Annonce
Lolland

Fejrede verdens ældste kørende diesel-lokomotiv

Lokomotivføreren får sin motion ved akrobatisk op- og nedstigning. Så elegant var journalisten ikke. Foto: Jan Knudsen

STOR BILLEDSERIE: Museumsbanen fejrede onsdag verdens ældste kørende diesellokomotiv.

MARIBO Formanden for Museumsbanen Maribo-Bandholm, Carsten Buhl, tog imod med lidt bekymret mine på Maribo Station onsdag formiddag.

- Nu må vi se, om det går. Som så meget andet i den alder kan man ikke helt regne med, at alt fungerer, som det skal, smilede han og spejdede mod remisen.

Det gjorde en stor gruppe fotografer på perronen også. De ventede alle på dagens 100-årsfødselar - verdens ældste kørende diesellokomotiv "Svenskeren". Og i dagens anledning havde lokomotivet en af de gode dage.

Præcis på slaget kunne man se en tyk røg, og snart kom den gamle "dame" tøffende med stemplerne kørende i en rytmisk "tok-tok ... tok-tok". Røgen var tyk, til trods for at "M 1", som er "Svenskerens" officielle navn, ikke kører på damp.

- Ja, den opfylder jo ikke ligefrem gældende EU-standarder, grinede jernbaneentusiast John Poulsen på perronen.

Han har skrevet flere bøger om banedriften i Danmark - og i anledning af "Svenskerens" 100-årsfødselsdag har han udgivet et festskrift. Under overskriften "Svenskeren - den 100-årige, der ikke forsvandt", fortæller han om diesellokomotivernes indtog i Danmark.

Museumsbanens lokomotiv er nummer 16 i rækken af dieselelektriske lokomotiver produceret fra den svenske fabrik Deva. Men de andre kører ikke længere, så det gør det lollandske tog, der stadig er på banen, til verdens ældste.

- Det kørte på et tidspunkt, hvor der ikke var den store veneration i samfundet for at bevare tingene. Så de tidlige lokomotiver holdt ikke så længe, fortæller John.

- Det er jo historiens vingesus, vi ser her! Det er verdens ældste diesellokomotiv, og det markerer en af de to vigtige faser i industrialiseringen - først kom dampen, og så kom dieslen, forklarer han.

"Svenskeren" er produceret i 1921, men blev lejet ud til Lollandsbanen i 1923, hvor det hovedsageligt blev indsat på Maribo-Rødbyhavn og Nakskov-Kragenæs. Det var også godt til sneplov og skolekørsel, fortæller John Poulsen.

Svenskeren fik i alt 23 driftsår på Lollandsbanen. I dag kører det kun to-tre gange årligt.

- Det er mest for at holde det i gang. Det kan ikke trække så meget, som vi har brug for til normale kørsler, og så skal vi jo også have uddannet personale, der kender den gamle teknik fra 1921, forklarer Carsten Buhl.

Lokomotivet har blot 120 heste, så det at trække de to passagervogne, der kørte med på onsdagens tre fødselsdagskørsler, var lidt af en opgave for en 100-årig.

- Nå, nu er vi nået op over bakken ved Grimstrup. Så skal det nok gå! Nu er det ned ad bakke herfra, grinede Carsten Buhl tilfreds og lænede sig tilbage i sædet, mens "Svenskeren" med sine "tok-tok" tøffede de næste 100 år i møde.

Klik på billedet herover for at se flere billeder.

