Annonce
Ugeavisen Lolland

Fernet Brancas kroniske fordomme

Negativ omtale er måske bedre end dårlig omtale. I hvert tilfælde var det næppe en fejl, da Lolland kom i skudlinjen i reklamen - her i et busstoppested. Foto: Connie Reidun Steffensen

Flere medier kunne for få dage siden fortælle, at Fernet Branca i sine reklamer om at "livet er bittert" refererede til livet på Lolland. Og spiritusproducenten har gjort det flere gange tidligere.

"Du har endelig råd til en 3-værelses lejlighed med havudsigt - hvis du flytter til Lolland." - og så så en Fernet Branca flaske - og nederst konklusionen: "Life is bitter."

Sådan lyder en reklame for den kendte spiritus på reklamer rundt om i Danmark, som flere har udtalt sig kritisk omkring, fordi reklamen jo netop siger, at livet er bittert, fordi man kun kan få havudsigt på Lolland.

Lolland-Falster Lovestorm har reageret på annoncen og gør opmærksom på, at reklamebureauet ikke er helt opdateret på, hvad Lolland står for i dag - og at konklusionen burde være, at livet er fantastisk, fordi man kan få en billig bolig på Lolland. Og altså ikke bittert.

Forstærker fordomme

Fernet Branca har haft reklamen hængende i hovedstadsområdet og forstærker ifølge flere reklamefolk dermed de fordomme, der er om at bo i mindre byer. Reklamebureauet Brandhouse som står for den danske reklame er dog ikke enig i kritikken og skriver til DR:

"Reklamen, som på tidspunktet kun kunne findes i Storkøbenhavn, skulle på humoristisk vis italesætte en af de få ting, der er lige så bittert som smagen af Fernet-Branca: De høje huspriser i København, der for mange københavneres tilfælde vil betyde, at man skal flytte et godt stykke væk fra omgangskreds og job i København, hvis man vil have sin drømmebolig."

"Om man kan lide reklamen og dens formulering er op til den enkelte, men intentionen var at få folk til at smile over det bitre prisniveau på boliger i hovedstaden; ikke at præsentere livet på Lolland som 'bittert'."

Men det kræver ikke den store research at finde ud, af at Fernet Branca tidligere har været i præcis den samme mediestorm.

I 2017 kom producenten i pressens søgelys i Köln, da de gjorde grin med at bo i bydelen "Chorweiler". Og i 2016 gik det ud over Hamburg-bydelen "Pinneberg"

Så meget tyder på, at der er tale om en helt almindelig reklame - og i den stil, som Fernet Branca gerne vil kendes på.

Du kan finde omtalen af de tyske kampagner på nettet på adresserne kortlink.dk/24f6w og kortlink.dk/24f6x. Omtalen på Danmarks Radio findes her: kortlink.dk/24fgm

Annonce
Annonce
Guldborgsund

LUKNING AF GÅGADE UDFORDRER TAXIER MED GANGBESVÆREDE KUNDER

Annonce
112

BUSPASSAGER MED ULOVLIG KNIV

Annonce
Forsiden netop nu
Forside

EFTER VERBAL KRIG: MARK O. MADSEN HAR FÅET MODSTANDER OG DATO

Lolland

MARIBO DUFTER AF MIDDELHAVET: - DET GIVER LIGE BYEN ET PIFT

Politik

FORETRÆKKER VALG INDEN NYT FOLKETINGSÅR

Erhverv

LOLLANDS BANK FORNUFTIGT GENNEM FØRSTE HALVÅR

Lolland

KOMMUNE IMPORTERER ARBEJDSKRAFT TIL ÆLDREPLEJEN

Politik

INGEN KANDIDATER SYD FOR NÆSTVED

Forside

UBESEJRET BOKSER OG DEBUTANT MELDES KLAR

Lolland

BEBOERE DROPPER KAMPEN FOR AT FÅ PRÆST TILBAGE

112

STJÅLET BIL STANDSET - TRE SIGTET FOR TYVERI

Guldborgsund

DEBAT OM 48 METER HØJ MAST: - FOR MEGET FOKUS PÅ DET NEGATIVE

Guldborgsund

HEDEBØLGE KAN SLUTTE MED TORDEN OG SKYBRUD

Pædagogisk Psykologisk Rådgivning

OTTE UD AF 28 ANSATTE FORLADER PPR

Guldborgsund

REVYSKUESPILLERE OVERRASKET MED HYLDEST

Annonce
Vejr

RISIKO FOR TÆT TÅGE AFLØSES AF SOL, SKYER OG NÆSTEN 30 GRADER

Guldborgsund

SMADREDE VINDUER, TAG OG MUR VED INDBRUD

Sommervarme

GODT NYT FRA SYGEHUSET: MEGET FÅ ER KOMMET IND MED DEHYDRERING

Sport

MODLØSE NYKØBING FC HAVDE INGEN CHANCE MOD HB KØGE

Guldborgsund

SNART PÅ TV: BENNY FRA FALSTER BLIVER GIFT VED FØRSTE BLIK

112

BRANDVÆSEN MÅTTE TILKALDE POLITI

Høsten 2022

STORT TILLØBSSTYKKE: LANDMAND INVITEREDE GÆSTER MED I MEJETÆRSKER

Lolland

NEJ TIL AT HASTEBEHANDLE SAG OM MULTIHANDICAPPEDE SOFIE

Annonce
Annonce