Annonce
Guldborgsund

Lodser: Vi presser sejladssikkerheden

Det relativt nye lodshus på havnen i Gedser, hvorfra lodser hjælper store skibe igennem farvandet. Foto: Anders Knudsen

Opråb om manglende hviletid hos lodserne.

GEDSER Klokken cirka 02.00 om natten 22. januar tog tankskibet "Sti Commandante" lods ombord ved bøje T69 i farvandet syd for Gedser.

Skibet, der er 184 meter langt og kan have omkring 38.700 tons olie- eller kemikalieprodukter ombord, var på vej ud af Østersøen med en last fra Rusland til Holland.

Lodsningen af skibet varede indtil klokken 11.45, hvor lodsen gik fra borde ved bøje T13 ud for Sjællands Odde.

En anden overtog skibet op til en position ud for Skagen.

Herefter fortsatte det ud i Nordsøen.

- Distancen fra Gedser til Sjællands Odde, som er på 135 sømil eller 250 kilometer, blev gennemført på godt og vel 10 timer. Med yderligere 45 minutter i lodsbåden ud fra Gedser og 45 minutter ind til Sjællands Odde har lodsen været på i 11,5 timer uden en eneste pause, fortæller Lars Sigvardt, formand for Danish Maritime Pilots (DMP).

Danish Maritime Pilots er en forening for lodser. Foreningen har ikke forhandlingsretten i forhold til overenskomster på området. Retten har Lederne Søfart, men ved seneste forhandlinger lige før jul stemte 90 procent af Lederne Søfarts Danpilot-medlemmer nej til en ny overenskomst og hviletidsaftale.

Samtidig har DMP fastholdt en klage til Søfartsstyrelsen om ulovlig praksis for lodsers hviletid og natarbejde.

I eksemplet med "Sti Commandante" fremhæver Lars Sigvardt fra DMP, at der sker en tilsidesættelse af reglerne om pause efter maksimalt seks timer.

- Det var ikke gået, hvis lodsen havde kørt lastbil.

Men hvor slemt er det at mangle en pause?

- Hvis der er tyk tåge, er man ødelagt og trænger til en pause efter seks timer, siger han og pointerer, at lodsen også skal hjemmefra og til den havn, der skal lodses fra.

Presser vilkår

Lars Sigvardt fortæller, at man siden en liberalisering af transitlodsninger i 2020 har set arbejdsgiverne Danpilot og Danish Pilot Service presse lodsernes arbejdsvilkår.

- I den aktuelle sag lykkedes det at få skibet igennem med to lodser af hver 10 timer uden pause i stedet for to transitlodser ombord fra Gedser til Skagen, hvor de kan afløse hinanden i kortere vagter på broen, forklarer han.

Annonce

Nyt skib, ny besætning

Han gør opmærksom på, at lodsningen kan foregå om natten, og at lodser ikke har en fast døgnrytme i vagterne af fem-syv dages varighed.

- I forhold til lastbilen skal man også huske, at lodsen ikke sejler sit eget skib, men altid skal lære et nyt skib og besætning at kende. Skibets udstyr kan være af dårlig kvalitet eller i stykker.

- Besætningerne kan være alle nationaliteter, med meget svingende kvalifikationsniveauer, trætte og måske tale meget dårligt engelsk. Så det er ikke altid som en tur ned ad Autobahn med Kandis på musikanlægget, uddyber Lars Sigvardt.

Annonce

Olieudslip

De kritisable arbejdsforhold kan i værste fald føre til ulykker, mener DMP.

- Alle har prøvet at nikke lidt, og er uheldet ude, kan vi se olieudslip i Smålandsfarvandet og langs østkysten, pointerer Lars Sigvardt.

Lodserne oplever, at det er vanskeligt at få politisk opmærksomhed på problemerne, fordi branchen er lille.

Arbejdstilsynet går ikke ind i forholdene, da det er Søfartsstyrelsen, som er myndighed, men ifølge DMP laver den ikke tilsyn.

Folketidende ville gerne have forelagt arbejdsgiverne i Danpilot og Lederne Søfart kritikken.

Onsdag kontaktede avisen både arbejdsgiver og fagforening, men de vendte desværre ikke tilbage før avisens deadline.

Annonce
Annonce
Femern

Nyt supermarked kan blive lokal købmands redning

Annonce
Guldborgsund

Stemmer man ja eller nej, hvis man er i tvivl?

Annonce
Forsiden netop nu
Sport

LIVE: Nykøbing FC - AC Horsens

Lolland

Tak for kaffe - varmeregningen stiger med 83 procent på plejehjem

Guldborgsund

Formand jubler over lave ledighedstal: Endelig er vi på landsgennemsnittet

Dølle

Dølle-drabet: Politiet efterlyser video-optagelser

Sport

Jessen foran kontraktudløb: - Jeg elsker at være i NFC

Guldborgsund

Børn slog alarm om naturbrand

Lokal nyt

Indsatsen nedjusteres, men det er stadig muligt at blive vaccineret mod covid-19

Lolland

Mindre brand ved sundhedscenter

Lolland

Tyverier fra utallige køretøjer

Sport

Lokal racerkører har taget spidsen i årets Super GT-serie

Guldborgsund

Hurtig indsats fra beboere hindrede brand i at sprede sig

Lolland

Dannebrogsfaner "uønsket" ved dronningebesøget

112

Unge drenge brød ind i fitnesscenter og begik hærværk

Annonce
Sport

Elma lavede 21 mål i rekordsejr

Guldborgsund

Godt vejr betyder flere gæster

Lolland

Ældreminister fik gode råd fra frontpersonale

112

Ubudne gæster kom med vin og kage

Erhverv

Poul Nyrup besøgte lærlinge på Femern-byggeplads

Lolland

Opholdssted rykker ind i nedlagt skole

Guldborgsund

Klimaaktivister foran sukkerfabrikken: Det er ikke raketvidenskab, det her

Lolland

Landsbyordninger truet af lukning

Annonce
Annonce