GEDSER: Begge rederiet Scandlines' færger på Gedser-Rostock overfarten er nu blevet udstyret med et såkaldt rotorsejl i bestræbelserne på at reducere CO2-udledningen.
Sejlet er en 30 meter høj roterende søjle, som på afstand ligner et langt rør og dermed gør færgerne mere iøjnefaldende. I går, mandag, blev rotorsejlet monteret på færgen M/F Berlin, ligesom det skete på søsterfærgen M/F Copenhagen i 2020.
Rotorsejlet fungerer ifølge en pressemeddelelse fra Scandlines sådan, at når vinden møder det roterende sejl, opstår der en trykforskel. På den ene side af sejlet aftager vinden i fart, mens den på den anden side tiltager i fart.
Forskellen i vindhastigheden resulterer i en trykforskel, som presser skibet fremad i en vinkelret position til vindretningen.
Mindre diesel
Dermed kan rederiet skrue ned for brugen af dieselmotorer og reducere CO2-udledningen med gennemsnitligt fire procent og på gode dage op til 20 procent fremgår det af pressemeddelelsen.
Michael Guldmann PetersenDet er glædeligt at se, at rotorsejlet blev installeret uden problemer.
- Vi har gjort os positive erfaringer med rotorsejlet på Scandlines-hybridfærgen Copenhagen og har derfor forberedt søsterfærgen til også at få et rotorsejl. Det er glædeligt at se, at rotorsejlet blev installeret uden problemer, siger COO hos Scandlines, Michael Guldmann Petersen, i pressemeddelelsen.
Færgen var ude af drift i nogle timer, mens rotorsejlet blev monteret, men er nu tilbage i normal drift igen.