Annonce
Lokal nyt

Lolland i strid med Fernet Branca: ’Livet er ikke bittert på Lolland'

Reklame for Fernet Branca, var kun beregnet for København.

Tanken bag reklame på spiritus, var at sætte fokus på de høje boligpriser i København.

"Du har endelig råd til en 3-værelses lejlighed med havudsigt - hvis du flytter til Lolland."

Sådan lyder meterhøje gadereklamer i hovedstadsområdet efterfulgt af et billede af en Fernet Branca-flaske og tilføjelsen: "Life is bitter."

Men reklameteksten er svær at sluge for beboere på Lolland. For selvom lejlighederne ganske vist er billigere på øen, så er livet ikke bittert. Det skriver DR Sjælland.

- Det er ærgerligt. Deres (Fernet Brancas, red.) reklamebureau er ikke helt opdateret på, hvad Lolland står for i dag, fortæller Kirsten Sydendal, der er med i Facebookgruppen Lolland Falster Lovestorm.

Som en modreaktion til reklamerne har gruppen sendt deres eget bud på en reklame til firmaet.

De foreslår i stedet, at der skal stå ’Enjoy your bitter. Life is great’.

- Fordi livet er godt, når man kan købe en treværelses lejlighed på Lolland. Det er ikke trist, fortæller Kirsten Sydendal til DR Sjælland.

Rådgiver: Bidrager til negativ omtale af LollandKnud Lindholm Lau ejer kommunikationsbureauet Tekst og Tale. Han vurderer, at der ligger et mindre positivt budskab om Lolland i reklamen.

- Reklamen afspejler afsenderen som en, der tænker, at livet på Lolland er betydeligt dårligere end det liv, vi er vant til at leve. Det ved de personer, der kommer fra områderne, at det ikke er, siger Knud Lindholm Lau til DR Sjælland.

Ifølge Fernet Branca har reklamen alene hængt i hovedstadsområdet, men reklamens placering i storbyen kan også have konsekvenser for Lolland, mener kommunikationsrådgiveren.

- Det bidrager til tegningen af Lolland som et mistrøstigt område. Reklamen påvirker, om man har lyst til at flytte eller tage et arbejde dernede.

Fernet Branca: ’En misforståelse’Sammen med et nyt bud på bitter-reklamen overvejer Lolland Falster Lovestorm også at vedlægge en invitation til Fernet Branca om at besøge Lolland.

- Vi passer på vores omdømme. Nogen i Facebookgruppen foreslår, at vi inviterer dem herned. Både reklamebureauet og Fernet Branca-folkene. Så kan de se en anden side af Lolland, end den de åbenbart kender.

Kirsten Sydendl mener heller ikke, at gruppen er krænket af reklamen. Alligevel er det vigtigt at reagere på den negative omtale.

- Der er rigtigt meget, som vi ikke vælger at reagere på. Men en gang imellem er det sundt at bruge det til at engagere os og finde fællesskabet, siger hun.

DR Sjælland har været i kontakt med reklamebureauet Brandhouse, der har lavet den danske reklame for Fernet Branca.

De ønsker ikke at medvirke i et interview, men i stedet har de på vegne af Fernet Branca Danmark sendt en kommentar, hvor de blandt andet mener, at der er tale om en misforståelse:

"Reklamen, som på tidspunktet kun kunne findes i Storkøbenhavn, skulle på humoristisk vis italesætte en af de få ting, der er lige så bittert som smagen af Fernet-Branca: De høje huspriser i København, der for mange københavneres tilfælde vil betyde, at man skal flytte et godt stykke væk fra omgangskreds og job i København, hvis man vil have sin drømmebolig."

"Om man kan lide reklamen og dens formulering er op til den enkelte, men intentionen var at få folk til at smile over det bitre prisniveau på boliger i hovedstaden; ikke at præsentere livet på Lolland som 'bittert'."

At reklamen udelukkende skulle henvende sig til personer bosiddende i København, køber kommunikationsrådgiver Knud Lindholm Lau ikke.

I stedet mener han, at reklamebureauet for Fernet Branca er gået galt i byen med deres bitre reklame for Lolland.

- Reklamen signalerer, at de mennesker, der forfatter og betaler den, lever inde i storbyens glasklokke, understreger han.

- Man gør sig morsom på bekostning af mennesker, som lever et liv i et område, der ikke er så velkørende erhvervsmæssigt set som resten af landet.

Annonce
Annonce
Maribo

FOR OLE VAR PARKINSONS EN SMUK GAVE I EN GRIM INDPAKNING

Annonce
Lolland

KRITISERER REGLER, NOTA ER BUNDET AF

Annonce
Forsiden netop nu
Kultur

FILMEN HOLY SPIDER ER INDSTILLET SOM DANSK OSCARKANDIDAT

Lolland

- VI VED, AT DET GØR EN STOR FORSKEL I FAMILIERNES LIV

Navne

FORFATTEREN KNUD SØRENSEN ER DØD

Turisme

MINISTER POSITIV OVERFOR IDE OM FERIERESORTER

Corona-virus

NY VARIANTVACCINE SKAL ERSTATTE NUVÆRENDE TILBUD I OKTOBER

Ungdomsliv

UDFORDRINGEN ER AT FÅ DE UNGE TIL AT DUKKE OP

Guldborgsund

SAKSKØBINGS HALDRØMME LEVER FORTSAT

Guldborgsund

TIDLIGT UDE FOR AT FINDE DEN RETTE EFTERSKOLE

Energikrise

- MAN SKAL OGSÅ LEVE

Indland

MYNDIGHEDER SÆTTER SIG SAMMEN FOR AT HÅNDTERE GASLÆK

Guldborgsund

SPEJDER ER NOGET, MAN ER

Guldborgsund

GRATIS ADGANG TIL ARRANGEMENTER RESTEN AF ÅRET

Guldborgsund

ÅBNER NY RESTAURANT MIDT I EN KRISETID

Annonce
Energikrise

- VI ER RET OPTIMISTISKE PÅ LOLLAND-FALSTERS VEGNE

Fodbold

NFC-FORMAND: - STADIG FULD TILLID TIL CLAUS JENSEN

Guldborgsund

FOND MANGLER AFTAGERE TIL MILLION

Indland

BEREDSKABSNIVEAU HÆVET TIL NÆSTHØJESTE NIVEAU EFTER GASLÆK

Lolland

LETTET CAFÉEJER: NU KAN KUNDERNE BETALE MED KORT

112

KVINDE FASTKLEMT I SENGEHEST

Guldborgsund

MÅSKE HURTIGERE SAGSBEHANDLING I BYGGESAGER

Energikrise

- ALT BLIVER SLUKKET UNDTAGEN KØLESKABET

Annonce
Annonce