Annonce
Lolland Falster 2020

Logistikken er blevet mere bøvlet

Med en ny miljøzone, der blev indført i København 1. juli 2020, blev det forbudt at køre ind i Hovedstaden i en ældre diesel-varevogn. Medmindre der er installeret et dieselpartikelfilter. Foto: Anders Knudsen/Arkiv

Hos kyllingeproducenten Dalbakkegård er der endnu ikke fundet en optimal løsning,

efter en ny miljøzone i København satte en stopper for transport med egen kølebil.

Med en ny miljøzone, der blev indført i København 1. juli 2020, blev det forbudt at køre ind i Hovedstaden i en ældre diesel-varevogn. Medmindre der er installeret et dieselpartikelfilter.

Det har givet problemer for Dalbakkegård ved Vester Ulslev på Lolland, som producerer økologiske kyllinger. Det kan ikke betale sig at sætte et partikelfilter på den 14 år gamle kølebil, da filteret vil koste et sted mellem 25.000 og 50.000 kroner.

Dalbakkegård har ellers været vant til selv at fragte de økologiske kyllinger til restauranter, caféer og hoteller i København, og Torvehallerne, hvor butikken Omegn & Venner sælger de velnærede kyllinger med en slagtevægt på op til tre kilo.

- Det har betydet, at vi ikke har søgt nye kunder. Med nogle kunder har vi forsøgt at løse det ved, at vi mødes i periferien af København, og så tager de selv varerne med videre, men det er bestemt ikke optimalt, og på spisesteder og caféer kan de jo dårligt løbe fra deres kunder, siger Dorthe Barholt Hansen fra Dalbakkegård.

- Vi har også enkelte gange fået varerne kørt ind med en fragtmand, men det er dyrt og fungerer ikke altid. For eksempel leverer fragtbilen klokken 6.00 om morgenen, men Torvehallerne åbner først klokken 10.00, og varerne kan jo ikke bare stå der så længe, fortsætter hun.

På Dalbakkegård har Dorthe Barholt Hansen kunnet mærke, at corona-pandemien har givet en nedgang i salget. Foto: Anders Knudsen/Arkiv

Frostkasser i personbil

Dorthe Barholt Hansen har også fået kørt varer til København i frostkasser i en almindelig personbil.

- Det er den måde, vi forsøger at løse det på indtil videre, men det er begrænset, hvor meget vi kan have i en personbil, siger Dorthe Barholt Hansen.

Dalbakkegård har også indledt et samarbejde med Frisk fra Gården, som tilbyder at levere til varer fra lokalproducenter til private i Københavnsområdet. Men også her kan det være svært at fragte for store mængder i forhold til, hvad en restaurant skal bruge af antal kyllinger.

Dalbakkegård er med i fødevarenetværket Muld, som netop sammen med Business LF har sat en ny løsning med varelager- og logistikfunktion på Sukkerfabrikken i Sakskøbing i søen.

- Det kan bestemt godt være interessant for os, men det kræver, at det bliver sat i system, før vi kan hoppe på, så de ved, hvornår vi slagter kyllingerne. Logistikløsningen skal passe til de vilkår, vi har. Ferske varer kan man ikke vente tre dage med at sende af sted, siger Dorthe Barholt Hansen.

2020-08-14-Copyright: PF Anders Knudsen, LF Folketidende, Nykøbing. Dalbakkevej, V. Ulslev. Dalbakkegård driver økologiske fritgående høns og sælger dem og æg i København, men må ikke køre ind i centrum uden partikkelfilter på kølebilen Foto: Anders Knudsen
Annonce

Ramt af pandemien

På Dalbakkegård har Dorthe Barholt Hansen kunnet mærke, at corona-pandemien har givet en nedgang i salget, og derfor er økonomien slet ikke til at investere i en ny kølebil.

- Restauranter, hoteller og caféer afbestiller varer, og det rammer os længere ned i fødekæden. Vi har justeret produktionen til i løbet af året og har mindre hold kyllinger. Men vi har stadig de samme omkostninger til at tage prøver til fødevarekontrollen, fortæller Dorthe Barholt Hansen.

Produktionen på Dalbakkegård plejer at være i omegnen af 6.000 kyllinger, men i år bliver det kun til omkring 4.000.

- Det er noget, der kan mærkes på bundlinjen, siger Dorthe Barholt Hansen.

Dalbakkegård producerer også cirka 1.500 ænder om året, og Dorthe Barholt Hansen håber, at julen trods alt vil bringe efterspørgsel på frilandsænderne.

- Vi må se, om restauranterne tager det antal ænder, de plejer. Det er for tidligt at sige endnu. Men vi sælger også en del juleænder til private, og de kan allerede nu bestilles og afhentes i gårdbutikken, siger Dorthe Barholt Hansen.

Annonce
Annonce
Lolland

ERHVERVSFORMAND ER HARM OVER, AT CAFÉ-EJER IKKE KAN FÅ BANKKONTO

Annonce
Guldborgsund

ULOVLIGT BYGGERI VÆKKER HARME

Annonce
Forsiden netop nu
112

BUTIKSTYVE ANHOLDT - TRODSEDE INDREJSEFORBUD

Lolland

DODEKALIT-FORMAND OPFORDRER TIL SAMARBEJDE I STEDET FOR BENSPÆND

Sygehus

TOUR DE FRANCE KAN GIVE EKSTRA TRAVLHED PÅ SYGEHUSET

112

BIL OG BUS I UHELD - CHAUFFØR KØRT PÅ SYGEHUSET

Vejret

ONSDAG PÅ SYDHAVSØERNE: SOL, TØRT OG OP TIL 26 GRADER

Lokal nyt

LIVREDDERE ADVARER MOD LETSINDIGHED MED PADDLE BOARDS

112

NY LEGEPLADS OVERMALET MED SJOFLE UKVEMSORD

112

"BANKMAND" FRANARREDE 82-ÅRIG STØRRE BELØB

Guldborgsund

SIKKE ET SLAG! HOLE IN ONE TIL 160.000 KRONER

112

EKSPLOSIONSAGTIG BRAND I CAMPINGVOGN

Guldborgsund

84-ÅRIG UDSAT FOR TYVERI PÅ ÅBEN GADE VED HØJLYS DAG

Biler

LÆNGERE VENTETID PÅ RESERVEDELE

112

GULD- OG SØLVSMYKKER STJÅLET VED INDBRUD

Annonce
Guldborgsund

ÆLDRE MÅ VENTE PÅ, AT HJEMMEHJÆLPERE BLIVER SAT FRI

112

NARKOPÅVIRKET BILIST PARKEREDE PÅ MOTORVEJEN

Sport

NFC-TRÆNER VENTER NYE SPILLERE INDEN VINDUET LUKKER

Lokal nyt

LOKALE UDVIKLINGSPROJEKTER FÅR MILLIONSTØTTE

Femern

UTILFREDSE FEMERN-ARBEJDERE BLOKERER INDGANG OG FORTSÆTTER STREJKE

Guldborgsund

RINGEDE 112 FLERE GANGE: KVINDE SIGTET FOR MISBRUG AF FARESIGNAL

112

TYV LAGDE SIN TELEFON TIL OPLADNING I BUTIK - ANHOLDT DA HAN KOM TILBAGE

Lokal nyt

STIGENDE FØDEVAREPRISER KOSTER FAMILIER 500 KRONER OM MÅNEDEN

Annonce
Annonce