Annonce
Femern

FEMERN-KRITIKER: TRAFIKGRUNDLAGET ER KOLLAPSET

Mens byggeriet af Femern-tunnellen skrider frem, består bekymringen for økonomien hos Hans Schjær-Jacobsen, der har skrevet til Folketingets transportudvalg. Fotografiet her er fra mandag, hvor transportminister Trine Bramsen besøgte byggepladsen sammen med de tre tidligere transportministre Helge Mortensen (S), Sonja Mikkelsen (S) og Lars Barfoed (K). Foto: Jan Knudsen
Der er langt mindre trafik på Rødby-Puttgarden, end der er forudsat i beregningerne af økonomien i Femern-forbindelsen, advarer civilingeniør.

FEMERN BÆLT: "Trafikgrundlaget for Femern-tunnellen er kollapset"

Sådan skriver civilingeniør Hans Schjær-Jacobsen i et opråb til Folketingets Transportudvalg. Her advarer han om, at prognoserne for, hvor mange biler der vil komme til at køre gennem tunnellen, er alt for højt sat. Og at det derfor vil komme til at tage meget længere tid end forudsat, før billetindtægterne kan betale regningen for byggeriet.

Anlægsloven for tunnelbyggeriet byggede på en trafikprognose fra 2014. Den gang forventede man, at tunnellen skulle åbne i 2022, og at der i året før åbningen - altså i 2021 - ville være to millioner biler, der krydsede bæltet.

Annonce

Sådan er det dog langt fra gået. Som Hans-Schjær-Jacobsen skriver til transportpolitikerne:

"Der kom kun 0,7 millioner biler. Den fremtidige indtægt fra personbiltrafikken i tunnellen er nu alvorligt truet. Der er således al mulig grund til at antage, at projektets tilbagebetalingstid beregnet til 28 år kommer til at overskride 50 år."

I grafen her har Hans Schjær-Jacobsen indtegnet, hvor mange personbiler, færgerne har sejlet over Femern Bælt i årene 2000 til 2021 - og (med stiplet linje) indtegnet de prognoser, Femern-forbindelsens økonomi er baseret på.

Skal vokse fra 0,7 til 2,2

Arbejdet med at bygge tunnellen blev som bekendt forsinket flere gange på grund af behandlingen af klager i Tyskland, så planen er nu, at tunnellen skal åbne i 2029.

Forsinkelserne i forhold til den oprindelige beregning førte til, og der i 2020 blev der lavet en fremskrivning af trafikprognosen med en forventning om, at tunnellen skulle åbne i 2028. Nu regner man så med, at det først bliver i 2029, men i fremskrivningen lød det, at der i 2028 skulle køre 2,2 millioner personbiler gennem tunnellen.

Trafikken skal altså øges ganske markant fra de 0,7 millioner biler sidste år.

"I perioden 2021-2028 skal personbiltrafikken stige med godt 200 procent for at leve op til frenskrivningens tal", skriver Hans Schjær-Jacobsen i sit notat.

Annonce

Shopping og ny færge

Hans Schjær-Jacobsen har været professor på Danmarks Tekniske Universitet, DTU, driver konsulentfirmaet RD&I Consulting og har i årevis argumenteret for, at trafikprognoserne er for optimistiske.

Et af kritikpunkterne, som han gentager i sit nye notat, er, at omkring en tredjedel af den nuværende trafik udgøres af shoppingkunder. Altså rejsende, der køber en billig billet for at rejse frem og tilbage samme dag og handle toldfrit.

Men man kan ikke forvente, at alle disse rejsende også vil tage på de ture gennem tunnellen, hvis de skal betale fuld pris. En anden usikkerhed i trafikprognoserne er, at de bygger på, at færgedriften indstilles. Men senest har Scandlines bestilt en ny, eldrevet færge, der skal indsættes i 2024. Den bygges til at fragte lastbiler, men kan omstilles til personbiler, påpeger Hans Schjær-Jacobsen.

Annonce

Lav en ny analyse

Han tager i sit notat højde for, at coronapandemien har haft en meget kraftig indflydelse på trafikken i al almindelighed og Rødby-Puttgardens i særdeleshed. Men han påpeger, at trafikken allerede i 2019 - før pandemien - lå cirka en halv million personbiler under det, der var forventet i prognosen fra 2014.

