Mikkel Glenstrup slog på sine første trommer i Nykøbing Musikskole. I sidste uge fik han en Gaffa-pris for at tænke alternativt som daglig leder og musikchef på spillestedet Rust i København
NYKØBING I 0. klasse holdt Mikkel Glenstrup tungen lige i munden, mens han øvede sig på violinen i Nykøbing F. Musikskole.
I 3. klasse skiftede han til trommerne og slog til dem, mens han stadig hang ud med sine venner i og omkring musikken.
Torsdag aften i sidste uge gik nu 30-årige Mikkel Glenstrup på scenen i Musikhuset i Aarhus for at modtage "Tak Rock-Prisen". Den gives til en "aktør, som har gjort en ekstraordinær indsats for dansk musik" og har musikmagasinet Gaffa som afsender.
Mikkel Glenstrup fik prisen på vegne af sin arbejdsplads, Nørrebro-spillestedet Rust, hvor han er musikchef og daglig leder.
Rust har gjort sit til at holde liv i musikken under pandemien ved at arrangere koncertrækken "Rust Sleeps Around". En stribe intimkoncerter med i alt 65 upcoming bands og solister forskellige steder på Nørrebro i november og december for at støtte den kriseramte musikscene.
34 af de 65 koncerter nåede at blive gennemført, inden landet og musiklivet lukkede ned i december, og for Mikkel Glenstrup betyder det meget, at de musikere, der skulle have optrådt, men blev aflyst, stadig fik deres hyre for jobbet.
Fantastisk holdånd
- Vi havde selvfølgelig frygtet aflysninger, for hvis der er noget, vi har lært under corona, er det, at vi ingenting ved om, hvad der sker i morgen. Udmeldingerne i musikbranchen har været meget kortfristede. Jeg har stor forståelse for, at det er utrolig svært at styre et land igennem denne krise. Men det er også meget frustrerende at prøve at styre en forretning med ansvar for andres levebrød i denne tid, konstaterer Mikkel Glenstrup.
Han sporer dog enkelte positive effekter af coronakrisen.
- Jeg kan godt lide at se, hvordan vi i musikbranchen har holdt sammen og været hjælpsomme overfor hinanden. Vi er i samme båd og er kommet tættere på hinanden, imens vi har forsøgt at finde løsninger på alle de problemer, vi står i. Holdånden i branchen er fantastisk, fastslår Mikkel Glenstrup.
Det danske musikmagasin Gaffas uddeling af "GAFFA-Priserne 2021" blev trods pandemien afviklet torsdag aften ved et godt tre timer langt show fra Musikhuset i Aarhus og sendt på TV2 Zulu.
Over 23.000 af Gaffas læsere havde forinden deltaget i afstemningen om priser som Årets Danske Solist, der gik til Annika Aakjær, og Årets Danske Udgivelse, Årets Danske Popudgivelse, Årets Danske Hit, Årets Danske Band og Årets Nye Danske Navn, som alle fem gik til den unge poprocktrio Jung.
Levende ned hver gang
Han nåede at blive temmelig nervøs, inden han skulle holde sin takketale på live-tv torsdag aften. Men et sted i bagagen hentede Mikkel redskaber til at tøjle nervøsiteten.
- Det var jo noget af det, vi lærte dengang i musikskolen. Man dør ikke af at stå på en scene, selv om man er nervøs. Det erfarede jeg undervejs, mens jeg fik en masse oplevelser med optræden på for eksempel Nykøbing F. Teater, BonBon-Land og Tivoli. Jeg har aldrig været verdens bedste, men jeg stod der alligevel og kom levende ned ad scenen hver gang. Den erfaring har jeg brugt i mange aspekter af mit liv sidenhen, fortæller Mikkel Glenstrup.
Han spillede i mange år trommer i forskellige bands på amatørbasis. At han nu kan leve af sin hobby, betragter han som en gave.
Uden rød tråd
Vejen til chefstolen på Rust var hverken lige eller målrettet. Men den havde sin egen skønhed, mener Mikkel Glenstrup.
Musikken var med ham hele vejen, mens han filede, trommede og blev formand for festudvalget på Nykøbing Katedralskole i gymnasieårene.
Men så styrede interessen for matematik ham til Danmarks Tekniske Universitet og en bachelor i design og innovation, inden han søgte tilbage til musikken og landede jobbet på Rust i 2018.
- Meget af det, jeg har gjort, har været helt tilfældigt og bestemt ingen tilrettelagt rød tråd, der har ført mig hertil. Men jeg har altid været dedikeret, når jeg er gået i gang med noget, og det, tror jeg, er vigtigt. Hvis man gør tingene ordentligt, finder vejen sig selv med tiden.
Ingen spildte timer
Han har samlet mange forskelligartede erfaringer op undervejs, som han kan bruge i sit nuværende job.
- Ved at lave en masse forskelligt, som ikke nødvendigvis skal bruges til noget, bliver man unik i det, man kommer til at lave. Som musikchef ved jeg i dag, hvordan det er for musikere at stå på scenen, for jeg har selv gjort det. Og med min ingeniørbaggrund kender jeg til idé- og konceptudvikling. Alle mine timer bag trommerne i øvelokalet var på ingen måde spildte, selv om jeg ikke endte som professionel trommeslager, konkluderer Mikkel Glenstrup.