FEMERN BÆLT: "Trafikgrundlaget for Femern-tunnellen er kollapset"
Sådan skriver civilingeniør Hans Schjær-Jacobsen i et opråb til Folketingets Transportudvalg. Her advarer han om, at prognoserne for, hvor mange biler der vil komme til at køre gennem tunnellen, er alt for højt sat. Og at det derfor vil komme til at tage meget længere tid end forudsat, før billetindtægterne kan betale regningen for byggeriet.
Anlægsloven for tunnelbyggeriet byggede på en trafikprognose fra 2014. Den gang forventede man, at tunnellen skulle åbne i 2022, og at der i året før åbningen - altså i 2021 - ville være to millioner biler, der krydsede bæltet.
Sådan er det dog langt fra gået. Som Hans-Schjær-Jacobsen skriver til transportpolitikerne:
"Der kom kun 0,7 millioner biler. Den fremtidige indtægt fra personbiltrafikken i tunnellen er nu alvorligt truet. Der er således al mulig grund til at antage, at projektets tilbagebetalingstid beregnet til 28 år kommer til at overskride 50 år."
Skal vokse fra 0,7 til 2,2
Arbejdet med at bygge tunnellen blev som bekendt forsinket flere gange på grund af behandlingen af klager i Tyskland, så planen er nu, at tunnellen skal åbne i 2029.
Forsinkelserne i forhold til den oprindelige beregning førte til, og der i 2020 blev der lavet en fremskrivning af trafikprognosen med en forventning om, at tunnellen skulle åbne i 2028. Nu regner man så med, at det først bliver i 2029, men i fremskrivningen lød det, at der i 2028 skulle køre 2,2 millioner personbiler gennem tunnellen.
Trafikken skal altså øges ganske markant fra de 0,7 millioner biler sidste år.
"I perioden 2021-2028 skal personbiltrafikken stige med godt 200 procent for at leve op til frenskrivningens tal", skriver Hans Schjær-Jacobsen i sit notat.
Shopping og ny færge
Hans Schjær-Jacobsen har været professor på Danmarks Tekniske Universitet, DTU, driver konsulentfirmaet RD&I Consulting og har i årevis argumenteret for, at trafikprognoserne er for optimistiske.
Et af kritikpunkterne, som han gentager i sit nye notat, er, at omkring en tredjedel af den nuværende trafik udgøres af shoppingkunder. Altså rejsende, der køber en billig billet for at rejse frem og tilbage samme dag og handle toldfrit.
Men man kan ikke forvente, at alle disse rejsende også vil tage på de ture gennem tunnellen, hvis de skal betale fuld pris. En anden usikkerhed i trafikprognoserne er, at de bygger på, at færgedriften indstilles. Men senest har Scandlines bestilt en ny, eldrevet færge, der skal indsættes i 2024. Den bygges til at fragte lastbiler, men kan omstilles til personbiler, påpeger Hans Schjær-Jacobsen.
Lav en ny analyse
Han tager i sit notat højde for, at coronapandemien har haft en meget kraftig indflydelse på trafikken i al almindelighed og Rødby-Puttgardens i særdeleshed. Men han påpeger, at trafikken allerede i 2019 - før pandemien - lå cirka en halv million personbiler under det, der var forventet i prognosen fra 2014.
"Det store spørgsmål er, hvornår trafikken finder tilbage til det niveau, der svarer til, at der ikke har været en corona-pandemi", skriver Hans Schjær-Jacobsen.
Det har det tyske konsulentfirma Intraplan Consult forsøgt at besvare i en rapport fra juni 2020, og her er konklusionen, at der ikke er grund til at tvivle på, at trafikprognoserne kommer til at holde stik.
Men den tvivl har Hans Schjær-Jacobsen altså, og han opfordrer Folketingets transportudvalg til at få udarbejdet en revideret og opdateret analyse af Femern-forbindelsens økonomi.
Projektet er robust
I Transportministeriet lader pressechef Martin Hein forstå, at transportminister Trine Bramsen (S) ikke umiddelbart har kommentarer til henvendelsen, men at Folketingets transportudvalg må henvende sig, hvis det mangler oplysninger.
Og hos Femern A/S tager man også Hans Schjær-Jacobsens henvendelse med ro.
- Femern-projektet er nu som før finansiel robust, og velkendte synspunkter fra Hans Schjær-Jacobsen ændrer på ingen måde på det, siger kommunikationschef Morten Kramer Nielsen.