Annonce
Femern

FEMERN-KRITIKER: TRAFIKGRUNDLAGET ER KOLLAPSET

Mens byggeriet af Femern-tunnellen skrider frem, består bekymringen for økonomien hos Hans Schjær-Jacobsen, der har skrevet til Folketingets transportudvalg. Fotografiet her er fra mandag, hvor transportminister Trine Bramsen besøgte byggepladsen sammen med de tre tidligere transportministre Helge Mortensen (S), Sonja Mikkelsen (S) og Lars Barfoed (K). Foto: Jan Knudsen
Der er langt mindre trafik på Rødby-Puttgarden, end der er forudsat i beregningerne af økonomien i Femern-forbindelsen, advarer civilingeniør.

FEMERN BÆLT: "Trafikgrundlaget for Femern-tunnellen er kollapset"

Sådan skriver civilingeniør Hans Schjær-Jacobsen i et opråb til Folketingets Transportudvalg. Her advarer han om, at prognoserne for, hvor mange biler der vil komme til at køre gennem tunnellen, er alt for højt sat. Og at det derfor vil komme til at tage meget længere tid end forudsat, før billetindtægterne kan betale regningen for byggeriet.

Anlægsloven for tunnelbyggeriet byggede på en trafikprognose fra 2014. Den gang forventede man, at tunnellen skulle åbne i 2022, og at der i året før åbningen - altså i 2021 - ville være to millioner biler, der krydsede bæltet.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Sådan er det dog langt fra gået. Som Hans-Schjær-Jacobsen skriver til transportpolitikerne:

"Der kom kun 0,7 millioner biler. Den fremtidige indtægt fra personbiltrafikken i tunnellen er nu alvorligt truet. Der er således al mulig grund til at antage, at projektets tilbagebetalingstid beregnet til 28 år kommer til at overskride 50 år."

I grafen her har Hans Schjær-Jacobsen indtegnet, hvor mange personbiler, færgerne har sejlet over Femern Bælt i årene 2000 til 2021 - og (med stiplet linje) indtegnet de prognoser, Femern-forbindelsens økonomi er baseret på.

Skal vokse fra 0,7 til 2,2

Arbejdet med at bygge tunnellen blev som bekendt forsinket flere gange på grund af behandlingen af klager i Tyskland, så planen er nu, at tunnellen skal åbne i 2029.

Forsinkelserne i forhold til den oprindelige beregning førte til, og der i 2020 blev der lavet en fremskrivning af trafikprognosen med en forventning om, at tunnellen skulle åbne i 2028. Nu regner man så med, at det først bliver i 2029, men i fremskrivningen lød det, at der i 2028 skulle køre 2,2 millioner personbiler gennem tunnellen.

Trafikken skal altså øges ganske markant fra de 0,7 millioner biler sidste år.

"I perioden 2021-2028 skal personbiltrafikken stige med godt 200 procent for at leve op til frenskrivningens tal", skriver Hans Schjær-Jacobsen i sit notat.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Shopping og ny færge

Hans Schjær-Jacobsen har været professor på Danmarks Tekniske Universitet, DTU, driver konsulentfirmaet RD&I Consulting og har i årevis argumenteret for, at trafikprognoserne er for optimistiske.

Et af kritikpunkterne, som han gentager i sit nye notat, er, at omkring en tredjedel af den nuværende trafik udgøres af shoppingkunder. Altså rejsende, der køber en billig billet for at rejse frem og tilbage samme dag og handle toldfrit.

Men man kan ikke forvente, at alle disse rejsende også vil tage på de ture gennem tunnellen, hvis de skal betale fuld pris. En anden usikkerhed i trafikprognoserne er, at de bygger på, at færgedriften indstilles. Men senest har Scandlines bestilt en ny, eldrevet færge, der skal indsættes i 2024. Den bygges til at fragte lastbiler, men kan omstilles til personbiler, påpeger Hans Schjær-Jacobsen.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Lav en ny analyse

Han tager i sit notat højde for, at coronapandemien har haft en meget kraftig indflydelse på trafikken i al almindelighed og Rødby-Puttgardens i særdeleshed. Men han påpeger, at trafikken allerede i 2019 - før pandemien - lå cirka en halv million personbiler under det, der var forventet i prognosen fra 2014.

