Femern-forbindelsen skal stå færdig i 2029 ifølge tidsplanen. Og som det ser ud lige nu, er der noget, som kunne tyde på, at tidsplanen rent faktisk holder.
Teknisk direktør i Femern A/S, Jens Ole Kaslund, gav en status på Danmarks største anlægsprojekt nogensinde på Fehmarn Link business Conference i Rødbyhavn Sportshal forleden.
Her kunne han fortælle, at FBC er lidt bagud med at grave tunnelrenden, men at FLC til gengæld er lidt foran tidsplanen i forhold til at opføre tunnelfabrikken, hvor de 89 tunnelelementer skal støbes.
De sidste to år er der sket en fuldstændig forandring af byggepladsen fra et bart stykke land til synlige produktionsfaciliteter, som er ved at skyde op.
- En gigantisk tunnelfabrik er ved at blive bygget og et nyt forland er dukket op. Jeg er imponeret af arbejdet og har fornøjelsen at besøge byggepladsen ofte, og jeg må sige, at jeg kan dårligt tro mine egne øjne, når jeg besøger de store udgravninger til søs og tunnelfabrikken, sagde Holger Schou Rasmussen, borgmester i Lolland Kommune (S) på konferencen.
Jens Ole Kaslund gav borgmesteren ret i, at meget er sket de sidste to år.
- Jeg kan huske, at de første sten kom op af vandet i sommeren 2020. På de to år er der sket virkelig meget. Konstruktionen af arbejdshavnen i Danmark er nu slut, og hver tredje dag lægger et skib til. Produktionsfaciliteterne på byggepladsen skyder op, og på den tyske side følger arbejdshavnen planen, og den vil være klar til at modtage materialer til foråret, sagde Jens Ole Kaslund.
Havbund giver udfordringer
Ifølge Herm Pol, Deputy Project Director I Fehmarn Belt Contractors (FBC) er 68 procent af tunnelrenden nu udgravet.
- Det meste af arbejdet på dansk side er klaret, men på tysk side måtte vi ikke arbejde i sommer på grund af miljørestriktioner, så vi begynder igen i oktober, sagde Herm Pol.
FBC er stødt på udfordringer i forhold til et hård underlag på havbunden.
- Hvor tunnelrenden skal graves, er der en masse kampesten. Dem bliver vi nødt til at flytte, før vi kan grave tunnelrenden. På det sidste stykke, vi mangler, er der mange kampesten, forklarede Herm Pol.
Lige nu har FBC lidt over 100 ansatte i Danmark og omkring 60 i Tyskland, mens der på vandet er cirka 70 medarbejdere.
Arbejdet med at grave tunnelrenden ventes færdiggjort i begyndelsen af 2024.
Klar til at bygge portaler
Byggeriet af portaler og ramper er ved at være klar til at gå i gang.
- Vi regner med, at støbningen af portalerne kan gå i gang til november, så det første tunnelelement kan sættes på portalen i begyndelsen af 2024, sagde Jens Ole Kaslund.
Jens Ole Kaslund, teknisk direktør, Femern A/SVi regner med, at støbningen af portalerne kan gå i gang til november, så det første tunnelelement kan sættes på portalen i begyndelsen af 2024.
I forhold til de sidste større kontrakter mangler der endnu to.
- Rent pengemæssigt er vi tæt på 95 procent af vejen med kontrakterne. Så har vi de sidste to kontrakter, som er store, men ikke så store som de andre kontrakter, sagde Jens Ole Kaslund.
- Vi skal finde nogle, som kan bygge vores transformatorstation, og vi regner med at kunne uddele kontrakten senere i år, så arbejdet kan gå i gang i starten af næste år, sagde Jens Ole Kaslund.
Den sidste kontrakt omfatter etableringen af jernbanen i tunnelen og tilslutningen til det eksisterende jernbanenet. Udbudsprocessen begynder i første kvartal i 2023, og Femern A/S regner med at uddele kontrakten i begyndelsen af 2025.