TOREBY: Beboere i Toreby og Flintinge kan i disse uger se adskillige gravemaskiner fjerne den viadukt, der har stået solidt på stedet siden 1942.
I stedet for viadukten skal der laves skinner, som kan fragte nye elektriske tog fra København til Femern-tunnelen.
- Og de kan åbenbart ikke komme igennem viadukten, selv om den egentlig er lavet til to spor, forklarer Otto Sørensen, der er aktiv i Toreby Sogns Lokalhistoriske Forening og Arkiv.
Otto Sørensen, beboerDet blev jo bygget i 1942 af danske arbejdere på et tysk ønske om at lave en jernbane til Rødby. Og det tillod regeringen i et forsøg på at beholde de danske arbejdere i Danmark frem for at risikere, at de blev sendt til Tyskland.
Det ærgrer ham at se viadukten blive ødelagt, for det er ikke kun ét af de få tilbageværende klenodier fra Nystedbanens tid. Det er også et krigsmonument, mener han.
- Det blev jo bygget i 1942 af danske arbejdere på et tysk ønske om at lave en jernbane til Rødby. Og det tillod regeringen i et forsøg på at beholde de danske arbejdere i Danmark frem for at risikere, at de blev sendt til Tyskland.
Men viadukten er støbt i ét stykke, hvilket betyder, at arbejderne har knoklet dag og nat med cementen. Der er ingen samlinger. Og derfor har det været svært at bryde ned, siger han og tilføjer, at arbejdet blev udført af Klemmensen og Nielsen - godt nok før at firmaet blev stiftet.
Læs også: Plastfolie, bilfrie søndage og slukkede gadelamper: Her er oliekrisens historiske spareråd
Et goldt område
I buskene ved siden af viadukten har der boet nattergale, og rådyr og dådyr har brugt viadukten til at komme over jernbanesporet.
Otto Sørensen, beboerDet vil være fortrinligt med skov i forbindelse med Flintinge Å, men det kræver, at vi har kommunen og regionen med. Og får søgt en masse fonde.
- Nu er naturen væk. Der er bare marker, og det er ikke et godt sted for de små fugle. Det er en faunapassage, der er væk, konstaterer Otto Sørensen.
- Det bliver et goldt område uden plads til dyrene. De kan være på markerne, men hvor skal de gå hen, når store maskiner tromler rundt derude, spørger han.
Han kigger på Niels Andersen, formand for Foreningen Toreby Landsby, som sidder ved siden af ham i et lokale på arkivet.
- Og vi to er nogle tåber. For vi skulle have fået viadukten fredet. Eller i hvert fald forsøgt på det. For den var sund nok, konstaterer Otto Sørensen.
Nu er det for sent. Men modgang avler ofte samarbejde, og derfor har de stukket hovederne sammen og talt om muligheden for at etablere et skovområde ved siden af Banestien.
Mere natur til området
I et samarbejde med Lars Brandt, der også bor i Toreby og stillede op for Det Konservative Folkeparti ved kommunalvalget i 2021, har flere lokale, heriblandt Otto Sørensen og Niels Andersen, nemlig planer om at etablere skov, et grønt område, borde og bænke og en kælkebakke, som kan fungere som lydmur i forhold til de kommende hurtige tog.
Selvfølgelig i et samarbejde med lodsejeren, der ejer jord på begge sider af Banestien.
- Det vil være fortrinligt med skov i forbindelse med Flintinge Å, men det kræver, at vi har kommunen og regionen med. Og får søgt en masse fonde, siger Otto Sørensen, der mener, at Banedanmark skylder Toreby en erstatningsskov.
Niels Andersen peger på, at mange lokale har brugt området til hundeluftning og til at gå lange ture, og at det trods alt er sjovere at gå i naturen end på de få villaveje.
- Og så var der en formidabel udsigt fra viadukten til åen og tørvegravene fra første verdenskrig.
Nu arbejder de to herrer og flere andre interessenter på at få etableret et udvalg, der kan stå for arbejdet med at skabe ny natur i Toreby og Flintinge.