"Det store spørgsmål er, hvornår trafikken finder tilbage til det niveau, der svarer til, at der ikke har været en corona-pandemi", skriver Hans Schjær-Jacobsen.

Det har det tyske konsulentfirma Intraplan Consult forsøgt at besvare i en rapport fra juni 2020, og her er konklusionen, at der ikke er grund til at tvivle på, at trafikprognoserne kommer til at holde stik.

Men den tvivl har Hans Schjær-Jacobsen altså, og han opfordrer Folketingets transportudvalg til at få udarbejdet en revideret og opdateret analyse af Femern-forbindelsens økonomi.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Projektet er robust

I Transportministeriet lader pressechef Martin Hein forstå, at transportminister Trine Bramsen (S) ikke umiddelbart har kommentarer til henvendelsen, men at Folketingets transportudvalg må henvende sig, hvis det mangler oplysninger.

Og hos Femern A/S tager man også Hans Schjær-Jacobsens henvendelse med ro.

- Femern-projektet er nu som før finansiel robust, og velkendte synspunkter fra Hans Schjær-Jacobsen ændrer på ingen måde på det, siger kommunikationschef Morten Kramer Nielsen.

  • RØD trafikminister Trine Bramsen 19
    Mens byggeriet af Femern-tunnellen skrider frem, består bekymringen for økonomien hos Hans Schjær-Jacobsen, der har skrevet til Folketingets transportudvalg. Fotografiet her er fra mandag, hvor transportminister Trine Bramsen besøgte byggepladsen sammen med de tre tidligere transportministre Helge Mortensen (S), Sonja Mikkelsen (S) og Lars Barfoed (K). Foto: Jan Knudsen
  • I grafen her har Hans Schjær-Jacobsen indtegnet, hvor mange personbiler, færgerne har sejlet over Femern Bælt i årene 2000 til 2021 - og (med stiplet linje) indtegnet de prognoser, Femern-forbindelsens økonomi er baseret på.
Annonce
Annonce
Annonce
Sport

Bredahl efter sejrsmål i overtiden: - En kæmpe forløsning

Nakskov

Familieforretning fylder 50 år: - Snakketøjet har jeg efter min far

Sport

Bruun Jørgensen: - Det blev en underlig oplevelse

Indland

Rekordmange ikke-vestlige indvandrere er i arbejde

Lokal nyt

Nicolai skal gå 2500 kilometer baglæns - af helt særlig grund

Sport

NFC vinder efter vanvidsafslutning og sikrer sig top 6

112

14-årig dreng meldt savnet

Sport

Team Sydhavsøerne tog værdiløs sejr i Aarhus

Guldborgsund

Endelig: Nu starter kæmpe projekt til 30 millioner kroner

Indland

Skatteminister vil ændre regler efter sag om forkerte boligskatter

Sport

NFC klar til påskekamp: Højmark står til startplads mod sin tidligere klub

Sport

Team Sydhavsøerne kan runde flest indtjente point i 11 sæsoner

Guldborgsund

Vild rekord ved museumsåbning

Sport

Cheftræner efter slutspilssejr: - Det var en mental svær opgave

Indland

Det Sydfynske Øhav kommer på anerkendt Unesco-liste

Annonce
Annonce
Dølle

Landskendt komiker optræder på Dølle

Guldborgsund

Konkursramt tøjbutik er forvandlet til helsecafé

112

Tidligere drabsdømt tilstår drab på medpatient i Skejby

112

Politiet med klar opfordring: Aftal det på forhånd

112

Bil i brand på motorvejen

112

Hundredvis blitzet - en kørte 147 km/t

Sport

Skifteret giver NFC-konkurrents ejer frist til at komme med redningsplan