NYKØBING: De stigende priser på stort set alting betyder, at budgetterne hjemme i husholdningerne bliver presset og strukket mere og mere.
Det kan blandt andet mærkes hos "Too Good To Go", der er en digital virksomhed, der hjælper butikker og restauranter med at komme af med de allersidste varer, før de bare ryger i skraldespanden.
Der har nemlig været en stigning i brugen af Too Good To Go's applikation de seneste måneder.
Det fortæller Tanja Møller Andersen, der er pressechef i Too Good To Go:
- Vi kan se, at efterspørgslen er steget markant i Nykøbing de seneste inflationsprægede måneder. Antallet af produktvisninger i appen er mere end fordoblet det seneste halve år. Problemet er bare, at udbuddet ikke længere kan følge med. Lykkeposerne når knapt nok at blive lagt i appen, før de bliver revet væk. Vi hører, at mange af vores brugere er begyndt at sætte deres alarm for at få fat i de poser, der er mest rift om. Det er især poserne med dagligvarer og frugt- og grønt, der ryger hurtigt. Et godt tip er, at man skal tjekke appen et kvarter efter, afhentningsvinduet lukker. Her kommer de nye poser som regel på, siger Tanja Møller Andersen.
Tanja Møller Andersen, pressechef i Too Good To GoVi kan se, at efterspørgslen er steget markant i Nykøbing de seneste inflationsprægede måneder. Antallet af produktvisninger i appen er mere end fordoblet det seneste halve år.
Skal gøre gavn
I alt er der solgt 67.505 af de såkaldte "lykkeposer" med overskudsvarer i Nykøbing gennem Too Good To Go's applikation. Og trenden fortsætter opad.
- Det har aldrig været vigtigere at få overskudsmaden distribueret derhen, hvor den gør mest gavn. Har man mad til overs, kan jeg derfor varmt anbefale, at man enten tager fat i os eller en af landets madspildsorganisationer, så vi kan få maden frem til sultne maver i stedet for skraldespande og containere, siger Tanja Møller Andersen, pressechef for Too Good To Go.
De tre lokale restauranter og virksomheder, der har reddet mest overskudmad i september er Kvickly, Q8 på Vesterskovvej og Hua Xin.