RØDBYHAVN: I august begynder de første forberedende arbejder nord for Femern Bælt-tunnelen, hvor motorvej og jernbaneforbindelserne til tunnelen skal anlægges.
Det er også i dette område, at det kommende betalingsanlæg til Femern Bælt-forbindelsen skal opføres.
Det kræver omlægning af både veje og ledninger i området.
Den største ændring vil være omlægning af den nuværende Strandholmsvej, der ligger midt i linjeføringen for den kommende motorvejsforbindelse til tunnelen.
- Motorvejen og jernbanen vil skære lige igennem den nuværende Strandholmsvej, og samtidig skal vi forberede området til at bygge betalingsanlægget og de tilstødende faciliteter til for eksempel told og politi. Der er også en del vand- og strømledninger i området, forklarer Villads Engstrøm, projektchef i Femern A/S.
Vej deles i to
I løbet af efteråret vil Strandholmsvej derfor blive skåret over i to, og den sydlige del forbundet med Humlegårdsvej af en mere direkte rute. Den nordlige del bliver forbundet med den nyligt anlagte Finlandsvej.
- På sigt vil de, der kører vest-øst, altså få en lidt kortere og mere direkte rute ad Færgevej - Humlegaardsvej, mens de, der kører nord-syd, vil skulle køre en smule længere ad Strandholmsvej-Finlandsvej, forklarer Villads Engstrøm.
Villads Engstrøm, projektchefPå sigt vil de, der kører vest-øst, altså få en lidt kortere og mere direkte rute ad Færgevej.
Femern A/S forventer, at arbejdet med omlægningen af lokalvejene vil være færdig inden årets udgang.
Arbejdet vil blive tilrettelagt på en måde, der minimerer generne for lokaltrafikken.
Strandholmsvej lukkes derfor først for trafik, når de nye forbindelser til Humlegaardsvej og Finlandsvej står klar.
Selve betalingsanlægget til Femern Bælt-forbindelsen bliver opført senere i projektet.
Femern Bælt-tunnelen forventes at stå færdig i 2029.