Annonce
Lokal nyt

Landsdækkende støtte til klapbro

Direktøren for Foreningen af Lystbådehavne i Danmark (FLID), Jesper Højenvang, direktøren for Dansk Sejlunion, Christian Lerche, formanden for Dansk Sejlunion, Line Markert, og forretningsføreren hos Danske Tursejlere, Leif Nielsen, havde tirsdag foretræde for Folketingets transportudvalg. Foto: Privat

Hvis ikke politikerne i Folketingets transportudvalg var bekendt med, at det ikke blot er sejlerne i Guldborgsund, som ønsker, at Kong Frederik IX's bro skal forblive en klapbro, så blev de i hvert tilfælde oplyst om det tirsdag.

NYKØBING Dansk Sejlunion, Danske Tursejlere og Foreningen af Lystbådehavne i Danmark (FLID), som samlet repræsenterer de omkring 200.000 danske fritidssejlere, havde tirsdag eftermiddag foretræde for Folketingets transportudvalg for at agumentere mod Banedanmarks ønske om at gøre Kong Frederik IX's Bro til en fast bro.

Det ønske deler de landsdækkende sejlerorganisationer bestemt ikke.

Ved foretrædet for udvalget fortalte repræsentanter for organisationerne, at de med opbakning fra Danmarks Idrætsforbund og Friluftsrådet skal huske på, at Danmark er en søfartsnation med en stolt maritim historie og en stor sejlsportsnation.

Organisationerne havde også inden mødet kigget de nyeste statistikker igennem og kunne på mødet fortælle, at der de senere år er konstateret en stigende interesse for at blive bådejer og sejle tur.

Bare i de sidste måneder har rigtig mange danskere fået øjnene op for de muligheder, sejlerlivet og de danske farvande byder på, hvor man har oplevet en historisk efterspørgsel på både, havnepladser, uddannelser og medlemskaber af sejlklubber og tursejlerforeninger, lød et af argumenterne fra sejlerorganisationerne, som også gjorde opmærksom på, at sejlerlivet i Guldborgsund ikke kun er en lokal interesse for de få:

- Der er et stort potentiale for at udvikle sejlerturismen i området, hvilket flere kommuner i regionen har valgt at satse på. Gennemsejlingsmuligheden i Guldborgsund er en forudsætning for en betydelig oplevelsesøkonomi i Smålandsfarvandet og Guldborgsund - en økonomi, som berører særligt Guldborgsund, Lolland og Vordingborg kommuner og det lokale erhvervsliv.

Organisationerne fremførte også holdningen om, at en afspærring af Guldborgsund vil betyde væsentligt færre rekreative muligheder for lokal, national og international lystsejlads. Og det vil afskære lokalområdet fra et stort økonomisk potentiale.

Formanden for Dansk Sejlunion, Line Markert, siger efter foretrædet, at hun oplevede, at en stor del af de 29 medlemmer i udvalget var mødt op - dog ikke den forhenværende transportminister Ole Birk Olesen (LA).

- Det virkede, som om udvalget var klædt på og både lyttede til vores argumenter og stillede også nærværende spørgsmål. Flere medlemmer af udvalget fik korrigeret deres opfattelse af, at det var et ufravigeligt krav, at klapbroen skulle fortsætte med mange daglige åbningstider, fortæller hun.

Formanden, som i det daglige er advokat, kalder forslaget om at ændre anlægsloven så tæt på begyndelsen af arbejdet for noget juks og hastværk i sidste øjeblik.

Foretningsføreren hos Danske Tursejlere, Leif Nielsen, fortæller efter mødet, at det vigtigste signal til politikerne var netop at gøre opmærksom på, at sejlerne ikke forventede, at en klapbro skal åbne, så snart en sejler nærmer sig, men at sejlere indretter sig efter åbningstiderne på de enkelte broer, hvor man ofte samler flere både til en gennemsejling i "puljer".