Overalt på ruten havde fotografer også taget opstilling. "Svenskeren" fik en opmærksomhed, som selv en stor diva ville have fundet passende. Forundrede turister så til imens. Foto: Jan Knudsen
I Bandholm kom et af turens kritiske punkter. Der skulle skiftes kørehus i lokomotivet - uden at det gik i stå. For så skal batterierne genstarte motoren, og de er også 100 år gamle. Foto: Jan Knudsen
De mange børn elskede togturen med det gamle lokomotiv - også selv om mor og farmor ikke skulle med. Foto: Jan Knudsen
Der var små lokomotivførere in spe med toget, og de fulgte med, da lokomotivet skulle skifte retning i Bandholm. Foto: Jan Knudsen
På Museumsbanen får man totaloplevelsen med vind i håret og landskabet helt tæt på. Foto: Jan Knudsen
Uniformen har fået et vist nutidigt præg. Og billetten betales ikke med portemonnæen, men med MobilePay. Foto: Jan Knudsen
Førerhuset har periskop, så føreren kan se røgen, og dødemandspedal, der skal trykkes ned hele tiden. Foto: Jan Knudsen
At være frivillig på Museumsbanen betyder også, at man sommeren igennem må stå model til lidt af hvert. Foto: Jan Knudsen
At være frivillig på Museumsbanen betyder også, at man sommeren igennem må stå model til lidt af hvert. Foto: Jan Knudsen
At være frivillig på Museumsbanen betyder også, at man sommeren igennem må stå model til lidt af hvert. Foto: Jan Knudsen
At være frivillig på Museumsbanen betyder også, at man sommeren igennem må stå model til lidt af hvert. Foto: Jan Knudsen
At være frivillig på Museumsbanen betyder også, at man sommeren igennem må stå model til lidt af hvert. Foto: Jan Knudsen
At være frivillig på Museumsbanen betyder også, at man sommeren igennem må stå model til lidt af hvert. Foto: Jan Knudsen
At være frivillig på Museumsbanen betyder også, at man sommeren igennem må stå model til lidt af hvert. Foto: Jan Knudsen
At være frivillig på Museumsbanen betyder også, at man sommeren igennem må stå model til lidt af hvert. Foto: Jan Knudsen
At være frivillig på Museumsbanen betyder også, at man sommeren igennem må stå model til lidt af hvert. Foto: Jan Knudsen
At være frivillig på Museumsbanen betyder også, at man sommeren igennem må stå model til lidt af hvert. Foto: Jan Knudsen
At være frivillig på Museumsbanen betyder også, at man sommeren igennem må stå model til lidt af hvert. Foto: Jan Knudsen
At være frivillig på Museumsbanen betyder også, at man sommeren igennem må stå model til lidt af hvert. Foto: Jan Knudsen
At være frivillig på Museumsbanen betyder også, at man sommeren igennem må stå model til lidt af hvert. Foto: Jan Knudsen
At være frivillig på Museumsbanen betyder også, at man sommeren igennem må stå model til lidt af hvert. Foto: Jan Knudsen
At være frivillig på Museumsbanen betyder også, at man sommeren igennem må stå model til lidt af hvert. Foto: Jan Knudsen
At være frivillig på Museumsbanen betyder også, at man sommeren igennem må stå model til lidt af hvert. Foto: Jan Knudsen
At være frivillig på Museumsbanen betyder også, at man sommeren igennem må stå model til lidt af hvert. Foto: Jan Knudsen
At være frivillig på Museumsbanen betyder også, at man sommeren igennem må stå model til lidt af hvert. Foto: Jan Knudsen
At være frivillig på Museumsbanen betyder også, at man sommeren igennem må stå model til lidt af hvert. Foto: Jan Knudsen
At være frivillig på Museumsbanen betyder også, at man sommeren igennem må stå model til lidt af hvert. Foto: Jan Knudsen
At være frivillig på Museumsbanen betyder også, at man sommeren igennem må stå model til lidt af hvert. Foto: Jan Knudsen
At være frivillig på Museumsbanen betyder også, at man sommeren igennem må stå model til lidt af hvert. Foto: Jan Knudsen
Annonce
Lolland

KENDTE IKKE TIL PLANER OM BOLIGER PÅ SKYDEBANE

Annonce
Annonce
Lolland

KENDTE IKKE TIL PLANER OM BOLIGER PÅ SKYDEBANE

Lolland

TRAFIKSTYRELSEN SKAL HOLDE LOKALTOG I ØRENE

Guldborgsund

OMSTRIDT BYGGERI: NU STOPPER TREDJE CHEF PÅ FJERDE ÅR

Lolland

AFTALE PÅ PLADS: VARMESTRIDEN PÅ PAUSE

Guldborgsund

- MEGET, MEGET TRIST

Guldborgsund

BRÆDDER: - KATASTROFAL KONKURS OG UACCEPTABEL POLITISK HÅNDTERING

Guldborgsund

BO-HUS HAR SAT ET MARKANT AFTRYK

Guldborgsund

FOLKETIDENDE VED BO-HUS: SÅDAN ER STEMNINGEN

Guldborgsund

BO-HUS KONKURS: KOMMUNEN HAR MANGLET DOKUMENTATION FOR STIGENDE UDGIFTER

Guldborgsund

3F-FORMAND: BO-HUS' MEDARBEJDERE ER ULYKKELIGE

Guldborgsund

BO-HUS KONKURS: PROJEKTER FOR OVER 400 MILLIONER I KLEMME

Guldborgsund

KURATOR I BO-HUS: KOMMUNEN FRAVÆLGER LOKALE ARBEJDSPLADSER

Guldborgsund

BO-HUS KONKURS - 100 MAND SENDT HJEM

Guldborgsund

STORSTRØMSBRO: FØRSTE BRODRAGER SKAL NU PÅ PLADS

Sport

FORLÆNGER MED FORMSTÆRK KEEPER

Lolland

AFTALE PÅ PLADS: VARMESTRIDEN PÅ PAUSE

Annonce
Guldborgsund

- MEGET, MEGET TRIST

Lolland

DE FLESTE SMÅBØRNSFORÆLDRE VÆLGER MADPAKKEN FRA

Guldborgsund

TILLADELSE TIL NYT VANDVÆRK ER I HUS

Vejret

VEJCHEF OM GLATTE VEJE: - PAS PÅ HINANDEN

Lolland

KLAGENÆVN: INDSIGELSER TIL KOMMUNEPLANEN BLEV MANGELFULDT GENGIVET

Corona-virus

GULDBORGSUND HAR REGIONAL CORONAREKORD

Lokal nyt

NY MÅLING: VIL DANSKERE UD AF FIFA?

Annonce
Annonce