LOLLAND-FALSTER: Skal Fælleskøkkenet lukke? Det indgår i overvejelserne om fremtiden for køkkenet, efter at Region Sjælland - der ejer køkkenet sammen med Lolland og Guldborgsund kommuner - har konstateret, at priserne på maden er høje.
Region Sjælland køber mad af Fælleskøkkenet og får det leveret til nogle af sine hospitaler, men regionen havde sidste år en fornemmelse af, at priserne var høje. Regionen bad derfor revisionsselskabet BDO om at vurdere sagen, og konklusionen var, at Fælleskøkkenet ikke var konkurrencedygtigt sammenlignet med sammenlignelige leverandører.
Mere præcist undersøgte BDO i februar, marts og april 2022 priserne på 15 ”komponenter” - altså 15 af de produkter, Fælleskøkkenet producerede og solgte til regionen. Her var Fælleskøkkenet 73 procent dyrere. På årsbasis svarede det til en merudgift for regionen på omkring fem millioner kroner. Et tal, der skal ses i forhold til, at regionen totalt køber for cirka 18 millioner kroner om året hos fælleskøkkenet.
De høje priser skal der gøres noget ved, mener regionen, som derfor har holdt møde med køkkenet og de to kommuner. På den baggrund ser regionen fire muligheder, og de skitseres i en orientering, som Lolland Kommunes Ældre-, omsorgs- og sundhedsudvalg er blevet orienteret om.
Besværligt samarbejde
Den første er, at Fælleskøkkenet sænker sine priser, så de bliver konkurrencedygtige. Vælger man den løsning, skal man finde en benchmark-model - altså en måde løbende at sammenligne priserne - og så skal en uvildig part løbende kontrollere resultatet.
Om den løsning hedder det i orienteringen, at det primært er et anliggende for Fælleskøkkenets ledelse og bestyrelse, om det er muligt. Men så kommer en ganske direkte kritik:
”Det er ligeledes bestyrelsens opgave at vurdere og sikre, at de nødvendige kompetencer til gennemførelse af en sådan ændring er til stede i Fælleskøkkenets organisation. Det bør i denne sammenhæng nævnes, at der i forbindelse med ønske om ændringer i forhold til koncept for levering, såvel fra Region Sjælland som Guldborgsund Kommune, ikke har været den ønskede omstillingsparathed fra Fælleskøkkenet. Det har i disse tilfælde besværliggjort samarbejdet betydeligt.”
Orientering til Ældre-, omsorgs- og sundhedsudvalget i Lolland KommuneDet bør i denne sammenhæng nævnes, at der i forbindelse med ønske om ændringer i forhold til koncept for levering, såvel fra Region Sjælland som Guldborgsund Kommune, ikke har været den ønskede omstillingsparathed fra Fælleskøkkenet. Det har i disse tilfælde besværliggjort samarbejdet betydeligt.
Den anden mulige løsning er at konkurrenceudsætte produktionen. Altså at sende opgaven med at drive Fælleskøkkenet i udbud, så arbejdspladserne bevares lokalt.
Faktisk blev det i 2012 - da man etablerede Fælleskøkkenet - besluttet, at driften skulle konkurrenceudsættes efter fem år. Siden besluttede regionen og de to kommuner at droppe det krav, men nu kan tiden være kommet til alligevel at gøre det.
Vil være dyrt
I orienteringen advares der dog om, at en sådan konkurrenceudsættelse vil være dyrt at gennemføre og medføre et ”omfattende ressourcetræk”. Det vil nemlig kræve hjælp fra eksterne konsulenter - herunder juridisk bistand. Spørgsmålet er også, om der overhovedet er nogen private firmaer, der vil byde på opgaven.
Fælleskøkkenet I/S
Fælleskøkkenet har tre ejere, der dog ikke ejer lige meget:
- Region Sjælland ejer 21,7 procent.
- Lolland Kommune ejer 38,9 procent.
- Guldborgsund Kommune ejer 39,4 procent.
Derfor overvejer Region Sjælland også, om der eventuelt skal laves et udbud, som kun handler om den del af Fælleskøkkenets produktion, som regionen aftager. Og hvis regionen så kan købe maden billigere andre steder, ”må regionens fortsatte ejerskab tages op til overvejelse”.
En tredje løsning kan være, at Region Sjælland stopper som medejer af Fælleskøkkenet, der er et I/S – altså et interessentskab, hvor ejerne hæfter solidarisk. I så fald vil de to kommuner kunne købe andelen, og hvis de ikke vil det, og de ikke kan finde en ny partner, der vil, må interessentskabet opløses.
En fjerde løsning er også bare straks at opløse interessentskabet og realisere aktiverne - altså at sælge hvad der er at sælge. Og så vil de to kommuner og regionen skulle finde andre steder at købe maden.
Regionalt udbud
Administrationerne i de to kommuner og regionen har set på mulighederne og vurderer, at det er den første mulighed, der skal undersøges først. Altså at Fælleskøkkenet får sænket priserne, eller at opgaven med at drive det sendes i udbud.
Men vurderingen er, at det umiddelbart er tvivlsomt, om Fælleskøkkenet har de nødvendige kompetencer til at gennemføre de nødvendige effektiviseringer. Derfor anbefaler administrationerne, at ejerkredsen i givet fald opstiller nogle klare tidsfrister og følger op.
På grund af udgifterne og ressourcekravene anbefaler administrationerne "ikke umiddelbart" løsningen med at konkurrenceudsætte driften. Men af de fire onder er det alligevel den, administrationerne ender med at pege på.
Går man den vej, anbefales det, at man begynder med, at Region Sjælland udbyder sine køb. Det vil nemlig hurtigt og relativt billigt teste Fælleskøkkenets priser, og hvis ikke Fælleskøkkenet vinder udbuddet, kan man tage stilling til, om Region Sjælland fortsat skal være medejer af Fælleskøkkenet.
Og måske kan regionen blive nødt til at træde ud. Medejerskabet baserer sig nemlig på en særlig ministeriel godkendelse, og spørgsmålet er, om regionen lever op til tilladelse, hvis den ikke længere aftager produkter fra Fælleskøkkenet.
Sagen afgøres i første omgang af Region Sjælland og er blot til orientering i kommunerne.