Det statslige holdingselskab Sund & Bælt, der blandt andet ejer bygherreselskabet Femern A/S, har netop udsendt sin kvartalsberetning. Rapporten indeholder både godt og knap så godt nyt.
Byggeprojekt kører efter planen
På positivsiden noteres, at byggeprojektet i det store hele skrider frem efter tidsplanen. Alle tre produktionshaller i tunnelelementfabrikken er ved at være rejst. Hal B, der er den mest fremskredne af de tre, er ved at blive indrettet med blandt andet kraner, installationer til at skubbe tunnelelementerne frem mod bassinområdet og fundamenter til de store porte ud til doksystemet, skriver nichemediet femernreport.com, der følger Femernprojektet.
Tunnelrenden forsinket
Helt så lystigt ser det ikke ud offshore. Gravearbejdet i selve tunnelrenden er omkring 70 procent i mål, men arbejdet er forsinket af blandt andet dårligt vejr og overraskende mange og store sten i havbunden. Ifølge kvartalsrapporten fra Sund & Bælt forsøger entreprenøren – det hollandske FBC-konsortium – efter bedste evne at indhente det tabte., skriver femernreport.com
4,2 milliarder på ni måneder
I alt har Femern A/S haft projektudgifter for godt 4,2 milliarder kroner fra 1. januar til 30. september 2022. Det svarer i runde tal til gennemsnitligt 15,5 millioner kroner om dagen i perioden.
Inflation og stigende rente
Det seneste års heftige inflation og de deraf følgende rentestigninger er heller ikke gået ubemærket hen for Sund & Bælt. Finansieringsomkostningerne er således steget fra knap 400 millioner kroner for de første ni måneder af 2021 til lige godt en milliard kroner fra januar til og med september i år. Det er således mere end en fordobling af renteudgifterne i forhold til året før, skriver femernreport.com.
Klagesag for retten 7. december
Den tyske miljø- og naturorganisation, NABU (Naturschutzbund Deutschland), der længe har været en af Femernforbindelsens skarpeste kritikere, spøger også stadig i kulissen. Den 7. december 2023 starter en sag ved Forbundsforvaltningsdomstolen i Leipzig. Det er NABU, der har indklaget to sager om henholdsvis kompensationsforanstaltninger for fjernelse af beskyttede stenrev samt udvidelse af størrelsen på arbejdsområder i T-ruten i Femern Bælt, skriver nichemediet femernreport.com.