Annonce
Guldborgsund

Landechef håber at levere Storstrømsbro i 2024

Det enorme infrastrukturprojekt står ifølge folkene bag klar i 2024. Foto: Flemming Keith Karlsen

Det er et infrastrukturprojekt på den store skala, ny landechef går ind til.

MASNEDØ Han står et hoved højere end de fleste andre, der er til stede på pladsen foran områdets største infrastrukturprojekt. Lars Henriksen, nyligt udnævnt "area manager" for Itinera, der er en integral del af byggeriet af den nye Storstrømsbro, der efter den flittigt reviderede plan åbner et sted mellem 2024 og 2027 - alt efter hvem der bliver adspurgt.

Den nye landechef, som titlen mere mundret lyder på dansk, er glad for at have et projekt som dette i stalden. Udover broprojektet overser han også byggeriet af et par sygehuse og en bro i Sverige, men der er ingen tvivl om, at Lars Henriksen kommer til at bruge en god del af sin tid på Masnedø.

Men hvad skal der så konkret ske i de kommende år? Lars Henriksen og konglomeratet bag byggeriet mener, at de kan aflevere en færdig bro i 2024. Men det er ikke en let deadline at ramme, lader han flere gange forstå, mens vi en kølig mandag formiddag besigtiger den enorme byggeplads, der ikke just emmer af liv i den kølige januarluft.

Flere udfordringer er i spil - den altoverskyggende hedder selvsagt covid-19 - en sygdom, der ikke kun rammer mennesker, men alle aspekter af et megabyggeri:

- Vi har selvfølgelig haft nogle problemer med at få de folk ind, som vi skulle bruge. Der har været en del rejserestriktioner, men det er ved at være overstået, lader det til. Men corona har også påvirket adgangen til materialer. Alt er der kamp om på verdensmarkedet, og det betyder også noget, forklarer den nyligt udnævnte landechef, der blev uddannet bygningsingeniør for 28 år siden.

Et tiltag i kampen mod kalenderens ubønhørlige kværnen er at arbejde mere. Ikke at der er flere timer at finde i døgnet, men ved at igangsætte flere processer samtidigt.

- Ifølge vores tidsplan er vi færdige i 2024, og det arbejder vi hårdt på at realisere. Nu har vi gjort det, at vi har ændret for planerne ude på vandet - før ville vi montere elementerne fra Falster ud mod midten, hvorefter vi ville klare resten, så har vi købt udstyr til at gå i gang fra begge sider samtidig, og det kommer til at spare nogen tid, forklarer Lars Henriksen.

Det er en kalkuleret beregning, der ligger til grund for beslutningen. En lang byggeproces er en dyr byggeproces - i omegnen af 400 mand er på pladsen, da Folketidendes udsendte er på besøg mandag formiddag. Nye maskiner koster også knaster. Men for at kunne overdrage en fungerende bro til danskerne hurtigst muligt er pengene blevet spenderet:

- Det koster at lave den slags investering, det er klart. Men vi kan spare på driftsomkostningerne, og så kan vi forhåbentlig levere i 2024. Men jeg står ikke her og lover, at der ikke sker ændringer - det kan man aldrig, understreger landechefen.

Lars Henriksen er ny landechef for Danmark og Sverige. Foto: Flemming Keith Karlsen
Byggeprojektet rykker sig dagligt, men det er ikke altid lige til at se for lægmand. Foto: Flemming Keith Karlsen
Brofagene støbes i en af de fem enorme haller, der er bygget på området. Foto: Flemming Keith Karlsen
Flydekranen fragter de flere tusinde tonstunge bropiller ud på vandet. Foto: Flemming Keith Karlsen
Hvad der skal ske med de mange tusinde kvadratmeter bygninger, efter broen er bygget, er endnu uvist. Foto: Flemming Keith Karlsen
Der arbejder lige knap 400 mand på pladsen denne mandag, men antallet svinger en del. Foto: Flemming Keith Karlsen
Armeringsjern er noget af det, der er kamp om blandt store, internationale byggekonsortier. Foto: Flemming Keith Karlsen
Der er plads til 10 fodboldbaner inde i hal 2 - det siger måske lidt om størrelsen. Foto: Flemming Keith Karlsen
Den første bropille tog flere måneder at placere, men nu kender folkene rutinen, og hastigheden stiger. Foto: Flemming Keith Karlsen
Her er en del af den nye investering - maskinen, der skal fremskynde byggeprocessen. Foto: Flemming Keith Karlsen
. Foto: Flemming Keith Karlsen
. Foto: Flemming Keith Karlsen
. Foto: Flemming Keith Karlsen
. Foto: Flemming Keith Karlsen
. Foto: Flemming Keith Karlsen
. Foto: Flemming Keith Karlsen
Annonce
Annonce
Lolland

Det kan blive dyrt at skaffe en læge

Annonce
Lolland

Rumænske Eduard elsker at spille fodbold i Maribo

Annonce
Forsiden netop nu
Lokal nyt

Indret haven til leg og øg biodiversiteten

Lolland

Sandby Kirke får foræret en skov

Guldborgsund

De arbejder tæt sammen om patienterne: Nu skal samarbejdet også ind i studierne

Lolland

Udvalg vil have mere ud af støtten til store events

Lokal nyt

Jobpatruljen søger frivillige

Guldborgsund

Danmarks ældste cykelløb trak stadig mange deltagere

Guldborgsund

Plan om lejligheder i Midtpunktet på vej ud

Maribo

Sælger ud af lokalhistorien

Lolland

Den sidste trosse er smidt i land. EU's fiskekvoter har umuliggjort deres erhverv

Guldborgsund

Flemming Krøll forlader revyskole

112

Stjal jordstampere fra biler

Lolland

Hårde ord i lang debat om specialskoler

Lolland

S-politiker er ikke inhabil - foreløbig

Annonce
Lolland

Dansk militært mesterskab i frit fald holdes lokalt

Lolland

Debatterede forsvarsforbehold til kommende folkeafstemning

Guldborgsund

Et hårdt comeback efter corona

112

Lastbil tabte kul over længere strækning

Erhverv

Frimann Biler overtager forhandling af to bilmærker

Lolland

Turistkreds vil hædre to kvinder - lynhurtigt fundet via radio

Lokal nyt

Forventer øget smitte med corona senere på året

112

Spottede mand med gevær på banegård

Annonce
Annonce