. - den eneste af de tre bydere, der har afgivet et bud, som Lokaltog kunne acceptere. Buddene fra både Siemens Mobility og Stadler er blevet diskvalificeret.

Umiddelbart er der ikke borde i togene, men det vil politikerne have, så man kan sidde at arbejde. Illustration: CAF

Folketidende har spurgt CAF, hvordan batteritogene ser ud, men det har virksomheden ikke ønsket at oplyse - den vil nemlig principielt overhovedet ikke bekræfte, at den har budt på opgaven.

Men i dagsordenen til Forretningsudvalget ligger en præsentation af togene, der hedder Civiti. Her kan man også se, at togene har toiletter og stik til opladning af for eksempel telefoner og computere, men hverken borde eller wifi - to ting, som politikerne vil have præciseret, at der skal være, hvis Lokaltog laver et genudbud.

Togene har plads til 110 siddende og 170 stående passagerer. Illustration: CAF

Om den del står der i dagsordenen:

"Lokaltog og Movia vurderer, at de gennem forhandling med tilbudsgiver kan få wi-fi og klapborde i togene. Installationen er teknisk mulig, men der en lille risiko for, at ændringer af togets indvendige indretning resulterer i behovet for en ny sikkerhedsgodkendelse hos Trafikstyrelsen. Risikoen vurderes ikke at være stor. Lokaltog og Movia kan på nuværende tidspunkt ikke anslå prisen på tilkøb af borde og wi-fi, men deres samlede vurdering er, at det forventeligt kan håndteres med det nuværende tilbud."

Politikerne efterlyste også en option på at købe yderligere 10 togsæt, men det er allerede med i buddet fra CAF, står der. Og prisen på de 10 vil være den samme som på de 14 første - omend prisen reguleres i henhold til det danske nettopris-index.

Civiti-togene har plads til 10 cykler, to kørestole og to barnevogne. Illustration: CAF
Artiklen fortsætter efter annoncen

Garanti fra regionen

Et stort spørgsmål er, hvor batteritogene - hvis de altså købes - skal indsættes henne. Lokaltog fastholder, at det først skal besluttes i 2023, og at det vil afhænge af, hvor de vil kunne udnyttes bedst muligt "i forhold til at gavne flest mulige passagerer, sænke CO2-udledningen mest muligt og give den bedst mulige driftsøkonomi".

Civiti-togene har manuelle ramper til kørestole - i øvrigt ligesom de IC2-tog, der kører på Lollandsbanen i dag. Illustration: CAF

Umiddelbart er Østbanen og Tølløsebanen - og altså ikke Lollandsbanen - dog lagt ind som forudsætninger, og på illustrationerne af togene står der også "Tølløse" på fronten.

Når sagen overhovedet drøftes af politikerne i regionen, er det fordi, Lokaltog har bedt regionen stille en garanti for købet af togene.

Sådan ser Civiti-togsættene ud fra siden. De er 44,9 meter lange og 2,79 meter brede. Dermed er de knap fire meter længere end IC2-togene og 31 centimeter smallere. Illustration: CAF
  • Batteritog1
    Sådan kan de batteritog, Lokaltog gerne vil købe, se ud. Billederne er fra producenten Consrucciones y Auxillar de Ferrocarrilles S.A. (CAF)
  • Batteritog2
    Bemærk, at der står Tølløse i displayet - det er ikke helt tilfældigt. Illustration: CAF
  • Batteritog3
    Umiddelbart er der ikke borde i togene, men det vil politikerne have, så man kan sidde at arbejde. Illustration: CAF
  • Batteritog6
    Togene har plads til 110 siddende og 170 stående passagerer. Illustration: CAF
  • Batteritog4
    Civiti-togene har plads til 10 cykler, to kørestole og to barnevogne. Illustration: CAF
  • Batteritog5
    Civiti-togene har manuelle ramper til kørestole - i øvrigt ligesom de IC2-tog, der kører på Lollandsbanen i dag. Illustration: CAF
  • Sådan ser Civiti-togsættene ud fra siden. De er 44,9 meter lange og 2,79 meter brede. Dermed er de knap fire meter længere end IC2-togene og 31 centimeter smallere. Illustration: CAF
Annonce
Guldborgsund

Unikt projekt: Sygehuspatienter kan nu modtage behandling i eget hjem

Sport

Lokal bokser bliver hovednavn ved professionelt stævne

Annonce
Annonce
112

15-årig overfaldet: Fire personer anholdt

112

Stoppet med slagvåben og pistoler i bilen

Sport

2.400 billetter solgt: Storkamp nærmer sig udsolgt

Indland

Ydermure er styrtet sammen i den udbrændte del af Børsen

Guldborgsund

Jyder tabte i Højesteret: Guldborgsund Kommune vinder strid om millioner

Dølle

Snart går det løs: Hjælp os med dine vildeste Dølle-minder!

Lolland

Politiet måtte give fortabt: Nu er påskemysteriet opklaret

112

National politienhed ransager på Falster: Sag af særlig grov karakter

Guldborgsund

Unikt projekt: Sygehuspatienter kan nu modtage behandling i eget hjem

112

En person kørt på sygehuset efter sammenstød i trafikken

Sport

Lokal bokser bliver hovednavn ved professionelt stævne

Lolland

Kommune fik kritik for ventetid: Handleplan skal rette op

Lokal nyt

Kæmpe-lukning får konsekvenser: Fyringer rammer også lokalt

Lolland

Rundt på gulvet over stor donation

Sport

Maribo-dreng skifter til dansk traditionsklub

Lokal nyt

Efter slagteri-lukning: Frygter at lokale svineavlere stopper

Annoncørbetalt indhold

Suveræne SUV’er til skarpe priser

Annonce
Annonce
Lolland

Stor åbningsfest: - Jeg skal bare købe toiletpapir

Indland

Afspærringer omkring Børsen opretholdes indtil mandag morgen

Indland

Danish Crown lukker Ringsted-slagteri og nedlægger 1200 job

Indland

Danish Crown lukker Ringsted-slagteri og nedlægger 1200 job

Lolland

Kæmper mod tiden: Snart kan drømmen blive knust

Indland

Boligmarkedet er stadig på lavt blus efter marts-fremgang

112

Blev opdaget: Solgte narko på byens torv midt om dagen