FUGLSANG: Torsdag aften blev danmarkshistoriens mest betydningsfulde kvindelige billedhugger fejret i en åbning med 180 spændte ferniseringsgæster.
Talerstolen var i dagens anledning skiftet ud med en værkstedstrappe som en slags moderne udgave af dem, Anne Marie Carl-Nielsen brugte i sit atelier for at arbejde i de store formater.
Talerrækken bestod af kurator Emilie Boe Bierlich fra Glyptoteket, der er initiativtager og har forsket til udstillingen, efterfulgt af skuespiller Lotte Andersen, der læste et brev op fra Carl-Nielsen-ægteparrets korrespondance.
Til sidst takkede museets direktør, Anna Schram Vejlby, de involverede samarbejdspartnere og tilskudsgivere, inden de indbudte gæster blev tilbudt på et glas bobler og oplevede udstillingen på egen hånd.
Iscenesat i hvidt
I udstillingen kan man stifte bekendtskab med den kompromisløse kunstner, der høstede stor anerkendelse i Danmark og udlandet i sin samtid, men siden havnede i skyggen af sine mandlige kolleger og husbond.
Udover at stå bag Rytterstatuen af Kong Christian 9. og bronzeportene til Ribe Domkirke har Anne Marie Carl-Nielsen levendegjort et væld af dyr og mennesker med sine varme hænder, der har sat tydelige spor i leret.
De bittesmå og de kæmpestore skulpturer er iscenesat hvidt-i-hvidt i museets store sal, der også midlertidigt har fået nyt hvidt gulv.