- Når det kan lade sig gøre at administrere både biltrafik, togtrafik og sejlertrafik overalt i landet og hos vores tyske og svenske naboer - også på broer med meget høje trafiktal - kan det også lade sig gøre i Guldborgsund, slår Leif Nielsen fast.

Foruden støtten til bevarelse af en klapbro fra de danske sejlerorganisationer er der også støtte fra sejlere fra udenlandske sejlerforeninger. Ligesom bestyrelsen bag Lolland-Falster Lovestorm har sendt brev til transportudvalgets medlemmer med opfordring til transportpolitikerne om at se nærmere på det gode naboskab imellem den internationale togtrafik, byen og farvandet.

Dansk Sejlunion repræsenterer cirka 53.000 medlemmer, og Danske Tursejlere repræsenterer cirka 13.000 medlemmer. De mange bådejere i Danmark omfatter med deres familier og gaster i alt cirka 200.000 udøvere. Hertil kommer udenlandske sejlerturister fra især Tyskland og Sverige, som om sommeren sejler sommertur i den vestlige Østersø, i Smålandfarvandet og det Sydfynske Øhav. FLIDs medlemshavne råder over mindst 45.000 bådpladser med samlet 1,1 million årlige gæsteovernatninger.Kilde: Dansk Sejunion, Danske Tursejlere, FLID.

Annonce
Annonce
Femern

TYSK MINISTER: TYSKERNE SKAL SE MERE POSITIVT PÅ FEMERN-PROJEKTET

Annonce
Lolland

LOLLANDS BORGMESTER: - SIG MIG, HVAD ER DET FOR EN VERDEN, DE LEVER I?

Annonce
Forsiden netop nu
Revyshow

REVY-VETERANER BLEV HÆDRET

Lolland

SE BILLEDERNE: UNGDOMSSKOLE SØRGEDE FOR LARM OVER LOLLAND

Sport

KLAR TIL KAMP: KREATØREN ER TILBAGE FOR NYKØBING FC

Revyshow

NYKØBING FALSTER REVYEN FEJRET I STORT SHOW

Lolland

KOMMUNE VIL LÆRE BORGERNE AT STYRE PRIVATØKONOMIEN

Lolland

KLAP PÅ SKULDEREN TIL SOFIES FORÆLDRE

Guldborgsund

NY LEDER AF LANDSBYORDNING: - ALLE BØRN KAN LYKKES

Guldborgsund

NY JERNBANEBRO BLIVER MERE END DOBBELT SÅ DYR SOM FØRST BEREGNET

Lokal nyt

BENAMPUTATIONER: REGION SJÆLLAND VIL GENNEMGÅ ALLE JOURNALER FRA 2019 TIL 2021

112

ENDNU EN MARKBRAND - HALMPRESSER UDBRÆNDT

112

TRODS TØRKEN: DERFOR ER DER IKKE AFBRÆNDINGSFORBUD - ENDNU

112

MARKBRAND SPREDTE SIG TIL HALMBALLER PÅ NABOMARK

112

INDSAT I FÆNGSEL SLOG SIN ADVOKAT

Annonce
Koncert

VIL DU SE MERE? FLERE BILLEDER FRA RADIOENS STORE KONCERT I NAKSKOV

112

STJÅLET BIL BRÆNDTE

Koncert

SE BILLEDERNE: - HVAD SÅ, NAKSKOV - ER I KLAR …

Lolland

DANMARKSPREMIERE PÅ NY LADESTANDER

Vejr

DANMARK FÅR BESØG AF HEDEBØLGE SYDFRA I WEEKENDEN

Lolland

NYE PADELBANER UDSAT FOR HÆRVÆRK

Guldborgsund

NÆSTEN 600 SANG SOLEN NED FOR SIDSTE GANG

Filmanmeldelse

ANMELDER ON NY ØGENDAHL-FILM: - DUMT, PLAT, MORSOMT OG UNDERHOLDENDE

Annonce
Annonce