Annonce
Guldborgsund

- DET ER ET KRIGSMONUMENT, SOM SKULLE HAVE VÆRET FREDET

Inden længe er viadukten fra 1942 fortid ved Banestien i Toreby og Flintinge, men det har taget lang tid at få cementblokken brudt ned. Foto: Tage Jensen
En viadukt skabt af danske arbejdere under anden verdenskrig fjernes nu for at give plads til kommende højhastighedstog til Femern. Men det er en skam, mener naboerne.

TOREBY: Beboere i Toreby og Flintinge kan i disse uger se adskillige gravemaskiner fjerne den viadukt, der har stået solidt på stedet siden 1942.

I stedet for viadukten skal der laves skinner, som kan fragte nye elektriske tog fra København til Femern-tunnelen.

- Og de kan åbenbart ikke komme igennem viadukten, selv om den egentlig er lavet til to spor, forklarer Otto Sørensen, der er aktiv i Toreby Sogns Lokalhistoriske Forening og Arkiv.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Læs også: 100 år gammel kirkegård kæmper for at overleve


Det blev jo bygget i 1942 af danske arbejdere på et tysk ønske om at lave en jernbane til Rødby. Og det tillod regeringen i et forsøg på at beholde de danske arbejdere i Danmark frem for at risikere, at de blev sendt til Tyskland.

Otto Sørensen, beboer
Igennem de seneste uger har store maskiner lige så langsom fået ædt sig ind på viadukten, der er fremstillet af én massiv betonblok i 1942. Foto: Tage Jensen
Stubbekøbing-Nykøbing-Nysted banen skrev historie fra 1910-1966. Siden er en del af det blevet til en sti, der har været brugt af mange. Foto: Tage Jensen
I den snarlige mangel på natur har lokale ildkræfter sat ind for at skabe en skov ved siden af Banestien. Foto: Tage Jensen
Naturen og det grønne er snart væk. Det var ellers et tilholdssted for nattergale, dådyr og mennesker, der luftede hund - eller sig selv. Foto: Tage Jensen
Arbejdet står stadig på. Foto: Tage Jensen


Viadukten har fungeret som faunapassage for dådyr og rådyr. Foto: Tage Jensen
Der er fortsat en cementklods tilbage, som tager tid at fjerne. Foto: Tage Jensen
I Toreby taler man om viadukten og Banestien, der fortsat eksisterer, men "knækkes af" omkring Flintinge. Foto: Tage Jensen


Det ærgrer ham at se viadukten blive ødelagt, for det er ikke kun ét af de få tilbageværende klenodier fra Nystedbanens tid. Det er også et krigsmonument, mener han.

- Det blev jo bygget i 1942 af danske arbejdere på et tysk ønske om at lave en jernbane til Rødby. Og det tillod regeringen i et forsøg på at beholde de danske arbejdere i Danmark frem for at risikere, at de blev sendt til Tyskland.

Sådan så viadukten ud, før maskinerne ankom. Foto: Tage Jensen

Men viadukten er støbt i ét stykke, hvilket betyder, at arbejderne har knoklet dag og nat med cementen. Der er ingen samlinger. Og derfor har det været svært at bryde ned, siger han og tilføjer, at arbejdet blev udført af Klemmensen og Nielsen - godt nok før at firmaet blev stiftet.

Læs også: Plastfolie, bilfrie søndage og slukkede gadelamper: Her er oliekrisens historiske spareråd

Et goldt område

I buskene ved siden af viadukten har der boet nattergale, og rådyr og dådyr har brugt viadukten til at komme over jernbanesporet.

Det vil være fortrinligt med skov i forbindelse med Flintinge Å, men det kræver, at vi har kommunen og regionen med. Og får søgt en masse fonde.

Otto Sørensen, beboer

- Nu er naturen væk. Der er bare marker, og det er ikke et godt sted for de små fugle. Det er en faunapassage, der er væk, konstaterer Otto Sørensen.

- Det bliver et goldt område uden plads til dyrene. De kan være på markerne, men hvor skal de gå hen, når store maskiner tromler rundt derude, spørger han.

Han kigger på Niels Andersen, formand for Foreningen Toreby Landsby, som sidder ved siden af ham i et lokale på arkivet.

- Og vi to er nogle tåber. For vi skulle have fået viadukten fredet. Eller i hvert fald forsøgt på det. For den var sund nok, konstaterer Otto Sørensen.

