Annonce
Femern

Giganten "Magnor" er sat i arbejde

Verdens største flydende gravemaskine "Magnor" i arbejdshavnen i Rødbyhavn. Foto: Femern A/S

Verdens største flydende gravemaskine er nu i gang med at grave tunnelrenden til Femern-forbindelsen.

RØDBYHAVN Der er kommet forstærkning til arbejdet med at udgrave tunnelrenden, hvori den faste forbindelse over Femern Bælt skal placeres.

Det er ikke en hvilken som helst forstærkning, men en forstærkning af den helt tunge kaliber.

Der er tale om den 72 meter lange og 20,5 meter brede flydende gravemaskine "Magnor", som er verdens længste af sin art.

"Magnor" kan rumme en 20-fods container i sin grab og løfte 67 ton i en skovlfuld.

Giganten ankom torsdag i sidste uge til Rødbyhavn. Inden da var den enorme flydende gravemaskine blevet søsat i Aabenraa Havn 29. oktober og derefter sejlet til Nakskov Havn, hvor de sidste forberedelser foregik, inden afrejsen til Rødbyhavn.

Da "Magnor" ikke selv kan sejle, bliver gravemaskinen transporteret af slæbebåden "Onyx".

Jens Villesmoes, pressechef i Femern A/S, oplyser, at det specielle gravefartøj nu er taget i brug og indgår i flåden på cirka 60 arbejdsfartøjer, som tæller alt fra slæbebåde og pramme til store gravemaskiner, vagtskibe og miljøskibe.

Gravedybe på 22 meter

Lige nu ligger "Magnor" 4,1 kilometer ude i havet fra arbejdshavnen, hvor den er med til at udgrave den 18 kilometer lange, op til 60 meter brede og 16 meter dybe tunnelrende mellem Rødbyhavn og Puttgarden i Tyskland.

Med en gravedybde på op til 22 meter vil den skulle arbejde både i dansk og tysk farvand.

Det er det hollandske tunnelkonsortie FBC, der graver tunnelrenden til Femern-tunnelen, som har hentet "Magnor" til Danmark fra et havneprojekt i Singapore.

I forvejen arbejder blandt andet en anden af verdens største gravemaskiner "Simson" også på Femern-projektet.

I alt skal der graves 19 millioner kubikmeter sten og sand op fra havbunden. Det opgravede materiale fra tunnelrenden bliver fragtet på pramme ind til Lollands sydkyst, hvor der som en del af Femern Bælt-projektet bliver etableret en ny strand og et nyt naturområde, ligesom der i øvrigt også bliver etableret et nyt landområde ved Fehmarns nordkyst.

Tunnelrenden forventes at være udgravet i 2023. Det første tunnel-element forventes at kunne blive sænket på plads i 2024. Den faste forbindelse ventes at stå færdig i 2029.

Annonce
Annonce
Sport

Andreas Holm lægger støvlerne på hylden

Annonce
Guldborgsund

Tre driftige forretningsfolk har skabt en minidestination

Annonce
Forsiden netop nu
Nordfalster

Ny uddeler er fundet til Super Brugsen

Guldborgsund

Færre på højskole i foråret

Guldborgsund

Lokale oddere har fået nye hængebroer

Lokal nyt

Priserne er høje: Det er gyldne rapstider

Sport

Nick Szwiec: Vi skal tillade os at drømme stort

Sport

Ung ukrainsk flygtning spiller i NFC: - Fodbold er mit liv

Guldborgsund

Lille ønske om mere ro bliver til kæmpe-naturpark

Guldborgsund

Kædeforretning genåbner stor butik: Nu er vi mere rustede til konkurrencen

Lokal nyt

Folketidende Podcast: De lokale hjælper ukrainerne, fordi de slet ikke kan lade være

Guldborgsund

Indbrud i biler fra kommunen

Guldborgsund

Hel by skal have nye gadelamper

Erhverv

Øernes Revision overtager Revisionscentralen

Guldborgsund

Kommunale byggeprojekter udskydes: Vi følger prisudviklingen tæt

Annonce
Lolland

Lollandske sportsforeninger oplever fortsat medlemsflugt

Lolland

Netværk føler sig sat udenfor døren

Guldborgsund

Boligselskab udskyder renoveringer for op mod 300 millioner kroner

112

Dyrt kikkertsigte stjålet

Femern

Inflationen kan presse Femern-projektet

Lolland

Kedelig stemning i landsby efter præstestrid

Maribo

Flormelistågen sænkede sig over byen

Sport

Lokal bokser afvæbnede mand med kniv

Annonce
Annonce