Annonce
Ugeavisen Lolland

Første rustbeskyttelse er vigtigst

De små samlinger ved bremserørs-ophænget er kritiske punkter - dem kan man ikke gøre ret meget for at beskytte. Foto: Daniel Brøns

Vinter og salt er hårdt for bilen, men man tænke sig om, inden man hælder penge i rustbeskyttelse på en gammel bil.

MARIBO Selv om man blandt andet lever af at tilbyde rustbeskyttelse, så skal man først og fremmest yde den rigtige rådgivning til den rigtige situation.

Det mener værkstedsejer Jørn Jørgensen fra Jørns Auto, der i mange år har leveret rustbeskyttelse til biler af mærket Pava, som han mener er helt i top kvalitetsmæssigt.

- Der er sket meget de senere år i forhold til bilernes pris og deres rustbeskyttelse, så de ruster altså ikke nær så voldsomt som tidligere, siger han og peger på, at biler i dag ofte er produceret af galvaniserede plader.

- Men samlingerne er stadig udsatte. Derfor anbefaler jeg altid at få en ny bil rustbeskyttet senest et år efter købet. Ellers når rusten måske at komme i gang, og så forsegler man jo bare skaden, siger bilforhandleren, der ikke nødvendigvis vil anbefale at efter-beskytte.

- Hvis du kører normalt, så er de fleste biler jo slidt op efter otte-ti år, og i det tilfælde er det jo slitage, der tager livet af dem. Kører du derimod kun meget lidt i en bil, der skal holde i 15 år, så er beskyttelsen vigtigere, tilføjer han.

Umulige hjørner

Jørn Jørgensen mener naturligvis at særligt kostbare biler naturligvis er et kapitel for sig, da de typisk skal holde i flere år. Men man skal huske, at selv den allerbedste rustbeskyttelse ikke kan forhindre alle skader, siger han og peger på et af de steder, hvor bremserør er fastgjort under bilen.

- Under sådan en samling kan man ikke komme ind med ny Pava, så begynder det at tære herinde, kan vi ikke gøre så meget ved det, siger han for dog at tilføje, at beskyttelse af bremserør er en vigtig faktor ved rustbeskyttelse.

- Det kan være meget dyrt at skifte rørene, hvis de først begynder at tære, og man måske skal skille en masse ad under bilen for at få de gamle rør væk og nye på. Alligevel skal det siges, at de fleste bremserør nemt holder i ti år, så det er ikke noget vi ser så tit.

En vigtig grund til at rustbeskytte kan også være bilens gensalgsværdi.

- Det er især et vigtigt argument i bilens første leveår, hvor den har en høj værdi. Så sparer man den første undervognsbehandling, kan det måske være svært at sælge bilen til en god pris. Det skal man også have i baghovedet, når man tager sin beslutning, der er svær at gøre om, hvis man pludselig skal sælge på grund af nye behov.

Annonce
Annonce
Beskæftigelse

UDVALGT: DER ER LEDIGE TIL SOMMERJOB

Annonce
Fjernvarme

VARMESTRIDEN KOMMER IKKE I HØJESTERET

Annonce
Forsiden netop nu
Maribo

- INTET ER SIKKERT, NÅR DET GÆLDER PLANTER

Tour de France

DA FOLKETIDENDE FOR ALVOR STEMPLEDE IND I VERDENS STØRSTE CYKELLØB

Erhverv

HØJE STÅLPRISER OG JAGT PÅ FINANSIERING UDSKYDER FLOATING POWER PLANTS TESTANLÆG

Landsstævne

MASSIV REGN STOPPEDE IKKE GYMNASTER

Folkemødet

FORENINGSLIVET KAN HJÆLPE UDSATTE PÅ LANDET

Livsstil

DET SKAL DU GØRE I HAVEN I JULI

Sport

REKORDMANGE PIGER PÅ FODBOLDSKOLE

Engestofte

BRØDNØRD I NYT POP OP-BAGERI

Guldborgsund

UTILFREDSE LEJERE HAR SAVNET EN ELEVATOR I FIRE MÅNEDER

Gymnasier

OVERVEJER FUSION AF GYMNASIER

Corona

PLEJEPERSONALE BLIVER IGEN OPFORDRET TIL CORONATEST

Erhverv

ÅRETS LÆREPLADSPRIS GIK TIL MSE

Student 2022

STUDENTER FRA NYKØBING KATEDRALSKOLE

Annonce
landsstævne

LOKALE VALGTE NOGET DE ALDRIG HAVDE PRØVET FØR: BIATHLON

Marielyst

STØVER DEN STORE SAKS AF

landsstævne

RØDBYS BADMINTON HERRER VANDT ALLE DERES KAMPE

Festival

FEJREDE FØDSELSDAG PÅ VILDE VULKANER

Sport

NY TURNERINGSSTRUKTUR BEKRÆFTET

Femern

TRODSER ARBEJDSRETTEN: 500 BYGNINGSARBEJDERE FORTSÆTTER STREJKE

Skolebyggeri

- JEG VIL GERNE VÆRE SKOLEDRENG IGEN, HVIS JEG FIK LOV TIL AT GÅ HER

Guldborgsund

KOMMUNE ADVARER BORGERE OM SPAMMAIL I OMLØB

Annonce
Annonce