ØSTOFTE: Siden februar har Lolland Musikskole og Landsbyordningen i Østofte haft et samarbejde, der har fyldt gange og lokaler på skolen med lyden af trut, trommeslag, bas-riffs og sang.
Musiklærer Katrine Thelle er indgået i et samarbejde med musikskolen, der i det sidste halvår har givet ungerne i 3., 4. og 6. klasse en musikalsk øjenåbner, og Katrine det musikfaglige samspil, hun har manglet.
Projektet er støttet af Socialstyrelsen.
- Sigtet er at hjælpe børn, som har det svært. Det kan være, de er fagligt udfordrede, og det kan være, de har været hårdt ramt under coronaen. Formålet er at øge deres trivsel ... og det vil vi så gerne gøre gennem musikken, fortæller Katrine.
Musikskolen rykkede massivt ind på Østofte Landsbyordning med lærere og instrumenter.
- Vi har på grund af den økonomiske støtte haft råd til at sende tre lærere ud, så eleverne kunne prøve at spille messinginstrumenter (messing og trombone), træblæsere (fløjte, klarinet og saxofon) og rytmisk med bas, tromme og guitar. Det har åbnet deres øjne for instrumenter, de måske aldrig har prøvet før, fortæller musikskoleleder Karina Fredensborg.
Blev bidt af det
Eleverne fra 3. og 6. klasse, og enkelte 4. klasse-elever, har arbejdet sammen om at lave musicalen "Snedronningen", som blev opført for hele skolen midt i juni.
Og eleverne i 4. klasse fik besøg af musikskolelærerne i en emneuge om "grænser", hvor de virkelig fik prøvet deres egne af med et instrument i hånden. De skrev deres egen sang, som de opførte til skolens forårsfest. Et par af 4. klasse-eleverne var så glade for at spille, og så gode til det, at de kom med i orkestret til opførelsen af "Snedronningen".
- Det har været virkelig fedt, at der har været en skole, som har gået all in, siger Karina Fredensborg.
Østofte Landsbyordning har et stort opland, og der er mange elever, som ikke kommer fra et "hjem med klaver".
- Der er rigtig mange børn her, som ikke har musik i deres liv som sådan. De havde ikke prøvet at spille musik sammen med andre, og de skulle lære, at man ikke kun kan sidde at spille musik for sig selv, men også må lytte til hinanden, forklarer Katrine.
Spyttømning var ulækkert
Ungerne har i forløbet mødt instrumenter som klarinet, trompet, trommer, guitar og bas. De lært at spille sammen, trække vejret samtidig og opnå "orkesterpuls". De er blevet udfordret igen og igen.
- Det har været grænseoverskridende for nogle af dem, at man eksempelvis skal tømme sit blæserinstrument for kondensvand, smiler musiklæreren.
- Nogen synes, det var meeega ulækkert, og andre synes, det var okay og fedt, griner Kristen Fredensborg, der er en af musikskolens lærere, som har haft med ungerne at gøre.
Kristen Fredensborg, lærer på Lolland MusikskoleNogen synes, det var meeega ulækkert, og andre synes, det var okay og fedt.
Hvert musikinstrument har dog tiltalt nogle elever mere end andre og har haft en indvirkning på dem.
- Vi har en pige, som ingenting siger i timerne. Men hun satte sig bag trommerne og gav den gas, fortæller Katrine.
- Jeg har måske hørt hende sige ét ord siden februar. Men så sidder hun pludselig der ved trommerne og spiller. Hun er meget stabil, og hun smiler meget, fortæller Kristen om den stille pige, der altså godt kan udtrykke sig, når hun har stikkerne i hånden.
En anden pige var udset til at skulle spille klarinet. Men det gad hun altså ikke, fik musiklæreren at vide.
- Så gik vi ned i musiklokalet og kiggede på instrumenterne. Og så valgte hun selv trommerne. Det havde jeg da aldrig troet, fortæller Katrine.
Har givet selvværd
Musiklæreren har fået mange positive tilbagemeldinger fra forældrene, der også mærker musikkens indflydelse derhjemme.
- De siger, at det har givet deres børn sindssygt meget selvtillid og selvværd. De har prøvet ting, de ikke troede, de kunne, fortæller Katrine.
Et par af Østoftes elever har nu fået så meget mod på musikken, at de har tilmeldt sig musikskolen, så de kan udvikle sig endnu mere.
Ser dem blomstre
Også lærerstaben har nydt de nye lyde på skolen.
- Jeg er ikke synderligt musikinteresseret. Det må jeg indrømme. Men jeg er gået forbi ude på gangen og tænkt "Det lyder godt nok sjovt, det der". Og når man så står ovre i hallen og hører, hvad det hele endte med, og hvor fedt det kan lyde, når det bliver sat sammen ... og så på så kort tid. Så er det jo fantastisk, siger Dorthe Rysgaard, der er klasselærer.
Hun fornemmer, at eleverne har rykket sig, og at musikkens fokus kan aflæses i andre timer.
- Det at mærke, at det også betyder noget trivselsmæssigt, det er rart. Man får virkelig følelsen af, at det der musik ... det kan altså noget.
- Det har givet dem et boost og betydet rigtig meget for dem. De elever, som måske har siddet og puttet sig lidt ... at se dem blomstre, det er jo for skønt, fortæller hun.
Musikken har også givet noget til de drenge, der måske har svært ved at sidde stille. Trompeten kan give dem det blæs og den styrke, de har brug for for at lære noget.
- Det er både trivsel individuelt og som gruppe. Vi blev ret hurtigt enige om, at det her skulle bredes ud, og at vi skulle lave et skoleorkester på tværs af klasserne. Der er stor forskel på 6. og 3. klasse. Men de lærte hurtigt, at vi var sammen om det her, fortæller Kristen Fredensborg.
Alle stod sammen
Skoleorkestret fik sin ilddåb midt i juni, da musicalen "Snedronningen" havde premiere foran et stort publikum. I dansk havde børnene øvet replikker, i billedkunst og håndværk-design lavede de kulisser, og så blev der arbejdet med sang i de ordinære musiktimer. Alle eleverne i 3. og 6. var i gang, og premieren gik helt fantastisk.
- Det der med at spille en forestilling sammen. Den disciplin, der skal til, for at det hele spiller sammen ... det kan noget. Så kan vi tale alt det der om, at "uhh, vi skal ikke presse børnene og skubbe dem ud i noget, de ikke bryder sig om". Men det er jo dér ... når det bliver svært, at man står sammen, siger Karina Fredensborg om forestillingen, der har øget sammenholdet på skolen.
- De er sammen på en helt anden måde nu. Når de mærker, at de andre elever siger, at "vi kan ikke fortsætte, hvis du ikke er her, for du er vigtig" ... Det betyder enormt meget at føle sig som en vigtig del af noget, siger Dorthe Rysgaard.
- Sådan en oplevelse gør noget. Det er noget, de har sammen for altid. Og alle har sagt, at "Det vil vi rigtig gerne gøre igen", siger Katrine Thelle.
Katrine Thelle, musiklærer på Østofte LandsbyordningSådan en oplevelse gør noget. Det er noget, de har sammen for altid.
Projektet fortsætter efter sommerferien - og i hvert fald frem til jul. Nu skal nye projekter tage andre elever ind i musikkens verden. Og projektet udvides med en musikproducer, en violinlærer og en trommelærer.
- Vi har elever på de andre klassetrin, som spørger: "Hvornår får vi lov til at spille musik?". De får lov til det nu, lover Katrine.