Annonce
Ugeavisen Lolland

Fernet Brancas kroniske fordomme

Negativ omtale er måske bedre end dårlig omtale. I hvert tilfælde var det næppe en fejl, da Lolland kom i skudlinjen i reklamen - her i et busstoppested. Foto: Connie Reidun Steffensen

Flere medier kunne for få dage siden fortælle, at Fernet Branca i sine reklamer om at "livet er bittert" refererede til livet på Lolland. Og spiritusproducenten har gjort det flere gange tidligere.

"Du har endelig råd til en 3-værelses lejlighed med havudsigt - hvis du flytter til Lolland." - og så så en Fernet Branca flaske - og nederst konklusionen: "Life is bitter."

Sådan lyder en reklame for den kendte spiritus på reklamer rundt om i Danmark, som flere har udtalt sig kritisk omkring, fordi reklamen jo netop siger, at livet er bittert, fordi man kun kan få havudsigt på Lolland.

Lolland-Falster Lovestorm har reageret på annoncen og gør opmærksom på, at reklamebureauet ikke er helt opdateret på, hvad Lolland står for i dag - og at konklusionen burde være, at livet er fantastisk, fordi man kan få en billig bolig på Lolland. Og altså ikke bittert.

Forstærker fordomme

Fernet Branca har haft reklamen hængende i hovedstadsområdet og forstærker ifølge flere reklamefolk dermed de fordomme, der er om at bo i mindre byer. Reklamebureauet Brandhouse som står for den danske reklame er dog ikke enig i kritikken og skriver til DR:

"Reklamen, som på tidspunktet kun kunne findes i Storkøbenhavn, skulle på humoristisk vis italesætte en af de få ting, der er lige så bittert som smagen af Fernet-Branca: De høje huspriser i København, der for mange københavneres tilfælde vil betyde, at man skal flytte et godt stykke væk fra omgangskreds og job i København, hvis man vil have sin drømmebolig."

"Om man kan lide reklamen og dens formulering er op til den enkelte, men intentionen var at få folk til at smile over det bitre prisniveau på boliger i hovedstaden; ikke at præsentere livet på Lolland som 'bittert'."

Men det kræver ikke den store research at finde ud, af at Fernet Branca tidligere har været i præcis den samme mediestorm.

I 2017 kom producenten i pressens søgelys i Köln, da de gjorde grin med at bo i bydelen "Chorweiler". Og i 2016 gik det ud over Hamburg-bydelen "Pinneberg"

Så meget tyder på, at der er tale om en helt almindelig reklame - og i den stil, som Fernet Branca gerne vil kendes på.

Du kan finde omtalen af de tyske kampagner på nettet på adresserne kortlink.dk/24f6w og kortlink.dk/24f6x. Omtalen på Danmarks Radio findes her: kortlink.dk/24fgm

Annonce
Annonce
Maribo

FOR OLE VAR PARKINSONS EN SMUK GAVE I EN GRIM INDPAKNING

Annonce
Lolland

KRITISERER REGLER, NOTA ER BUNDET AF

Annonce
Forsiden netop nu
Kultur

FILMEN HOLY SPIDER ER INDSTILLET SOM DANSK OSCARKANDIDAT

Lolland

- VI VED, AT DET GØR EN STOR FORSKEL I FAMILIERNES LIV

Navne

FORFATTEREN KNUD SØRENSEN ER DØD

Turisme

MINISTER POSITIV OVERFOR IDE OM FERIERESORTER

Corona-virus

NY VARIANTVACCINE SKAL ERSTATTE NUVÆRENDE TILBUD I OKTOBER

Ungdomsliv

UDFORDRINGEN ER AT FÅ DE UNGE TIL AT DUKKE OP

Guldborgsund

SAKSKØBINGS HALDRØMME LEVER FORTSAT

Guldborgsund

TIDLIGT UDE FOR AT FINDE DEN RETTE EFTERSKOLE

Energikrise

- MAN SKAL OGSÅ LEVE

Indland

MYNDIGHEDER SÆTTER SIG SAMMEN FOR AT HÅNDTERE GASLÆK

Guldborgsund

SPEJDER ER NOGET, MAN ER

Guldborgsund

GRATIS ADGANG TIL ARRANGEMENTER RESTEN AF ÅRET

Guldborgsund

ÅBNER NY RESTAURANT MIDT I EN KRISETID

Annonce
Energikrise

- VI ER RET OPTIMISTISKE PÅ LOLLAND-FALSTERS VEGNE

Fodbold

NFC-FORMAND: - STADIG FULD TILLID TIL CLAUS JENSEN

Guldborgsund

FOND MANGLER AFTAGERE TIL MILLION

Indland

BEREDSKABSNIVEAU HÆVET TIL NÆSTHØJESTE NIVEAU EFTER GASLÆK

Lolland

LETTET CAFÉEJER: NU KAN KUNDERNE BETALE MED KORT

112

KVINDE FASTKLEMT I SENGEHEST

Guldborgsund

MÅSKE HURTIGERE SAGSBEHANDLING I BYGGESAGER

Energikrise

- ALT BLIVER SLUKKET UNDTAGEN KØLESKABET

Annonce
Annonce