Annonce
Ugeavisen Lolland

Er kommet godt fra start

Thea Hass' årsberetning fra 2021 er klar. Foto: Patrick Kirkby

I 2022 vil borgerrådgiveren have et særligt fokus på sagsbehandlingstider, samspil på tværs af kommunen og de særligt komplekse sager.

GULDBORGSUND "Der laves helt generelt god sagsbehandling i Guldborgsund Kommune, og langt de fleste sager afgøres korrekt. Desuden er medarbejderne engagerede og optagede af at gøre tingene rigtigt og finde gode løsninger for borgerne. Og I de sager, hvor borgerrådgiveren har fundet kritisable forhold, har forvaltningen selv sørget for hurtigt at rette op."

Det er hovedkonklusionen på Guldborgsunds borgerrådgiver, Thea Hass', årsberetning for 2021, som blev fremlagt på Økonomiudvalgets møde forleden.

Årsberetningen viser også, at kommunen skal blive bedre til den løbende dialog med borgerne i sager, der tager lang tid at behandle, og så vil borgerrådgiver Thea Hass have et særligt fokus på sager, hvor borgeren er i kontakt med flere dele af kommunen, og på de mere komplekse sager på det sociale område.

Borgerrådgiveren er ansat direkte under byrådet, og borgmester Simon Hansen er glad for, at borgerne har taget godt imod funktionen.

- Jeg synes, årsberetningen viser, at borgerrådgiveren fungerer rigtig godt som en uvildig hjælp til de borgere, der enten har svært ved at finde rundt i tungt lovstof eller ønsker hjælp til at klage over en afgørelse fra kommunen. Den viser også, at borgerrådgiveren i mange tilfælde har været lige præcis den oversætter, der skulle til at få en fastkørt dialog i gang igen. Det var lige netop hensigten med at ansætte en borgerrådgiver, siger han, der også er formand for Økonomiudvalget, i en pressemeddelelse fra kommunen.

Fra sin ansættelse 1. oktober til og med 31. december sidste år behandlede Thea Hass i alt 69 henvendelser. Cirka to-tredjedele har handlet om rådgivning og vejledning, mens resten har handlet om klager. På grund af den korte periode, som årsberetningen dækker, indeholder den ikke egentlige anbefalinger, men i stedet nogle foreløbige opmærksomhedspunkter, hvor der set fra borgerrådgiverens perspektiv er grund til at være særligt opmærksom i 2022.

Eksempelvis har kommunen en udfordring med at overholde egne sagsbehandlingsfrister, ligesom kommunen kan blive bedre til at holde borgeren orienteret om eventuelle forsinkelser i sagsbehandling.

Annonce
Annonce
Lolland

Pussy Power i Reventlowparken

Annonce
112

Tilbageholdt af kvinde: Knallertkører havde promille på 1,92

Annonce
Forsiden netop nu
Lolland

Mange kæmper alene og taber kampen mod vægten

112

Mand truede med kniv

112

Politiets Dølle-rapport: Graffiti, kokain, billet-tyveri og ukvemsord

Lolland

Fart og en duft af dyre dråber

Sport

BK Thor-bryder besvimede ved NM

112

Bil udbrændte i natlig brand

Dølle

29-årig fængslet for Dølle-drab - nægter sig skyldig

Femern

Dansk firma får Femern-ordre til tocifret millionbeløb

Dølle

Dølle-ulykke: Fodgænger er fortsat i kritisk tilstand

Lolland

Kørestolsbrugere dømt ude - svømmetur fra badebro kommer ikke til at ske

112

Brand i tandklinik i nat - lejligheder evakueret

Guldborgsund

Bjørnekloen er dukket op igen langs lokal å

Lokal nyt

Årets første officielle sommerdag kan komme på torsdag

Annonce
Guldborgsund

Nej til gasledning - Vil sætte strøm til sukkerfabrik ved aktion

Guldborgsund

Flydende vin- og kaffebar er så godt som klar til åbning

Lolland

Tilbage i velkendte rammer som byens nye brugsuddeler

Dølle

Efterlyst drabsmistænkt er blevet anholdt

Guldborgsund

Madens Folkemøde inviterer til infomøde for frivillige

Sport

Pleidrup forlænger med NFC og bliver breddechef i klubben

Dølle

De små fik også danset på Dølle

Guldborgsund

Større kommunalt pop-up-miljø ved havn

Annonce
Annonce