LOLLAND: Jernbanenævnet har haft en længerevarende armlægning med Lokaltog om rejsetidsgaranti - altså passagerers mulighed for at få kompensation ved forsinkelser.
Det fremgår af Jernbanenævnets Årsberetning 2021, som blev offentliggjort for nylig.
Sagen begyndte, da Jernbanenævnet i juli 2020 indledte et tilsyn med Lokaltog.
I den forbindelse gennemgik nævnet Lokaltogs hjemmeside, www.lokaltog.dk, og granskede, hvordan Lokaltog forvaltede passagerernes rettigheder i forhold til forsinkelser og aflysninger og informerede om disse rettigheder.
Der manglede information , mente nævnet.
Men Lokaltog svarede, at eftersom passagererne køber billetterne hos DSB eller DOT, havde Lokaltog valgt ikke at informere om rejsetidsgarantien.
Den forklaring købte Jernbanenævnet ikke, og efter otte måneders korrespondance frem og tilbage rettede Lokaltog ind: Hjemmesiden blev opdateret med information om rejsetidsgarantien og en formular til anmodning om garanti, ligesom Lokaltog udarbejdede en folder om garantien.
Force majeure-regel
Men den var stadig gal. Lokaltog opererede nemlig med en force majeure-regel, der indebar, at Lokaltog ikke ville yde erstatning, hvis forsinkelsen skyldtes forhold, som Lokaltog ikke har indflydelse på.
"Det kan for eksempel være arbejdsnedlæggelser, blokader, dårligt vejr med kraftig sne, isslag, orkan, trafikuheld eller pludseligt opståede forhold, hvor en tilsvarende transport i personbil vurderes at være generet i samme udstrækning", stod der.
Men den bestemmelse stred imod en afgørelse fra EU-Domstolen om EU's forordning om jernbanepassagerers rettigheder og rejsetidsgaranti.
I dommen slås det fast, at forordningen ikke indeholder en force majeure-bestemmelse, der begrænser jernbanevirksomhedernes ansvar med hensyn til erstatning for billetprisen.
"Derfor har passagererne også ret til erstatning fra jernbanevirksomhederne i tilfælde af force majeure", lød det i dommen.
Hjemmesiden rettet
Jernbanenævnet skrev derfor i efteråret og vinteren 2021 flere gange til Lokaltog og anmodede om ændringer.
Hjemmesiden og en folder skulle rettes til, så det blev tydeliggjort, hvilke rettigheder passagererne har ved forsinkelser og aflysninger, ligesom force majeure-bestemmelsen skulle bortfalde.
Lokaltog blev også anmodet om at udarbejde en instruks til lokomotivførere og personale med ansvar for højttalerudkald.
Det indebærer, at personalet i forbindelse med forsinkelser og aflysninger skal informere passagererne om muligheden for at søge om kompensation.
Efter flere breve frem og tilbage og tilretninger af hjemmesiden og folderen kunne Jernbanenævnet afslutte sagen i december 2021 - halvandet år efter, den begyndte.
Rejsetidsgarantien
Ved forsinkelser hos Lokaltog kan man få refunderet billetten på følgende betingelser:
25 procent af billetprisen i tilfælde af en forsinkelse på 60-119 minutter.
50 procent af billetprisen i tilfælde af en forsinkelse på 120 minutter eller mere.
Ved forsinkelse på mere end 60 minutter refunderer Lokaltog op til 50 kroner af dit køb til lidt at spise og drikke.
De nærmere betingelser for rejsetidsgarantien fremgår af Lokaltogs hjemmeside.