Annonce
Lolland

"Er Bandholm Hotel et camoufleret forbrydersyndikat?"

Bandholm Hotel solgte ophold - og trak pengene - på et tidspunkt, hvor det var lukket og næppe ville åbne igen. Det møder hård kritik fra kunderne. Foto: Anders Knudsen

Selv om Bandholm Hotel var på vej mod konkurs, solgte hotellet fortsat ophold til intetanende gæster - nogle af dem kørte forgæves.

BANDHOLM Flere kunder er kommet i klemme i forbindelse med Bandholm Hotels konkurs. De har købt ophold, der næppe bliver til noget, eller gavekort, der er værdiløse. Det har udløst vrede anmeldelser på Trustpilot.

En kunde skrev således 3. januar:

"Har booket værelse i tre dage, hvor jeg får bekræftelse. Da jeg ankom efter flere timers kørsel, kunne jeg konstatere, at hotellet var lukket. Hotellet havde ikke inden opholdet oplyst mig om, at hotellet var lukket. (...) Jeg måtte køre mere end 50 kilometer for at finde anden overnatning (...). Det er bare så uprofessionelt og utilstedeligt."

En anden skrev 6. januar:

"Pas på - du bliver snydt. Bandholm Hotel er tæt på konkurs. Alligevel kan der foretages bookninger hos dem på nettet, hvor pengene hæves med det samme. Der er intet oplyst på deres hjemmeside, og man bliver som gæst ikke kontaktet ved aflysning. Jeg har selv tilbage i 2021 bestilt et luksusophold, som skulle være afholdt i starten af februar 2022. Nu kan jeg så tage en snak med deres kurator i stedet for og kommer aldrig til at se skyggen af de penge, som jeg har betalt for det."

En tredje skrev 17. januar:

"Vi er et ældre ægtepar, som havde i et år sparet sammen af vores folkepension for at forkæle os oven på den hårde coronakrise, hvor vi havde været meget isoleret. Vi havde set frem til at gæste det smukke hotel med den gode forplejning. Hvordan kan det være, at man tilbageholder beløb på et nytårsophold til 11.354 kroner? Er Bandholm Hotel et camoufleret forbrydersyndikat, der har til formål hæmningsløst at snyde almindelige anstændige mennesker, som i tillid til lov og orden betaler det, de er blevet lovet at få?"

En fjerde skrev 19. januar:

"Er også blevet snydt, idet de har accepteret bookinger med straksbetalinger, få dage før det blev klart, at stedet var i økonomisk uføre. Aflysning af min booking få timer efter kunne ikke forhindre, at beløbet blev trukket fra min konto, og Nets har ikke kunnet forhindre, at pengeoverførslen er sket. Og kontakt med stedet er jo umuligt."

På Bandholm Hotels facebookside finder man lignende fortællinger, men protesterne hjælper næppe noget.

Det er surt

Kurator Morten Jensen fortæller således, at kunder med forudbetalte ophold eller gavekort betragtes som det, der kaldes simple kreditorer. Det vil sige, at de er nederst i hierarkiet, når boet gøres op, og de penge, der måtte være, skal udbetales.

Altså først når retten, kurator, Skat og medarbejderne - eller Lønmodtagernes Garantifond - har fået deres tilgodehavender, kan man se på, om der er noget tilbage til de simple kreditorer.

- Så det er surt, konstaterer han.

Morten Jensen tilføjer, at han er opmærksom på problemet med, at man stadig kan booke ophold, eksempelvis via hjemmesiden Booking.com.

- Det er jeg ved at forsøge at stoppe, men det er ikke noget, man bare lige gør, siger han og forklarer, at det kræver, man kender hotellets login og kode til portalen.

Han tilføjer dog, at man er bedre stillet, hvis man som kunde har købt et ophold, efter at der torsdag blev afsagt et konkursdekret.

- Går man ind og bestiller nu, får man pengene tilbage. Men har man købt noget inden torsdag, er man som udgangspunkt rigtig dårligt stillet som kreditor, bemærker han.

Den nye direktør for hotellet, Christian Bruun, er enig i, at det kan virke som bondefangeri, at man kunne købe og betale for ophold på et tidspunkt, hvor hotellet var lukket.

- Det kan du have ret i. Der skulle nok være lukket ned. Men det er kun en uge siden, vi fik nøglerne, så jeg synes ikke, det er vores skyld. Vi har arbejdet i døgndrift for at få lukket de ting, der skal lukkes ned, og det er ret mange ting. Når man har med it at gøre, sker det ikke altid fra minut til minut, så vi kunne ikke gøre det hurtigere, siger han.

Christian Bruun ved ikke, om det nye selskab bag hotellet vil anerkende gavekort og forudbetalte ophold købt af det gamle selskab.

- Det kan jeg ikke kommentere endnu, siger han.

Folketidende har forgæves forsøgt at få en kommentar fra Claus Juhl, der var direktør i det selskab, der er taget under konkursbehandling.

Annonce
Annonce
Femern

Inflationen kan presse Femern-projektet

Annonce
Lolland

Kedelig stemning i landsby efter præstestrid

Annonce
Forsiden netop nu
Maribo

Flormelistågen sænkede sig over byen

Sport

Lokal bokser afvæbnede mand med kniv

Guldborgsund

Ansatte oplevede trusler og vold: Nu har sygehus vundet pris for bedste psykiske arbejdsmiljø

112

Bølge af indbrud i biler fortsætter

Indland

Lægeformand: 1500 ekstra kolleger vil løse mangel i yderområder

Guldborgsund

Sagde ja til at afløse Lisbet Dahl: Pernille Schrøder fik fem dage til at lære en hel revy

Indland

Sundhedsaftale sikrer op til 25 nærhospitaler og mere almen praksis

Lolland

Beboer afværgede brand

Lolland

Kongelig sommerballet på havnekaj

Vejret

Efter to sommerdage trækker køligere luft ind over landet

Lolland

Så sin bil forlade indkørslen

Guldborgsund

20 år med hospitalsklovnen Karla: Hun gør en stor forskel

Guldborgsund

Antallet af sager om kriminelle unge stiger

Annonce
Lolland

Broarbejde kan forsinke passagerer til færgerne

Sakskøbing

Nyt kobbertyveri

Lokal nyt

Tænketank: Elektriske sukkerfabrikker vil være meget billigere i drift

Guldborgsund

Rift om billetter til revy-forpremiere

Guldborgsund

X Factor castede sangtalenter: Nu handler jeg på min drøm

Guldborgsund

BILLEDER OG VIDEO: Hollændere høstede tulipaner på Falster

112

Ukrudtsafbrænding løb løbsk i tørken: Indsatsleder advarer

Lolland

Stoppet med knive i bilen

Annonce
Annonce