LOLLAND-FALSTER: Sagen om Lokaltogs planlagte indkøb af 14 batteritog er fortsat uafklaret.
Mandag var sagen på dagsordenen i Region Sjællands forretningsudvalg, men her enedes politikerne om at udskyde debatten.
Den skal nu i stedet tages på et ekstraordinært møde i forretningsudvalget umiddelbart inden et møde i Regionsrådet 6. december. Forklaringen er, at politikerne vil afvente et møde i Lokaltogs bestyrelse, der skal drøfte den klage, Siemens Mobility har indgivet, over at selskabets bud på at levere togene er blevet vraget.
Som tidligere omtalt var politikerne i "Udvalget for regional udvikling, uddannelse, kollektiv trafik og internationalt samarbejde" uenige, da de for nyligt drøftede sagen, der har udviklet sig uheldigt. De 14 batteritog tegner nemlig til at blive væsentligt dyrere end ventet, og den ærgerlige besked kommer samtidig med, at regionens udgifter til busser og tog er skudt i vejret på grund af høje brændstofpriser og lave billetindtægter i coronaperioden.
Et flertal i udvalget valgte at indstille, at udbuddet skal gå om, selvom det er blevet frarådet. Af dagsordenen til mødet i Forretningsudvalget fremgår det, at Lokaltog skønner, at et genudbud i sig selv vil koste seks-otte millioner kroner. Dertil kommer, at et genudbud kan forsinke leverancen af togene. Hvor stor den forsinkelse bliver, kan Lokaltog dog ikke sige, da det blandt andet afhænger af producentens produktionskapacitet. Men ved en forsinkelse vil lejen af de tre Desiro-tog, der kører på Lollandsbanen, skulle forlænges.
Og det får altsammen Lokaltog til at advare politikerne. Som der står i dagsordenen:
"Lokaltog / Movias vurdering er fortsat, at det samlet set ikke er tilrådeligt at gå videre med genudbud".
Dagsorden til møde i ForretningsudvalgetLokaltog / Movias vurdering er fortsat, at det samlet set ikke er tilrådeligt at gå videre med genudbud.
Ingen borde
Som tidligere omtalt er den spanske poducent CAF - Consrucciones y Auxillar de Ferrocarrilles S.A. - den eneste af de tre bydere, der har afgivet et bud, som Lokaltog kunne acceptere. Buddene fra både Siemens Mobility og Stadler er blevet diskvalificeret.
Folketidende har spurgt CAF, hvordan batteritogene ser ud, men det har virksomheden ikke ønsket at oplyse - den vil nemlig principielt overhovedet ikke bekræfte, at den har budt på opgaven.
Men i dagsordenen til Forretningsudvalget ligger en præsentation af togene, der hedder Civiti. Her kan man også se, at togene har toiletter og stik til opladning af for eksempel telefoner og computere, men hverken borde eller wifi - to ting, som politikerne vil have præciseret, at der skal være, hvis Lokaltog laver et genudbud.
Om den del står der i dagsordenen:
"Lokaltog og Movia vurderer, at de gennem forhandling med tilbudsgiver kan få wi-fi og klapborde i togene. Installationen er teknisk mulig, men der en lille risiko for, at ændringer af togets indvendige indretning resulterer i behovet for en ny sikkerhedsgodkendelse hos Trafikstyrelsen. Risikoen vurderes ikke at være stor. Lokaltog og Movia kan på nuværende tidspunkt ikke anslå prisen på tilkøb af borde og wi-fi, men deres samlede vurdering er, at det forventeligt kan håndteres med det nuværende tilbud."
Politikerne efterlyste også en option på at købe yderligere 10 togsæt, men det er allerede med i buddet fra CAF, står der. Og prisen på de 10 vil være den samme som på de 14 første - omend prisen reguleres i henhold til det danske nettopris-index.
Garanti fra regionen
Et stort spørgsmål er, hvor batteritogene - hvis de altså købes - skal indsættes henne. Lokaltog fastholder, at det først skal besluttes i 2023, og at det vil afhænge af, hvor de vil kunne udnyttes bedst muligt "i forhold til at gavne flest mulige passagerer, sænke CO2-udledningen mest muligt og give den bedst mulige driftsøkonomi".
Umiddelbart er Østbanen og Tølløsebanen - og altså ikke Lollandsbanen - dog lagt ind som forudsætninger, og på illustrationerne af togene står der også "Tølløse" på fronten.
Når sagen overhovedet drøftes af politikerne i regionen, er det fordi, Lokaltog har bedt regionen stille en garanti for købet af togene.