NAKSKOV-MARIBO-BANDHOLM: I den nye julekalender "Julehjertets hemmelighed" på DR kommer den unge nådigfrøken hjem til godset med et damplokomotiv, og med hende kommer julestemningen.
Således kom julestemningen også på skinner, da Museumsbanen Maribo-Bandholm arrangerede de traditionsrige juletog i denne weekend.
Første tog var damplokomotivet No 2, der tog imod passagerer på Maribo station med de helt gamle, julepyntede vogne bag sig.
Senere lørdag sendte tidsrejsen passagererne lidt længere op på tidslinjen til det 20. århundrede. Fra Nakskov station var diesellokomotivet LJ M12 spændt for de lidt finere LollandsBane-tog, som skulle trækkes hele vejen til Maribo.
- Det her tog kunne godt have holdt her med de samme vogne i normal drift for 50 år siden, lød det nostalgisk fra Museumsbanens Arne Jørgensen, mens passagererne steg ombord.
I Maribo ventede No 2 dog på at tage endnu en rejse til Bandholm, så her skiftede Nakskovitterne, som dermed fik hele to oplevelser på billetten - med både damp og diesel.
Traditionen tro var der ganske udsolgt på forhånd, og flere måtte gå forgæves, da de troede, de kunne købe billet ved toget.
Et ældre ægtepar havde dog løst billet til toget, og dermed skiftet deres normale transportmiddel, kanen og rensdyrene, ud med mere moderne trækkræfter. Julemanden og julekonen gik fra vogn til vogn og delte godter ud til børn og barnlige sjæle.
- Der var kun artige børn i dag. Det er pudsigt så artige, alle bliver, når jeg kommer forbi, sagde julemanden med et skævt smil.
Julemanden, passagerer på juletoget mellem Maribo og BandholmDer var kun artige børn i dag. Det er pudsigt så artige, alle bliver, når jeg kommer forbi.
På Bandholm station stod de frivillige klar med klejner, julekager og varm kakao.
Stationen var fint pyntet op med de klassiske Bramming kravlenisser og alskens juleflitterstads, som det var slut 1800-tallet - start 1900-tallet.
I stationsforstanderboligen lå eksemplarer af "Ved Julelampens Skær" og "Juleposten" klar på bordet.
Det er også i slutningen af 1800-tallet, den nye julekalender finder sted - som mange andre serier og film i øvrigt. Men selv om Museumsbanen Maribo-Bandholm er den mest brugte til filmoptagelser, er det altså ikke hverken Kjøge, No 2 eller No 17, der er med i "Julehjertets hemmelighed".
- Vi bliver som regel spurgt først. Men vi sagde nej tak til at medvirke. Vores lokomotiv skulle være forklædt til optagelserne, og det er altså begrænset, hvor meget man kan forklæde et lokomotiv, forklarer formand for Museumsbanen Carsten Buhl om julekalenderen, hvor et schweizisk tog fragter nådigfruen.
Dog kan man i det nye år glæde sig til en ny tv-serie, hvor museumsbanens damplokomotiv får en vigtig rolle, og Bille Augusts nye film "Kysset", hvor No 17 også har været en tur på Næstved Station. August brugte også Museumsbanen til filmen "Lykkeper" for nogle år siden. "Kysset" får premiere i 2023.
Indtil da kan man jo selv køre en tur, når Museumsbanen kører påsketog og ellers åbner for sæsonen i sommeren 2023.