På pladsen er skrottede biler stablet oven på hinanden som en stak pandekager. Udtjente bildæk er sorteret fra i den ene ende af pladsen, hvor gamle bilbatterier, afmonterede jernstænger og selv en vintage mælkejunge er sirligt sorteret.
Der er styr på skrottet. Og der er penge i skrottet.
Vi er hos Munks Produkt for enden af Banevænget i Maribo. Munks Produkt fungerer som skrothandel og beskæftiger sig med autoophugning og nedbrydning, men sælger også blandt andet jern og finerplader.
- Men det er skrotdelen, som er hovedaktiviteten. Det er det, vi primært lever af, siger Benoni Munk.
Han har siden 2020 været eneejer af Munks Produkt, som råder over sammenlagt 45.000 kvadratmeter på tre afdelinger i Maribo, Nakskov og Nykøbing. Han kan berette om, at de seneste år har været gode tider i skrotbranchen.
Mere tid til skrot
Hvor corona-pandemien har givet panderynker i mange brancher, har nedlukningerne smittet positivt af på Munks Produkt.
- Dem, der gik derhjemme, fordi de ikke måtte møde på arbejde, skulle jo finde på noget at lave, og så kunne de altid køre deres skrot ud til os, fortæller Benoni Munk.
Der har derfor været ekstra travlhed hos de 10 medarbejdere, Munks Produkt beskæftiger på de tre lokationer.
Høje priser og snusfornuft
Samtidig er de høje råvarepriser i modsætning til i mange andre brancher et plus for Munks Produkt.
- Folk kigger måske på det, vi handler med som affald, men hos os er affaldet en råvare. Alle ved jo, at råvarepriserne steg under coronaen, og nu under Putins krig i Ukraine er råvarepriserne steget endnu mere. Det smitter positivt af på os, forklarer Benoni Munk.
Benoni Munk, ejer, Munks ProduktFolk kigger måske på det, vi handler med som affald, men hos os er affaldet en råvare.
Det seneste regnskab for 2021 viser da også resultat efter skat på 12,6 millioner kroner, hvilket er næsten en fordobling i forhold til 2020.
- Det skyldes i høj grad, at råvarepriserne er steget. Men også lidt snusfornuft og held, da jeg havde et ordentligt varelager, som jeg ventede med at sælge, til prisen var rigtig, siger Benoni Munk.
Gynger og karruseller
Regnskabet i en skrothandel som Munks Produkt vil i høj grad således afspejle udviklingen i råvarepriserne, hvor priserne på jern og metal over de seneste par år er steget til det dobbelte.
- Det er lidt gynger og karruseller inden for den her branche. Jeg kan godt have et kæmpe overskud det ene år, og så vender det fuldstændigt næste år, hvor du så har en dårligere forretning, siger Benoni Munk.
Munks Produkt er dog også ramt negativt af de høje priser, når det gælder eksempelvis dieselolien til de fem kraner og to lastbiler, firmaet råder over.
Benoni Munk har været i branchen i 25 år og været medejer med sin morbror Karl Aage Munk siden 2008 og altså eneejer siden 2020.
Han undrer sig over, at mange borgere kører deres jern- og metalskrot på genbrugspladsen, når de kan få penge for at køre det til skrothandlen i stedet.
- Vi skal være bedre til at fortælle folk, at de rent faktisk kan få penge for at aflevere det hos os, siger Benoni Munk.
Udskibes fra Nakskov
Når skrottet er afleveret, bliver det finsorteret og typisk solgt videre til en større opkøber i Danmark.
Jern- og metalskrottet bliver hovedsageligt udskibet fra Nakskov Havn, hvor der bliver sejlet til større modtagere i Danmark og omlastet på større fragtskibe. Det vil så typisk blive sejlet til Tyrkiet, som er et stort modtagerland for stålskrot.
I 2021 kørte Munks Produkt rundt regnet 20.000 ton jern og metal igennem.