Annonce
Guldborgsund

Flere spørgsmål end svar på borgermøde om E55

Mange ting er stadig i spil - derfor var det svært for Vejdirektoratet at svare konkret på en del af spørgsmålene. Foto: Claus Hansen

Vejdirektoratet stillede op for at svare på borgernes spørgsmål.

GULDBORGSUND Tidligere borgermøder angående en blandt lokale politikere populær ombygning af et stykke af E55 nord for Nykøbing har tidligere trukket folk af huse i hundredvis.

Om det var tilfældet mandag klokken 19 er svært at sige, for interesserede borgere befandt sig ikke i et forsamlingshus eller i en offentlig bygning som vanligt, nej, de var hjemme bag skærmene og stillede spørgsmål på skrift, som det nu lader sig gøre i disse tider, hvor man ikke kan sidde på skødet af naboerne i et lille lokale.

I løbet af det to timer lange borgermøde, der forløb fra klokken 19 til 21, brugte Vejdirektoratets fagmedarbejdere den første time på at klarlægge projektet ud fra de konklusioner, der blev draget i den få måneder gamle vvm-undersøgelse, der havde til opgave at redegøre for forskellige påvirkninger af samfund, miljø og lignende, hvis E55 i sidste ende skal udbygges.

Ovenpå de to timers digitale møde står mange spørgsmål stadig hen i det uvisse. Ikke fordi Vejdirektoratets medarbejdere nægtede at svare, men fordi meget stadig ikke er besluttet. På nuværende tidspunkt er Vejdirektoratets arbejde at analysere og rådgive, men det er op til politikerne på Christiansborg at gøre, som de er valgt til, nemlig at bestemme. Det får de chancen for, når der i løbet af foråret er varslet et nyt trafikforlig.

Op til 20 huse

Et af hovedpunkterne i løbet af borgermødet var hel- og delvis ekspropriering af private borgeres ejendom. Hvis der vælges en løsning, hvor vejen bliver markant bredere, og der skal sættes støjafskærmning op, så vil det unægtelig gøre indhug i enkelte grunde.

Marius F. Skjødt, landinspektør hos Vejdirektoratet, havde følgende at sige:

- Det er meget svært at give et helt konkret tal på, hvor mange der vil blive berørt af det, man kalder totalekspropriering - altså hvor hele grunden inddrages. Alt efter, hvilken af de tre modeller der peges på rent politisk, vil vores bedste bud være mellem 10 og 20 ejendomme. Men det afhænger også af, hvad den enkelte grundejer selv vil, forklarede Marius F. Skjødt.

I kommentarsporet, hvor der i løbet af mødet blev skrevet lige godt et halvt hundrede kommentarer og spørgsmål til Vejdirektoratets fagfolk, var mange nysgerrige efter at vide, om en omfartsvej stadig var i spil. Igen henviste værterne for mødet til politikerne.

Annonce

Skal give mening

Men for at udvidelsen af E55 overhovedet kommer i spil til mere end et par borgermøder og en rapport kræver det, at ombygningen, der i sin mest omfangsrige form vil koste en halv milliard kroner, er rentabel.

Det viser beregninger udført af Vejdirektoratet dog, at den vil være. Men, overraskende nok, er det den mindste og billigste omstrukturering af vejen, der, rent teoretisk i al fald, giver mest mening.

- Ifølge vores beregninger vil det her projekt give en indre rente på cirka fem procent. Man siger, at den skal ligge over tre en halv, før et projekt er rentabelt, og både 2+1- og 2+2-løsningen ligger lige under fem procent, så det vil give mening at investere pengene. Men 0+-løsningen ville, på papiret, faktisk være endnu mere rentabelt rent økonomisk. Alle tre løsninger giver en besparelse på tre uheld hvert år, men der er ting, der ikke er indregnet i den mindste 0+-løsning, forklarede Lene Nøhr Michelsen, seniorprojektleder i Vejdirektoratet.

Flere gange opfordrede værterne enkeltpersoner, der frygter, de på den ene eller anden led kan komme i klemme i en stor og kompleks proces, til at kontakte Vejdirektoratet direkte. På den måde kan den enkelte boligejer eller interessent få mere konkrete svar, end det var muligt at give, når et ukendt antal bekymrede borgere sad og så med derhjemme.

Annonce
Annonce
Erhverv

JOBPATRULJEN RYKKER UD PÅ SYDHAVSØERNE

Annonce
Politik

Efter omvalg: Ny spidskandidat valgt

Annonce
Forsiden netop nu
Strejke

500 STREJKENDE FÅR KLAR BESKED FRA FEMERN-FIRMA

Lolland

ERHVERVSFORMAND HARM OVER NEJ TIL BANKKONTO

Guldborgsund

ULOVLIGT BYGGERI VÆKKER HARME

112

BUTIKSTYVE ANHOLDT - TRODSEDE INDREJSEFORBUD

Lolland

DODEKALIT-FORMAND OPFORDRER TIL SAMARBEJDE I STEDET FOR BENSPÆND

Sygehus

TOUR DE FRANCE KAN GIVE EKSTRA TRAVLHED PÅ SYGEHUSET

112

BIL OG BUS I UHELD - CHAUFFØR KØRT PÅ SYGEHUSET

Vejret

ONSDAG PÅ SYDHAVSØERNE: SOL, TØRT OG OP TIL 26 GRADER

Lokal nyt

LIVREDDERE ADVARER MOD LETSINDIGHED MED PADDLE BOARDS

112

NY LEGEPLADS OVERMALET MED SJOFLE UKVEMSORD

112

"BANKMAND" FRANARREDE 82-ÅRIG STØRRE BELØB

Guldborgsund

SIKKE ET SLAG! HOLE IN ONE TIL 160.000 KRONER

112

EKSPLOSIONSAGTIG BRAND I CAMPINGVOGN

Annonce
Guldborgsund

84-ÅRIG UDSAT FOR TYVERI PÅ ÅBEN GADE VED HØJLYS DAG

Biler

LÆNGERE VENTETID PÅ RESERVEDELE

112

GULD- OG SØLVSMYKKER STJÅLET VED INDBRUD

Guldborgsund

ÆLDRE MÅ VENTE PÅ, AT HJEMMEHJÆLPERE BLIVER SAT FRI

112

NARKOPÅVIRKET BILIST PARKEREDE PÅ MOTORVEJEN

Sport

NFC-TRÆNER VENTER NYE SPILLERE INDEN VINDUET LUKKER

Lokal nyt

LOKALE UDVIKLINGSPROJEKTER FÅR MILLIONSTØTTE

Femern

UTILFREDSE FEMERN-ARBEJDERE BLOKERER INDGANG OG FORTSÆTTER STREJKE

Annonce
Annonce