Med Black Friday og julehandlen, som for alvor er gået i gang, bliver der bestilt rigtig mange varer på nettet. Det har internet-svindlerne desværre luret, og der er lige nu ekstra mange fupmails i omløb, advarer Lollands Bank.
- Vores afdeling, som tager sig af det her, har mere end en sag om ugen med kunder, der er blevet lokket til at overføre penge, siger Morten Vinge Olsen, forretningsdirektør i Lollands Bank.
- Svindlerne ved, at folk shopper løs i øjeblikket, så de lægger sig op ad tidspunkter på året, hvor der er gang i netbutikkerne, fortsætter han.
Morten Vinge Olsen, forretningsdirektør i Lollands BankSvindlerne ved, at folk shopper løs i øjeblikket, så de lægger sig op ad tidspunkter på året, hvor der er gang i netbutikkerne.
Vær kritisk
Lollands Bank oplever, at svindlerne er blevet mere kreative og dygtige i deres forsøg på at lokke kontoplysninger ud af kunderne. Det man også kalder phishing. Og det kan både være med fupmails, opringninger og falske hjemmesider.
- Man skal virkelig være påpasselig og kritisk, inden man godkender noget med MitID, siger Morten Vinge Olsen.
Et eksempel på en fupmail kan være en mail om, at man har bestilt en pakke, som er underfrankeret, og man skal betale for portoen.
- Der er aldrig nogen, hverken banker, postvæsen eller andre virksomheder, der skriver til en uopfordret og beder en om at afgive sine kontoplysninger. Et godt råd er at kigge efter, om det er skrevet og stavet fornuftigt og vær kritisk over for budskaberne i mailen, siger Morten Vinge Olsen.
Presmails i omløb
Banken oplever også, at der sendes presmails fra svindlere, som foregiver at være fra et elselskab, om, at elregningen ikke er betalt, og at der vil blive lukket for strømmen, hvis den ikke bliver betalt.
- Det er et eksempel på den kreativitet, svindlerne har. Jeg ville som det første forhøre mig hos banken, om regningen er betalt, fordi elselskaberne har så lange køer for at komme igennem i øjeblikket. Men hvis man ved, man har betalt sin regning, er der altså ikke nogen, som lige lukker for strømmen, siger Morten Vinge Olsen.
Gode råd
- Hvis der er stavefejl i mailen, er det sandsynligvis en mail fra udenlandske svindlere.
- Vær kritisk over for budskaberne i mailen.
- Virksomheder som banker og postvæsen vil aldrig i en mail bede dig om at overføre penge eller afgive kontoplysninger.
- Er du i tvivl om ægtheden af en mail, så kontakt din bank.
- Ved besøg i webbutik, så tjek, hvem der står bag virksomheden. Enhver seriøs virksomhed vil have en ”Om”-side, hvor du kan læse om virksomheden.
- Tjek, hvad andre siger om virksomheden på for eksempel Trustpilot.
- Vær kritisk, hvis du bliver ringet op af en, som udspørger dig om en række ting og vil have dig til at overføre penge eller afgive kontoplysninger.
- Vi oplever også hjemmesider, som forsøger at sælge varer, som ikke eksisterer, altså falske butikker. Her er vores råd at kigge på, om butikken har skrevet om sig selv, hvem de er - og også at tjekke, hvad andre sige om butikken for eksempel på Trustpilot. Og hvis tilbuddet er for godt til at være sandt, er det nok fordi, der er noget galt, siger Morten Vinge Olsen.
Man kan dog også opleve ligefrem at blive ringet op af en svindler.
- Det er sværest, når man får en opringning, for svindlerne kan være dygtige til at forklare, og det, de bruger til at overbevise en om, at man skal overføre penge, er ofte noget, man selv har sagt tidligere i samtalen. De spørger ind til forskellige ting, forklarer Morten Vinge Olsen.
Det kan ske for alle
Hvis man alligevel skulle være uheldig at blive franarret penge af en svindler, skal man skynde sig at henvende sig til sin bank, lige så snart man fatter mistanke.
- Jo hurtigere, man reagerer, jo større er sandsynligheden for, at vi kan nå at skaffe pengene tilbage. Hvis kunden har overført penge til udlandet, kan vi måske nå at stoppe det, for overførslen går ikke igennem med det samme, forklarer Morten Vinge Olsen.
Og der er ifølge Lollands Bank ingen grund til at være flov over, hvis man er blevet snydt.
- Mange er måske lidt flove over, hvis de bliver snydt, men det kan ske for os alle sammen, for svindlerne er virkelig blevet dygtige og kreative. Det er mere flovt, hvis man ikke gør noget ved det, når man opdager det, siger Morten Vinge Olsen.