"Det store spørgsmål er, hvornår trafikken finder tilbage til det niveau, der svarer til, at der ikke har været en corona-pandemi", skriver Hans Schjær-Jacobsen.

Det har det tyske konsulentfirma Intraplan Consult forsøgt at besvare i en rapport fra juni 2020, og her er konklusionen, at der ikke er grund til at tvivle på, at trafikprognoserne kommer til at holde stik.

Men den tvivl har Hans Schjær-Jacobsen altså, og han opfordrer Folketingets transportudvalg til at få udarbejdet en revideret og opdateret analyse af Femern-forbindelsens økonomi.

Annonce

Projektet er robust

I Transportministeriet lader pressechef Martin Hein forstå, at transportminister Trine Bramsen (S) ikke umiddelbart har kommentarer til henvendelsen, men at Folketingets transportudvalg må henvende sig, hvis det mangler oplysninger.

Og hos Femern A/S tager man også Hans Schjær-Jacobsens henvendelse med ro.

- Femern-projektet er nu som før finansiel robust, og velkendte synspunkter fra Hans Schjær-Jacobsen ændrer på ingen måde på det, siger kommunikationschef Morten Kramer Nielsen.

Annonce
Annonce
Lolland

HOLE-IN-ONE: AMATØR-GOFLER RULLER FRA MATCH I NY BIL

Annonce
Guldborgsund

SANGKURSUS I DAGINSTITUTIONER ER POPULÆRT - NU VIL ANDRE OGSÅ VÆRE MED

Annonce
Forsiden netop nu
Guldborgsund

HAJKUTTERFESTIVAL MED KRABBER

Lolland

FUTFUT: ÅLEN FORTÆLLER RØVERHISTORIER FRA LIVET LANGE TOGREJSE

Guldborgsund

Økonomiudvalg sender vindmølleplaner ved Marielyst tilbage til forvaltningen

112

BRAND I HALMPRESSER SPREDTE SIG TIL MARK

Guldborgsund

GALLERI SYD GENÅBNEDE EFTER TIDLIGERE EJERS DØD

Guldborgsund

MIDDELALDEREN KOM TIL NYSTED MED MJØD OG MANDFOLK

112

261 TAGET I FARTKONTROLLER

Skolestart

TRODS REKORDHØJT ANTAL: ALLE ANSØGERE FÅR SKOLESTARTSHJÆLP

112

OPSKRÆMT VIDNE ALARMEREDE POLITIET: SÅ MAND GÅ RUNDT MED GEVÆR

Femern

FEMERN-BYGGERI MED I NYT NATIONAL GEOGRAPHIC-PROGRAM

Guldborgsund

350 STILLEDE TIL START: CYKLER FOR MILLIONER RULLEDE FALSTER RUNDT

Femø Jazz Festival

PUNKTUM FOR I ÅR - DATOEN ER SAT FOR NÆSTE ÅRS FEMØ JAZZ

Lokal nyt

SKOLEELEVERNE KAN FORVENTE TØRSKOET OG SOLRIG SKOLESTART

Annonce
Guldborgsund

EJER AF UDPINT BYGNING: - PÅ SIGT KUNNE VI GODT FINDE PÅ AT RENOVERE DET

Lolland

FJORDDAGE MED DET VILDESTE PROGRAM NOGENSINDE

Guldborgsund

FÆLLESKØKKENET DRØMMER OM AT HJÆLPE LOKALE PRODUCENTER VIDERE

Lolland

BORGMESTERVIKAR MED KONTOR I BAGHAVEN

Sport

ANFØRER DUMMEDE SIG I NFC-NEDERLAG

Guldborgsund

TIDLIGERE HOSPITAL SAT TIL SALG

Guldborgsund

SEJLERFORMAND: KOMMUNEN VIRKER TIL AT HAVE IS I MAVEN

Lolland

SKAL SKABE LIV OG GLÆDE FOR ENSOMME KRÆFTRAMTE

Annonce
Annonce