Nu er det for sent. Men modgang avler ofte samarbejde, og derfor har de stukket hovederne sammen og talt om muligheden for at etablere et skovområde ved siden af Banestien.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Mere natur til området

I et samarbejde med Lars Brandt, der også bor i Toreby og stillede op for Det Konservative Folkeparti ved kommunalvalget i 2021, har flere lokale, heriblandt Otto Sørensen og Niels Andersen, nemlig planer om at etablere skov, et grønt område, borde og bænke og en kælkebakke, som kan fungere som lydmur i forhold til de kommende hurtige tog.

Selvfølgelig i et samarbejde med lodsejeren, der ejer jord på begge sider af Banestien.

- Det vil være fortrinligt med skov i forbindelse med Flintinge Å, men det kræver, at vi har kommunen og regionen med. Og får søgt en masse fonde, siger Otto Sørensen, der mener, at Banedanmark skylder Toreby en erstatningsskov.

Niels Andersen peger på, at mange lokale har brugt området til hundeluftning og til at gå lange ture, og at det trods alt er sjovere at gå i naturen end på de få villaveje.

- Og så var der en formidabel udsigt fra viadukten til åen og tørvegravene fra første verdenskrig.

Nu arbejder de to herrer og flere andre interessenter på at få etableret et udvalg, der kan stå for arbejdet med at skabe ny natur i Toreby og Flintinge.

  • Inden længe er viadukten fra 1942 fortid ved Banestien i Toreby og Flintinge, men det har taget lang tid at få cementblokken brudt ned. Foto: Tage Jensen
  • Igennem de seneste uger har store maskiner lige så langsom fået ædt sig ind på viadukten, der er fremstillet af én massiv betonblok i 1942. Foto: Tage Jensen
  • Stubbekøbing-Nykøbing-Nysted banen skrev historie fra 1910-1966. Siden er en del af det blevet til en sti, der har været brugt af mange. Foto: Tage Jensen
  • I den snarlige mangel på natur har lokale ildkræfter sat ind for at skabe en skov ved siden af Banestien. Foto: Tage Jensen
  • Naturen og det grønne er snart væk. Det var ellers et tilholdssted for nattergale, dådyr og mennesker, der luftede hund - eller sig selv. Foto: Tage Jensen
  • Arbejdet står stadig på. Foto: Tage Jensen
  • Viadukten har fungeret som faunapassage for dådyr og rådyr. Foto: Tage Jensen
  • Der er fortsat en cementklods tilbage, som tager tid at fjerne. Foto: Tage Jensen
  • I Toreby taler man om viadukten og Banestien, der fortsat eksisterer, men "knækkes af" omkring Flintinge. Foto: Tage Jensen
  • Sådan så viadukten ud, før maskinerne ankom. Foto: Tage Jensen
Annonce
Guldborgsund

Vild rekord ved museumsåbning

Guldborgsund

Endelig: Nu starter kæmpe projekt til 30 millioner kroner

Annonce
Annonce
Lokal nyt

Nicolai skal gå 2500 kilometer baglæns - af helt særlig grund

112

14-årig dreng meldt savnet

Sport

NFC vinder efter vanvidsafslutning og sikrer sig top 6

Indland

Rekordmange ikke-vestlige indvandrere er i arbejde

Guldborgsund

Vild rekord ved museumsåbning

Sport

Team Sydhavsøerne tog værdiløs sejr i Aarhus

Dølle

Landskendt komiker optræder på Dølle

Guldborgsund

Endelig: Nu starter kæmpe projekt til 30 millioner kroner

Sport

NFC klar til påskekamp: Højmark står til startplads mod sin tidligere klub

Indland

Skatteminister vil ændre regler efter sag om forkerte boligskatter

Sport

Team Sydhavsøerne kan runde flest indtjente point i 11 sæsoner

Sport

Cheftræner efter slutspilssejr: - Det var en mental svær opgave

112

Bil i brand på motorvejen

Guldborgsund

Konkursramt tøjbutik er forvandlet til helsecafé

Indland

Det Sydfynske Øhav kommer på anerkendt Unesco-liste

Annonce
Annonce
Sport

Triumf i Silkeborg - perfekt slutspilsstart for NFH

112

Politiet med klar opfordring: Aftal det på forhånd

112

Tidligere drabsdømt tilstår drab på medpatient i Skejby

112

Hundredvis blitzet - en kørte 147 km/t

Lolland

Askø-beboere fik besøg fra Christiansborg i færgesag: - Dejligt at nogen gider lytte til os

Sport

Skifteret giver NFC-konkurrents ejer frist til at komme med redningsplan

Lokal nyt

Venstre vil forlænge grænsekontrollem