Annonce
Lolland

Ingeniører: Genindfør godstogene på Lolland

Det er mange år siden, at der sidst har kørt godstog på de lokale strækninger. Foto: Anders Knudsen

Flere interessenter opfordrer nu til at indsætte godstog mellem Nakskov og Nykøbing.

LOLLAND "Lokalbanerne, de tidligere privatbaner, har ud over en vigtig funktion som livsnerve for mange landområders personbefordring, også betydning for det omgivende erhvervsliv. Noget der har været lidt overset de seneste årtier.

Der er i dag godstrafik på flere af lokalbanerne. Og der er underlag for godstrafik på flere andre lokalbaner. Det skal tages med når lokalbanernes fremtid drøftes."

Sådan indledes et notat om godstrafik på lokalbanerne, som Ida Rail - et netværk for jernbaneinteresserede medlemmer af Ingeniørforeningen - og NJS - Forum for Nordisk Jernbane Samarbejde - står bag. I notatet gennemgås en række lokalbaner rundt om i landet, og om Lollandsbanen står der:

"Der er i dag ikke godstrafik på Lollandsbanen. Der har tidligere været en del sukkertransport fra Nakskov og Sakskøbing (Nordic Sugar), som kunne genoptages, og der er potentialer for gods til og fra Vestas med videre.

Indtil den nye Storstrømsbro er klar, er den nuværende bro en barriere. Godstrafikken må i dag kun køres med ældre diesellokomotiver og lette godsvogne, hvilket ikke giver nogen mening.

Der kan etableres spor til sukkerlagrene i Nykøbing F, Sakskøbing og Nakskov. Havnesporet i Nakskov til Sydhavnen via sukkerfabrikken bør genoprettes."

Notatet opremser en række fordele ved at transportere gods på jernbaner. Det er godt for klimaet og miljøet, fordi det kræver mindre energi end lastvognstransport. Og er jernbanen elektrificeret, kan togene køre på vindmøllestrøm.

Dertil kommer, at det vil frigive plads på vejene, så man kan spare dyre udvidelser af vejene. Og at mange af lokalbanerne allerede har forbindelser til havne og erhvervsområder.

"For næsten alle lokalbaner er der således muligheder for at køre med mere gods. Der køres allerede en del gods på nogle af banerne, men der kan tilvejebringes meget mere kørsel, hvis der satses på det med enkle udbygninger af banerne", lyder det.

Forhandlinger på vej

Forslaget kommer på et tidspunkt, hvor der er gang i debatten om landets lokalbaner. 24. februar var der således høring på Christiansborg om lokalbanernes fremtid, hvor Rådet for Bæredygtig Trafik plæderede for en elektrificering af Lollandsbanen. Og op til de kommende infrastrukturforhandlinger har Region Sjælland spillet ind med et ønske om at få direkte tog mellem Nakskov og København.

Læs også artiklen: Sukkerfabrikken har sporene klar

Annonce
Lokal nyt

SKADEDYR LUKKER BUTIK PÅ STOR TANKSTATION

Annonce
Annonce
112

INDBRUDSTYVE STJAL SODAVAND OG BIL

Sport

NYKØBING FC OPHÆVER MED NIKOLAJ BONDE

Femern

KENDT VIRKSOMHED VINDER FEMERN-KONTRAKT

Lokal nyt

DEBAT OM BATTERITOGENE UDSKUDT

Lolland

MUNKSTUEN TAGER PILLEN

Lolland

HER SIGER KOMMUNE NEJ TIL SKOVBEGRAVELSE

112

INDBRUDSBØLGE: TELEFON SPORET TIL TO BYER

112

TRAKTOR OVERHALEDE ULOVLIGT

Guldborgsund

JUL OG INFLATION ØGER PRES PÅ VOLDSRAMTE

Lokal nyt

LOKAL BANK ADVARER MOD SVINDLERE

Lokal nyt

HØJESTERET: EKSBANKDIREKTØR SKAL BETALE 231 MILLIONER

Guldborgsund

HER KAN UDSATTE FAMILIER STADIG FÅ HJÆLP

Sport

SIKKER SEJR I KØBENHAVNSK FRYSEBOKS

Mink-sagen

UNDERSØGELSE AF HOVEDPERSON I MINKSAG STOPPER EFTER JOBSKIFT

Lokal nyt

FOLKETIDENDES SPAREPLAN UDMØNTET

Lokal nyt

DANMARK-AUSTRALIEN: LIVE FRA VM-TELTET PÅ TORVET

Annonce
Vm i fodbold

VM: DANMARK ER FÆRDIG

Guldborgsund

VELUX FONDEN MED STOR STØTTE TIL LOKAL MUSLINGE-DYRKNING

Lokal nyt

FOLKETIDENDE FÅR NY CHEFREDAKTØR

Lokal nyt

MARKANT KURSSKIFTE: DR DROPPER DISNEY SJOV

Håndbold

NFH-SPILLER I FAMILIEFEJDE

Femern

FEMERNBYGGERI KOSTER 15,5 MILLIONER OM DAGEN

Sport

KAN HAN SLÅ VINGEGAARD OG VIKTOR? LOKAL ATLET NOMINERET TIL STOR HÆDERSPRIS

Annonce
Annonce